Är det verkligen bättre nu?

Jag hänvisar till den här tråden http://www.bukefalos.com/threads/ko...rlamning-uppskattar-om-ni-orkar-lasa.1353485/ IR/EMS är inte ungefär samma som typ 2 diabetes. De fungerar på helt olika sätt.

Hej igen, jag har ju svårt att släppa saker så jag har läst på lite till ;)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4552932/pdf/vetrec-2015-103226.pdf

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4068110/pdf/ec-03-R81.pdf

Jag tolkar det som att equine metabol syndrom är likvärdigt med humant metabolt syndrom.

Insulinresistens är ett kriterie för båda syndromen, och betyder samma sak för häst och människa. Cellerna behöver mer insulin för att ta upp det glukos som finns i blodet.

Hos häst börjar vi misstänka insulinresistens när vi ser övervikt/fång. Då mäts insulinnivåerna och om dessa är förhöjda så räknas hästen som resistent. Hos människa mäter vi blodsockret och när detta är förhöjt räknas människan som resistent. Trots att det troliga är att hen gått runt med höga insulinnivåer i flera år innan vederbörandes bukspottskörtel inte längre pallade.

Även hästar kan komma till ett stadie där bukspottskörteln sviktar, och då utvecklar även de diabetes typ 2. Om det är vanligt eller inte hos EMS hästar vet vi inte, för man kollar inte efter det. Behandlingen är samma, banta hästen!

Så du har rätt i att EMS inte är samma sak som diabetes typ två, men att säga att de två absolut inte har med varandra att göra är att ta i för mycket. Den hyperinsulinemi vi ser hos EMS-hästar är i praktiken ett förstadie till diabetes typ 2.
 
Jag blev lite fundersam ;)

Nej EMS är inte att likna vid diabetes typ 2. Vid diabetes typ 2 producerar människokroppen för lite insulin medans vi IR/EMS är det för mycket insulin i hästkroppen. Hästar kan inte få typ 2 diabetes.
Fel.
Vid Diabetes typ 2 produceras massor av insulin men man har problem med insulinresistens.
Du blandar ihop med typ 1 diabetes som är insulinbristdiabetes.
 
Och där ber jag om ursäkt, tänkte på EMS.... :o PPID kan man förstås inte kalla välfärdssjukdom, tumör på binjuren, men däremot EMS, som man kan likna vid diabetes 2.
Just så var det. Jag hade aldrig träffat nån PPID-häst innan min fick det, men nu inser jag att vi hade en med megalång päls och mager som en skrika i stallet som förmodligen hade PPID. Den utreddes inte.
 
Fel.
Vid Diabetes typ 2 produceras massor av insulin men man har problem med insulinresistens.
Du blandar ihop med typ 1 diabetes som är insulinbristdiabetes.

Ännu en gång har jag googlat på typ 2. Detta står på andra man får fram:

"Orsaken till ökad nivå socker i blodet är att hormonet insulin som styr införseln av socker i cellerna inte räcker till och/eller att cellerna har blivit okänsliga för hormonet."

På vårdguiden står detta:

"Diabetes typ 2
Insulin är ett hormon som behövs för att cellerna ska kunna ta upp socker från blodet. Vid typ 2-diabetes räcker insulinet inte till och du får då för mycket socker i blodet."
 
Ännu en gång har jag googlat på typ 2. Detta står på andra man får fram:

"Orsaken till ökad nivå socker i blodet är att hormonet insulin som styr införseln av socker i cellerna inte räcker till och/eller att cellerna har blivit okänsliga för hormonet."

På vårdguiden står detta:

"Diabetes typ 2
Insulin är ett hormon som behövs för att cellerna ska kunna ta upp socker från blodet. Vid typ 2-diabetes räcker insulinet inte till och du får då för mycket socker i blodet."

Det är tydliga förenklingar.
Vid typ 2 diabetes klarar inte insulinet att fylla sin funktion, i första hand pga att vävnaderna (framför allt fettväven) har nedsatt känslighet för insulin. I början av typ 2 diabetes, produceras större mängder insulin jämfört med hos friska personer.
När en person haft typ 2 diabetes under många år, är som regel bukspottkörteln dessutom "utmattad" och sekretionen minskar. Då blir personerna insulinbristiga.

Hemskt ledsen men de har skrivit ganska dåligt på 1177.
Åtminstone om man jämför med den gängse uppfattningen inom läkarkåren/sjukvården i stort.
 
  • Gilla
Reactions: kol
... och det vi kan enas om är att det är en välfärdssjukdom, både hos folk och fä.... tror knappt att det var vanligt förekommande för sisådär 100 år sen, men å andra sidan så dog hästar av undernäring på den tiden, så vilket som är värst kan man ju grunna lite på.
 
Lite hemsk fakta så där är min ras, fjordhästen, som under efterkrigstiden ofta var så feta att de ibland t.o.m dog på vägen till visning (man gick väl mest) för hjärtat inte orkade.

Jag har sett bilder och kan säga att det är hemskt att se. Detta berodde på att det var fint att ha tjocka hästar då man visade att man hade råd att föda sin häst.

De "byggdes om" till tunga, långa, korbenta och feta hästar och det är nog det som fortfarande ligger rasen till last.
 
... och det vi kan enas om är att det är en välfärdssjukdom, både hos folk och fä.... tror knappt att det var vanligt förekommande för sisådär 100 år sen, men å andra sidan så dog hästar av undernäring på den tiden, så vilket som är värst kan man ju grunna lite på.

Jag tror faktiskt det är vanligt nu också, om inte vanligare i antal, att det svälts hästar. Ju lättare och billigare det är att skaffa häst så blir det fler som svälter i hagarna bakom huset, hemma på gården.
 
Hej!

Jag tror det är mycket som är bättre nu. Jag kan bara tänka tillbaka på alla ridskolehästar med dåliga sadlar och alla hästar som var halta men ändå tvingades gå lektion på lektion. På de ridskolor jag växte upp hände det ofta att hästarna skulle "tuktas" och veta sin plats. Detta gjordes självklart med våld. Hästar var dumma när de inte ville jobba.

Jag minns dock inte en enda fånghäst, däremot hade hästarna ofta kolik. De stog inne dygnets alla timmar, ja utom när de gick lektion. Länge trodde jag det var så det skulle vara. Hästarna slängdes också direkt från stall ut på bete.

Jag jobbade för en sån gammal "räv" på en ridskola. Där slängdes även eksemhästen ut på bete 2 månader varje sommar, utan täcke eller vård. Sen tog det några månader varje höst innan den såg ut som en häst igen, men "den är häst och ska inte daltas med". Halta hästar sprutades av hästägaren och gick lektion 2 dagar senare.

Hästarna var dock smalare som jag minns det, fast de fick såklart max 5 kg hö oavsett storlek, sen på med mer havre/kraft om de var smala.

Att fler hästar är halta nu tror jag beror på att man hittar fler hältor, att fler letar. Jag är helt övertygad om att hästarna var lika halta förr. Jag tror också att det fanns PPID förr, man man visste inte om att det var det hästen led av " den var bara gammal".

På det hela tror jag faktiskt det är bättre nu, men de problem som finns blir mer tydliga när de så snabbt sprids på nätet.

/Lavinia, vars häst nog är rätt bra hullad efter klinikvistelsen.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 527
Senast: pews1972
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 180
I
Hästmänniskan Jag har ett litet stall på en gård som jag hyr och i min tur hyr jag ut 2 boxar till en tjej. Kontrakt är skrivet och kontraktet är...
2
Svar
26
· Visningar
3 069
Senast: ironlady
·
S
Hästvård Hej! Jag vill skriva till alla er som känner er orutinerade och osäkra när det gäller vården av era hästar, ta hjälp! Snälla ta hjälp...
Svar
12
· Visningar
1 188
Senast: missmuppsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp