är jag grinig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

emma74

Trådstartare
fick reda på att eleverna skulle få hem ett månadsschema i "början av september" istället för veckobreven dom fick i förskoleklassen... jag väntade och väntade... tyckte det var konstigt att sonen kom hem med böcker från bokbussen osv. utan att vi fått reda på det innan (för vi hade böcker som skulle lämnas tillbaka till den)... men tänker att läraren har väl mycket att göra så här i början av terminen... men när maken kommer hem från föräldramöte i tisdags och berättar att barnen ska fotograferas idag så blir jag lite sur och undrar om vi ska få någon info om det innan... och då säger han att alla andra föräldrar hade fått schema (och han trodde vi oxå hade fått ett eftersom fröken sagt att alla fått).. och jag har kollat sonens ryggsäck varje dag (jag läser ju kontaktboken för att se om något hänt) och t.o.m. vänt ut och in på den för att se om schemat på något sätt trillat ur sin plastficka och knöglat ihop sig på botten av väskan...

så jag skriver ett litet meddelande i sonens kontaktbok och undrar om inte vi oxå kan få ett schema eftersom vi inte fått något och ber i förskott ursäkt för om vi missat något viktigt som matsäck till utflykt eller så... får då givetvis hem ett schema och ett meddelande om att hon hade skickat hem schema 1/9 men att vi gärna får ett nytt!!!!

HALLÅ - är jag grinig om jag blir lite sur om en människa som aldrig träffat mig förutsätter att jag slavat bort sonens schema och inte vågar be om ett nytt utan hittar på att vi inte fått något... för det är så jag tolkar hennes meddelande... (sonen förflyttar sig inte från skolan till fritids för det är i samma lokal och han åker bil hem från skolan och alla papper ligger i en plastmapp i hans ryggsäck, så att de ska ha tappats bort känns väldigt osannolikt)

jag tar hemskt illa vid mig av såna människor och jag vill inte känna så för sonens lärare... suck...

det är ju inte så att det inte hänt tidigare, förra året försvann sonens hela "kit" - plasmapp med veckobrev, andra viktiga papper, veckoläxa och kontaktbok i en vecka när de skickat hem den till fel barn - så de är ju inte direkt ofelbara...
 
Sv: är jag grinig?

emma74 skrev:
så jag skriver ett litet meddelande i sonens kontaktbok och undrar om inte vi oxå kan få ett schema eftersom vi inte fått något och ber i förskott ursäkt för om vi missat något viktigt som matsäck till utflykt eller så... får då givetvis hem ett schema och ett meddelande om att hon hade skickat hem schema 1/9 men att vi gärna får ett nytt!!!!

HALLÅ - är jag grinig om jag blir lite sur om en människa som aldrig träffat mig förutsätter att jag slavat bort sonens schema och inte vågar be om ett nytt utan hittar på att vi inte fått något...

Äsch då! Det är väl inte alls säkert att hon tror du har slarvat bort det och var har du fått det ifrån att hon tror att du inte vågar be om nytt? Att hon skrev att du kan få ett nytt är säkert bara i ren rush. "Du kan få ett nytt ifall du inte har ett - skit samma vem av oss som gjort fel". :)
 
Sv: är jag grinig?

ja du är grinig.

Tror du på fullaste allvar att hon delade ut till alla i klassen utom din son?

Du ska få veta en hemlis! Barn slarvar bort saker! Allt är faktiskt inte skolans fel.

Javan
 
Sv: är jag grinig?

Ja, du är grinig. jag är lärare och vet att vi inte är ofelbara liksom elever, föräldrar och andra dödliga. Jag tolkar lärarens kommentar mer som att hon ville upplysa om när det delats ut (1/9) för att du skulle veta (och veta vad du ev har missat) och att självklart får du ett nytt, för det fick du ju. Jag vet hur det är att dela ut lappar till elever, särskilt de små utan rutin på det. Man får helst ge dem en i handen och be dem DIREKT sätta den i väskan. Du skulle bara veta hur många lappar som kommer bort bara för att de "snart ska gå till väskan" eller för att man börjar prata i korridoren och där blir lappen kvar. Jag skulle aldrig tänka att "hujeda mig vilken slarvig förälder" utan hellre "vilken tur hon bad om en ny lapp" och ofta hinner man tänka "men gav jag inte lapp åt X?" "var X sjuk/hos skolsyster/tandläkare/etc när kappen delades ut?" för det är ett pusslande ibland för sjuka barn att få lappar. På min skola bor inte alla nära skolan eller varandra så man får verkligen fråga runt vem som bor nära och ibland är det någon i en annan klass varpå man ska söka upp den personen vid lämpligt tillfälle innan denne gått hem (man kan ju inte bara lämna lektionen för att söka upp andra elever att lämna lapp till hur som helst). Fast numera har vi det så bekvämt att de flesta få "lappar" via mail, bara de som vill ha pappersvarianten får det.Väldigt skönt för innan oroade man sig också för att missa de elever som ska ha två lappar (skilda föräldrar) för inte alla barn minns det eller vill säga om man missar.
 
Sv: är jag grinig?

Säger bara en sak:
Vad jag önskar att folk som du skulle få tvångsvikariera i skolan och sköta om just såna här saker. :devil:
OJ vad du skulle ändra din attityd då!
 
Sv: är jag grinig?

Men HALLÅ!!!

Jag fattar inte var någonstans du läser in att hon tror att det är DU som har slarvat bort sonens schema och dessutom att du inte skulle våga be om ett nytt...

Jag brukar säga såhär; som man känner sig själv känner man också andra.. DU kanske skulle ha tänkt så om någon annan i samma situation och därför tror du att hon tänker lika...
Om du hängde med där...

Iaf så tycker jag det verkar som att du har en tråkig inställning och antagligen är det så att det är din son som har slarvat bort det. Eller glömt det någonstans och det har blivit bortstädat eller vad som helst. Herregud, konstigare grejer har väl hänt. Jag har själv en son som idag går i 8:an och jag vet väl hur mkt han har slarvat bort till skillnad då från dottern som är supernoga.

Har du öht frågat sonen om schemat?
 
Sv: är jag grinig?

emma74 skrev:
och då säger han att alla andra föräldrar hade fått schema (och han trodde vi oxå hade fått ett eftersom fröken sagt att alla fått)..
Det här kan jag tycka är mer upprörande. Pappan vet inte alls vad för lappar som kommit/inte kommit hem. Han behöver alltså inte veta och ha den infon och hjälpa till med ev matsäckar etc.
 
Sv: är jag grinig?

sonen går i 1:a klass och är 7 år... om man frågar honom något som han inte vet så hittar han helt enklet på ett mer eller mindre fantasifullt svar som han tror att jag vill ha :angel: (visst är dom underbara :love: )

jag vet inte hur det går till i andra skolor men i den här så har i alla fall jag fått uppfattningen om att plastmappen (A4 ) med kontaktboken samlas in och läses varje dag (jag har i alla fall fått svar på en gång när jag skrivit något) och att barnen sen får tillbaka mapparna med papper och kontaktbok och att de under uppsikt stoppas i väskorna... sonen går på fritids i samma byggnad och flyttar alltså inte väskan (eller kläderna) från sin plats och eftersom han inte åker skolbuss utan hämtas av oss så är det ytterligare en mindre faktor att räkna med... han har inte haft något med sig i väskan utom äpplet som han har haft någon anledning att rota efter...

det är väl klart att jag inte menar att hon skulle anklaga mig eller så (är förkyld och uttrycker mig kanske luddigt) men med den exakta ordalydelsen i boken med datumet adderat efteråt och det faktum att maken på föräldramötet inte fick ett nytt få en gång när han uttryckte sin förvåning över att alla andra utom vi hade fått ett schema utan bara ett konstaterande att hon hade skickat hem ett (inte delat ut i skolan utan skickat hem) ett och att vi hade fått det och sedan att vi kunde få ett nytt (och att jag är förkyld och grinig i övrigt gör väl även det sitt till) så undrade jag om hon var lite fräck eller om det bara var jag som var grinig... och det har jag ju fått svar på nu - JA det är ju uppenbarligen jag som är grinig!!!!:idea:

att sonen har fått springa terränglopp utan gympakläder och skor (att ingen skrev någon kommentar eller fråga om det i kontaktboken :confused: ), att vi inte kunnat lämna tillbaka böcker till bokbussen och kommer få hem krav nu och att vi inte hann planera in en klippning av vår väldigt långhåriga son innan fotograferingen, och att vi framstår som allmänt slarviga och utan koll - det är väl saker vi helt enkelt får stå ut med... hur irriterande det än är...;)
 
Sv: är jag grinig?

oz_joj skrev:
Det här kan jag tycka är mer upprörande. Pappan vet inte alls vad för lappar som kommit/inte kommit hem. Han behöver alltså inte veta och ha den infon och hjälpa till med ev matsäckar etc.

han vet om alla andra lappar som kommit hem EFTERSOM VI FÅTT DOM... han skriver nämligen in alla viktiga datum och sånt i dels datorn och dels telefonen :idea: ... däremot skriver han inte in hela månadsschemat... han lämnar och hämtar båda barnen varje dag eftersom jag inte har något körkort, vi delar på frukost och morgonbestyren, men ja det är jag som gör iordning matsäcken - han brukar typ byta blöja vid samma tidpunkt... och eftersom fröken så bestämt hävdade att alla hade fått schemat så tänkte han då hade vi väl fått det då och att jag glömt att uppmärksamma honom på det...

vi är lika glömska båda två - därför är vi så extremt noga med att kolla sonens väska varje dag, skriva in alla viktiga datum på två ställen (som påminner automatiskt) och sätter upp dom på kylskåpet...
 
Sv: är jag grinig?

emma74 skrev:
sonen går i 1:a klass och är 7 år... om man frågar honom något som han inte vet så hittar han helt enklet på ett mer eller mindre fantasifullt svar som han tror att jag vill ha :angel: (visst är dom underbara :love: )
Ja, verkligen! Så OM de fått lappar men råkat glömma att lägga in dem i plastmappen kan man få svar såsom att fröken glömt att ge en eller att man aldrig fått en, eller hur? ;)
emma74 skrev:
jag vet inte hur det går till i andra skolor men i den här så har i alla fall jag fått uppfattningen om att plastmappen (A4 ) med kontaktboken samlas in och läses varje dag (jag har i alla fall fått svar på en gång när jag skrivit något) och att barnen sen får tillbaka mapparna med papper och kontaktbok och att de under uppsikt stoppas i väskorna... sonen går på fritids i samma byggnad och flyttar alltså inte väskan (eller kläderna) från sin plats och eftersom han inte åker skolbuss utan hämtas av oss så är det ytterligare en mindre faktor att räkna med... han har inte haft något med sig i väskan utom äpplet som han har haft någon anledning att rota efter...)
Nu fungerar det väldigt olika, har man tur har man elever som kommer ihåg att ge en kontaktboken direkt om det är något skrivet i den (om man nu har kontaktböcker, annars är det lappar). Tycker det är imponerande att din fröken ALLTID har svarat direkt samma dag på allt ni skrivit för jag har aldrig någonsin samlat in alla mappar (elller dylikt) från alla elever varje skoldag. Om jag får kontaktbok/lapp av elev försöker jag svara samma dag om jag kan och hinner. Det är ju jobbigt om man har flera att svara på samma dag för elever är inte kända för att vilja stanna kvar i onödan efter skolan för att vänta på att läraren ska skriva kommentarer. Har man elever som är kvar på fritids är det enklare för då kan man slinka förbi senare och lämna det då. Men när ska man annars skriva svar? Mitt under pågående lektioner är inte alltid möjligt, man brukar behövas då. På raster? Min skola har inga raster på traditionellt sätt utom lunchrasten. Då ska man äta med barnen, se till att allt blir avdukat, kanske rastvakta, hinna prata med kollega, kolla e-mail, hinna kissa, kopiera etc etc och förhoppningsvis hinna andas ett tag, dvs själv ha rast. Har man "håltimmar" kan man ju passa på att göra sådant men det brukar ofta vara så att ju yngre elever desto färre hål har man eftersom man har hand om allt/det mesta av deras undervisning själv.Under uppsikt är ju väldigt bra att se till att de stoppar in lappar etc i väskan men sen finns det varje dag någon som inte har väska med, hur ser man till att de lapparna följer med. Eller om de har gympa sist och packar upp väskan och lapparna hamnar kvar på bänken etc etc.

emma74 skrev:
det är väl klart att jag inte menar att hon skulle anklaga mig eller så (är förkyld och uttrycker mig kanske luddigt) men med den exakta ordalydelsen i boken med datumet adderat efteråt och det faktum att maken på föräldramötet inte fick ett nytt få en gång när han uttryckte sin förvåning över att alla andra utom vi hade fått ett schema utan bara ett konstaterande att hon hade skickat hem ett (inte delat ut i skolan utan skickat hem) ett och att vi hade fått det och sedan att vi kunde få ett nytt (och att jag är förkyld och grinig i övrigt gör väl även det sitt till) så undrade jag om hon var lite fräck eller om det bara var jag som var grinig... och det har jag ju fått svar på nu - JA det är ju uppenbarligen jag som är grinig!!!!:idea:
Ja, du framstod som grinig men har ju nu förtydligat dig lite. Jag förstod det inte som att din man faktiskt läser breven han också utan som om han inget visste om dem och att han frågat specifikt om det på f-mötet om ni fått ett. Sen kan ju inte fröken gå ifrån mitt under mötet för att kopiera ett extra hur som helst heller. Du bad ju om ett nytt och fick det utan knot sen. Fröken kan ju visst ha gett brev till alla och din son kan ha missat att få med det hem.

emma74 skrev:
att sonen har fått springa terränglopp utan gympakläder och skor (att ingen skrev någon kommentar eller fråga om det i kontaktboken :confused: ), att vi inte kunnat lämna tillbaka böcker till bokbussen och kommer få hem krav nu och att vi inte hann planera in en klippning av vår väldigt långhåriga son innan fotograferingen, och att vi framstår som allmänt slarviga och utan koll - det är väl saker vi helt enkelt får stå ut med... hur irriterande det än är...;)
Fast även med lappar glömmer familjer att ta med rätt kläder etc, jag reagerar nog aldrig första gången men upprepas det kan man kontakta hemmet. Herregud, om man skulle kontakta hemmet första gånget något glöms skulle man aldrig få göra annat. Sen antar jag att böckerna lånas privat och då kan ju inte läraren veta om ni har böcker hemma eller ej och om ni får krav eller ej, hade de lånats via skolan hade väl skolan fått kravet och då borde läraren haft koll. Sen kan väl inte vi veta om ni vill ha långt hår på ert barn eller ej, särskilt som lapp gått ut om fotografering och man tror att alla fått den. Varför tror du ni framstås som slarviga? För att en lapp kommit bort av någon anledning som ingen vet, kan vara lärarens slarv, för att böcker inte lämnats in, för att sonen inte är nyklippt på fotot och för att gympakläder glömts? Lappar kommer bort, jag lovar. Vi kan ha "jätteviktiga" lappar som ändå kommer bort, man lär sig att sätta sista inlämningsdatum i god tid för att hinna påminna alla som glömt lämna in lappar. Frisyrer kan man inte räkna ut i förväg hur föräldrar vill ha dem på sina barn, det kan ju vara utväxtfas och familjer har glömt bort fotograferingsdagar förr. Låneböcker glöms också bort. Gympakläder glöms också ofta, men sker det ofta av samma barn, då finns det anledning till kontakt.

Jag menar inte detta som ett påhopp mot dig utan en förklaring på hur det är. Vi är rätt luttrade i skolans värld och jag tror de flesta lärare inte dömer ut folk så lätt som vissa tycks tro. Vi vill jobba åt samma håll som ni föräldrar dvs för ert barns bästa. Ju mer vi kan samarbeta desto bättre resultat kan vi uppnå. Vi glömmer också saker, svarar för sent etc men vi är också bara människor och vi har tusen saker runt oss hela tiden.
 
Sv: är jag grinig?

emma74 skrev:
det är väl klart att jag inte menar att hon skulle anklaga mig eller så (är förkyld och uttrycker mig kanske luddigt) men med den exakta ordalydelsen i boken med datumet adderat efteråt och det faktum att maken på föräldramötet inte fick ett nytt få en gång när han uttryckte sin förvåning över att alla andra utom vi hade fått ett schema utan bara ett konstaterande att hon hade skickat hem ett (inte delat ut i skolan utan skickat hem) ett och att vi hade fått det och sedan att vi kunde få ett nytt (och att jag är förkyld och grinig i övrigt gör väl även det sitt till) så undrade jag om hon var lite fräck eller om det bara var jag som var grinig... och det har jag ju fått svar på nu - JA det är ju uppenbarligen jag som är grinig!!!!:idea:

:confused: :confused:
Jag förstår fortfarande inte hur du kan få henne till att vara fräck? :confused: :confused:
Du och jag kanske inte har samma definition av ordet fräck, men jag skulle aldrig ens ha kommit på tanken att ens fundera på att kalla henne fräck....
Nä, jag fattar inte.. :confused:

Sedan det här med att föräldrar glömmer, och barn med för den delen, det är ju ingen ny företeelse direkt... Herregud, jag glömmer alltid, hela tiden. Jag struntar totalt i om folk anser mig vara slarvig, för det tycker jag inte själv att jag är. Att jag glömmer är en annan sak än att vara slarvig, anser jag, men det hör inte till den här diskussionen.

Nej, nu tycker jag att du ska ta och friskna till lite så kanske du ser på skolan och fröken med lite blidare ögon. Det är inte bra att gå in i en så långvarig relation (din familj-fröken-skolan) och vara så irriterad så tidigt. Glöm inte bort att personalen i skolan är där för din son och häng inte upp dig på småsaker som bortglömda/bortslarvade lappar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 746
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 163
Senast: Zaria
·
Övr. Barn En del av er har säkert läst några av mina tidigare trådar när det gäller styvsonen och hans mamma. Nu är det krig igen :( Han...
Svar
11
· Visningar
1 469
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp