Är ni med när BVC sprutar era barn?

bananabambi

Trådstartare
Jag tycker det är obehagligt när jag vet att det ska göra ont på min lilla älskling, men givetvis stannar jag kvar i rummet och har honom hos mig.

Min väninna hade varit på 1,5-årskontroll med sin son igår. Och "stoltserade" med att hon minsann alltid går ut ur rummet så fort han ska få sprutor, eftersom hon inte klarar av det.

Jag förutsätter att sonens pappa var med, men jag frågade henne inte. Tyvärr skulle det inte förvåna mig om hon lämnade sin son ensam med BVC-tanterna.

Jag tycker inte att man sätter sig själv först i den situationen, när ens barn verkligen behöver tröst. Och ger man inte fel signaler till barnen om man går därifrån så fort det blir obehagligt?
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Jag tycker det är obehagligt när jag vet att det ska göra ont på min lilla älskling, men givetvis stannar jag kvar i rummet och har honom hos mig.

Min väninna hade varit på 1,5-årskontroll med sin son igår. Och "stoltserade" med att hon minsann alltid går ut ur rummet så fort han ska få sprutor, eftersom hon inte klarar av det.

Jag förutsätter att sonens pappa var med, men jag frågade henne inte. Tyvärr skulle det inte förvåna mig om hon lämnade sin son ensam med BVC-tanterna.

Jag tycker inte att man sätter sig själv först i den situationen, när ens barn verkligen behöver tröst. Och ger man inte fel signaler till barnen om man går därifrån så fort det blir obehagligt?


ja det är klart man är med, som förälder skall man ju stötta och trösta sitt barn.
konstig inställning hos din vän.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Tycker också det är väldigt konstigt. Hon har ingen sprutfobi, för hon brukar briljera med att hon aaaaaltid tittar när de tar på henne, och hon behöver aaaaaldrig lägga sig ner. (Förmodligen säger hon så därför att jag behöver både ligga ner samt ett glas vatten efteråt, gillar det inte alls, men kallar det ändå inte fobi, eftersom jag genomlider det utan allt för mycket vånda)

Tycker synd om hennes barn, det är ju verkligen då hon behövs.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

När min son fick de två första skulle han ligga ner på deras skötbädd, så då kunde jag inte amma. Annars brukar han sitta i mitt knä och leka med något.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Det ville sköterskan att våra skulle göra också, men jag sade "det är bäst att jag ammar medan de får spruten, kan du lösa det?". Det kunde hon, hon var bara inte van vid att folk ammade (detta var i USA).
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Aha. Men som nybliven morsa var jag inte så kaxig, det BVC sa det var lag :D
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Ja jag vet, som tur är hade jag hunnit få en hel del skinna på näsan med barn två och tre, så det var inga problem. Med ettan gick jag på så jävla många nitar att jag bara vill slå mig själv i huvudet av frustration. Nu för tiden litar jag alltid på min magkänsla och ser till att få det så det känns bra, då mår vi alla bäst.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Ja, jag hoppas man är bättre på att tala om vad man vill med 2:an. Jag kan på rak arm inte minnas någon nit jag gått på, däremot skulle jag nog önska att jag kunde ha ifrågasatt mer.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Självklart stannar jag kvar med min son! Tycker din kompis har en märklig inställning.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Fast OM man har sprutfobi (vilket din väninna tydligen inte har) och står och svettas och våndas när barnet ska sprutas, kan det väl å andra sidan föra över obehagliga känslor till barnet som så småningom själv utvecklar en fobi mot sprutor? Fast i sådana lägen bör man kanske inte själv åka iväg med barnet när det ska sprutas, utan låta någon annan (den andra föräldern t.ex.) som är lugnare göra det istället..
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Jag har alltid varit med när de stuckit min dotter. Det har aldrig fallit mig in att gå därifrån.... Hon blev stucken rätt mycket precis som nyfödd, då hon behövde antibiotika intravenöst och det är INTE lätt att hitta vener på nyfödda barn.... Då blev personalen på neonatal så stressade av att vi (jag och pappan) var där att de bad oss gå ut (!), men utöver det har jag varit med vid alla sprutor. Jag tycker inte att det är obehagligt ens att få sprutor själv, och jag tycker det är onödigt att göra någon "stor grej" av det (vilket jag tycker man gör om man går därifrån) och överföra ev. spruträdsla på sitt barn.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Jag tycker det är obehagligt när jag vet att det ska göra ont på min lilla älskling, men givetvis stannar jag kvar i rummet och har honom hos mig.

Min väninna hade varit på 1,5-årskontroll med sin son igår. Och "stoltserade" med att hon minsann alltid går ut ur rummet så fort han ska få sprutor, eftersom hon inte klarar av det.

Jag förutsätter att sonens pappa var med, men jag frågade henne inte. Tyvärr skulle det inte förvåna mig om hon lämnade sin son ensam med BVC-tanterna.

Jag tycker inte att man sätter sig själv först i den situationen, när ens barn verkligen behöver tröst. Och ger man inte fel signaler till barnen om man går därifrån så fort det blir obehagligt?

Om hon bar lämnar barnet finns ju risk att hon gör barnet mer oroligt.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Självklart är man med. Herregud, en spruta är väl inget..
När mitt barn låg på neo däremot och det för andra gången samma dag skulle tas blodprov från huvudet pallade jag inte, men då var pappan med. Tvångshålla en liten veckogammal bebis är inte speciellt kul. Tror det gör ont att ta blodprov från ådrorna i huvudet, men det var den enda platsen där det kom lite blod..
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

*kl*

Jag är mycket spruträdd och vill inte ha med mig dottern när jag ska få sprutor eller tas prov på just för att jag inte vill överföra min rädsla på henne.
Och när hon skulle ettårsvaccineras så var jag visserligen med men hon fick sitta i pappans knä och jag höll mig i bakgrunden.
Trodde att hon skulle bli jätteupprörd över sticket men hon rörde inte en min! Satt helt avslappnad i pappas knä hela tiden och sa inte ett pip. Vi trodde inte det var sant!:D :eek:
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Jag är extremt spruträdd och skulle inte ta med mig sonen om jag skulle få en spruta själv.

Dock har jag varit med honom på han vaccinationer (2 st hittills).
Jag är orolig, lit rädd och mår lite dåligt över att jag ska utsätta min lilla älskling för något som jag själv är så rädd för.
Men jag håller minen, leker med honom och "tittar bort i smyg" när hon sätter nålen.
Jag hoppas att han inte känner av min oro allt för mycket och jag hoppas att jag kan bearbeta min rädsla så att jag slipper vara rädd när andra blir stuckna.
Jag vill nämligen vara med, stötta och "lukta mamma och trygghet" när N får sina sprutor även i framtiden.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

kl
Eftersom jag är spruträdd så får min sambo stå närmast vår dotter och jag kommer hålla i andra handen fast jag kommer inte att titta.
hon får sin första spruta i morgon, men vi gjorde så när dom tog blodprov på henne som nyfödd.

jag skulle aldrig gå ut ur rummet och länmna henne själv...
och blir jag tvungen att åka med henne själv så får jag se till att ta mej i kragen.. för hon ska känna sej trygg det är viktigast.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Jag och sambon har varit med och sonen har suttit i knät och tittat på någon leksak eller så när han fått sprutan. Han har aldrig reagerat särskilt mycket, ingen gråt eller något sådant, så för honom har det inte varit någon stor grej. Men han är bara 15 månader, kanske blir det värre senare när de förstår att sprutor "ska" göra ont, jag vet inte.
 
Sv: Är ni med när BVC sprutar era barn?

Självklart är vi med (både jag och pappan). Ett bra tips för att lindra smärtan är att ge ett sprut med sockerlösning (alternativt en skärva socker för ett äldre barn) i munnen på barnet just när de sprutar. Smaksensationen hos sockret gör att fokus försvinner från smärtan. Ett knep vi lärde oss på vår neonatal, där man ALLTID ger sockerlösning och sätter emlaplåster innan stick, som har gjort att våra barn aldrig har reagerat på någon av sina sprutor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 724
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 605
Senast: s957
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 429
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp