Är ni med när BVC sprutar era barn?

Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

För mig är det självklart att jag ska hålla mitt barn när det får sprutor men om man själv är enormt spruträdd så gör man kanske mer skada än nytta??

:confused: Det är kanske olika mellan olika bvc. Men i min stad så är det jag, barnen och en bvc-tant, inga fler. Barnet sitter i mitt knä och sköterskan sticker. Sen är det på med byxorna och så nästa! :angel:

Vi var på 1-års kontroll igår och det gick hur bra som helst!! Barnen blev lite gnälliga precis när hon sprutade men sen var allt bra igen!! :love: :love:

Förutom den första gången så går jag ensam med barnen på bvc!

/Timsetim
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Ja precis, för mig är det en självklarhet att vara med om man itne är mycket spruträdd. Det tycker jag är ens skyldighet som förälder! Jag tycker det är lite jobbigt med sprutorna barnen får för de blir så ledsna så just när sköterskan sticker känner jag att håller hårdare om dem, så nu med Elin vid 3 månaders sticket så koncentrerade jag mig på att inte hålla hårdare utan att försöka prata med henne, något som jag liksom inte kan heller just när de sticker.

Men jag är itne ett dugg spruträdd, men väldigt förvånad över just denna reaktionen från min sida. Barnen gäller lite, blir kanske upprörda just när de sticks sedan lugnar de sig.

Ska dit om en månad igen och då är det dags för nästa spruta på Elin. Och när sköterskan sa det kände jag en klump i magen.....
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Då rekommenderar jag "socker-metoden", be om en plastspruta på apoteket och gör egen sockerlösning, plättlätt och effektivt!
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Jag fixade inte att närvara första sprutan, eller stick i foten var det nog... nål som nål... Där fick pappan ingripa och deltaga... Jag stod utanför och skaka... :cry:

Min närvaro hade allt annat än lugnat vår son... Nu är jag med vid vacinationerna och det går bra.. Märkligt hur man kan reagera, jag har aldrig haft problem med nålar eller stick men just då när han var så färsk...

Sockerlösningen var ett bra tips.. Skall jag pröva...
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Nu får jag väl halva buke på mig för det här men... SÅ illa mår hon ju inte av att få en spruta. Hon skriker precis vid sticket och sedan är det absoluti nte svårt att trösta och strax efter få henne att le igen. Varför ska man då sockra bort det onda?
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Därför att det är så onödigt att de ska behöva bli ledsna och känna smärta vid sticket. Om man så enkelt kan bespara dem från smärta så varför inte göra det? Nog hinner de känna smärta nog under resten av livet.....
Sedan har jag hört barn på bvc som absolut inte varit lätta att trösta efter sticket:cry:
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Jag har bara erfarenhet av mina barn tyvärr men den ena har aldrig gråtit vid ett stick, bara skrynklat ansiktet någon av gångerna och de andra har den intressant leksaken han tittade varit nog tydligen.

Den andra har gråtit vid något stick och varit tyst vid något, allt beroende på mående och humör den dagen. Han var itne heller speciellt svår att trösta.

Jag tycker bara att socker och bebisar itne hör ihop. Känns inte bra helt enkelt mata dem med socker för att de ska glömma det onda. Som ju gör lika ont ändå...
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Jag tycker bara att socker och bebisar itne hör ihop. Känns inte bra helt enkelt mata dem med socker för att de ska glömma det onda. Som ju gör lika ont ändå...

Nej, det stämmer inte. Det gör inte lika ont när man får en sockersensation samtidigt som smärtan. Det är därför man använder metoden på neonatalen och barnavdelningen, just för att bespara barnet smärta.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Hade det hänt mig så hade jag nog tyckt det var konstigt. Dessutom är jag ofta ensam med förälder och barn = omöjligt att hålla i barnet OCH sticka.
Om man själv tycker det är jättejobbigt så bör man kanske skicka med någon annan som klarar av det bättre, och som barnet känner sig tryggt med. Pappa? Mormor? Farfar? Grannen?
/Cecilia BVC-tant
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Nu på sista tiden så har det varit två st BVC-sköterskor, en ordinarie och en tjej under utbildning. Så det kanske fungerade att min väninna uteblev?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 723
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 605
Senast: s957
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 429
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp