Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Coop

Trådstartare
Ja syrran var här igår. Första barnet, bara det bästa och dyraste som gäller. Jag fick min första 8 år sedan och då var det INTE så här mycket grejjer.

Ja till min fråga:
Syrran kommer med make och bebis. De har med sig (för att stanna ca 3 timmar)
*Skötväska
*Babysitter
*Ytterligare en liten väska med extra kläder i
*En väska med termos (med varmvatten i, det har vi tydligen inget:D) och ersättningspulversburken i
*Sen hade de även med ett paket med gröt och päron, såg dock inte om det också hade nån väska eller kasse.
*Sen så lyfter de in hela överdelen till vagnen och det är inte den lilla smidiga vagnen i mina ögon. Själv hade jag en vanlig sittvagn som man kan fälla ner och lägga in en liggdel om man vill i. Men jag hade bara en vanlig åkpåse till mitt barn och hon lever och frös inte. Jag förstår om de inte vill ha överdelen i bilen då den blir kall men jag har för mig att de har en liggdel i överdelen på vagnen, och den kan man ju plocka ur.
* och sist hela bilbarnstolen med in. (själv hade jag en tjock filt som jag hade i som jag kunde ta ur)

Denna make sliter i minst 10 minuter varje gång de kommer och går med alla dessa grejjer.

Vore det jag så skulle jag inte vilja eller orka åka någonstanns med allt detta, ska väl tillägga att vagnen är såå bra men syrran baxar inte in den i bilen själv helst, den är så tung och åbäkig, undrar vem som sa att köp en LÄTT vagn och det behöver inte ha en sittdel/liggdel som är separata utan det går att köpa en sådan som jag har :angel:

Åker jag någonstanns och nu har jag två mindre barn och ett större så har jag med en ryggsäck med blöja, nått klädesplagg, tvättlappar, termos med varmvatten (om jag ska åka någonstanns där det inte finns) och grötpulver i en burk och eventuellt vagnen och tar ur åkpåsen om vi är borta länge från bilen.

Hur gör ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Vad jag minns (mina tjejer är snart 5 o 8,5) hade jag inte vagnen med om jag inte visste att jag skulle ut och promenera dit jag skulle.
Brukade plocka ut bilstolen av minsta modellen (som man inte fast monterar) och ha en skötväska med mig. I den fanns allt man behövde såsom blöjor, mat, kläder etc. Bilstolen brukar funka fint som babysitter så därför plockade man med den.
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Hur gammal är bebisen? Ammar man är det ju simpelt. Man har med sig ungen (i bärbart babyskydd om jag hade stark karl med mig och bebisen sov, eller i famnen/sjal om den var vaken) och en skötväska som innehåller blöjor, våtservetter och ombyte.

Ska man bara vara borta 3 tim så klarar sig troligtvis barnet med EN sorts mat, ersättning eller gröt vilket man nu behagar ge och det borde få plats i skötväskan.

Men det är kanske som när man åker och tävlar med häst och är ovan, har med sig hur mycket prylar som helst, men vet liksom inte vad som verkligen är nödvändigt, och hellre för mycket än för lite.
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Bebisen är 4½ månad nu och mycket grejjer finns ju hos mig.

Förstår bara inte hur man orkar kånka fram och tillbaka när det inte är nödvändigt. Blöjor och kläder går alltid att fixa här om så skulle vara. Maten är lite svårare då jag inte har så små. Vagn har jag osv så jag förstår inte hur de tänker.
Själv tänker jag: förstagång förälder:D och allt vad det innebär.

Det är så intressant ibland och se och höra dem. Tex sitter syrran och surfar på familjeliv och läser en massa (inte bra om man inte kan sålla :D ) så när jag kommer med mina förslag så "duger" inte alltid de för nån annan har skrivit att det inte är så bra. Men mina barn lever och frodas så nått "rätt" måste jag ju fått in :rofl:

Ja ja det var bara lite kul och se om andra har det så här jobbigt också, vilket det inte verkar som, alltså verkar min syster lite extrem. Får väl ta ett snack med henne och säga att på buke gör de såhär :D

Tack till er båda för era svar!!
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Nää egentligen inte:D :D

Men syrran har innan barnet kom då sett mig i alla år hur jag har gjort plus att hon har egna åsikter om just barn. Men mina tips/råd är tydligen inte bra nog :p

Det ska bli superkul att se då nästa barn kommer :rofl: lite mosterlig skadeglädje. (Då syrran inte tycker att det är några problem eller att det är jobbigt) (Nu var jag nog lite elak :D )
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Jag var nog likadan i början och packade för en vecka resa ungefär, "ifall ifall ifall" liksom.

Det gick över ganska snabbt kan jag säga.:D

Satt också på FL och läste tills ögonen blödde så fort jag skulle ta ett nytt beslut, allt måste ju vägas in så det inte blev fel liksom:angel:
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

"Satt också på FL och läste tills ögonen blödde så fort jag skulle ta ett nytt beslut, allt måste ju vägas in så det inte blev fel liksom"

Precis :D

Hoppas syrran kommer förbi detta snart och ögonen öppnas lite i allafall:D
 
Senast ändrad:
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Förmodligen kommer även hennes barn växa och må bra, precis som dina. Fattar inte varför du orkar bry dig om hur de sköter sitt barn? Det enklaste är väl att låta alla göra på sitt eget vis.
Hon mår kanske bra av att göra allt för sitt barn, och om det tar sig uttryck i att hon vill ha med allt hon eventuellt kan tänkas behöva så är det väl bra så?

Det kan tex vara lättare att alltid ta med varmvatten, än att fundera på om det kommer behövas eller inte. Gör man olika från gång till gång så kanske man glömmer när man borde haft med det.

För egen del så lyckas jag alltid glömma att ta med haklapp, medans jag alltid har med extrakläder. Gissa vilket jag oftast behöver?:p
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Hoppas syrran kommer förbi detta snart och ögonen öppnas lite i allafall

Jadå det gör hon nog, om inte annat blir det väldigt jobbigt att hålla på så i längden. :idea:
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

vi har fått vårt första barn för 4 månader sen.
ska vi iväg är det typ skötväskan som hänger med så vi har några blöjor och extra kläder om han skulle bajsa ner sig alldeles.
Ska vi vara borta länge har vi haft med vagnen och tagit in insatsen så han sovit i den. Han har verkat lugnare och tryggare i den i stälelt för att lägga han i nån annans säng.

Så länge jag ammar behövs ju ingen mat men jag kan väl inte tro att vi gör det så komplicerat nr det väl är dags. Är väl bara att lägga ner typ grötpulver i en burk och kanske ta lite vatten hos den man är hos.

Måste ju vara jobbigt att asa med sig så mkt!
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Första gångerna jag åkte iväg med min häst packade jag efter en i förväg uppgjord lista, och hade med mig utrustning för alla eventualiteter (extra stigläder, och sånt).

Nu slänger jag ner träns, sporrar och hjälm i en hink, skickar in sadeln i skuffen, klär på hästen och drar.

Första gångerna jag åkte iväg med min häst var det fortfarande märkvärdigt och lite ballt att åka iväg, och jag ville känna mig som en god hästägare genom att vara förberedd på ALLT.

Nu har jag rutin och är lite blasé och har blivit lite lat.

Det kanske är lite så när man får barn också?
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Några i min föräldragrupp tar med sig hela resesängen om de ska vara iväg några timmar!:eek: Det tycker jag låter hur jobbigt som helst, trots att resesängen är "så praktisk eftersom man kan fälla ihop den"... Visst kan man fälla ihop den, men den är ju ändå både tung och stor.

Vi tar oftast inte ens med oss vagnen. Vi har bärsele.
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Det är nog inte helt ovanligt, men det är väl upp till föräldrarna om det är för jobbigt eller inte. varför störa sig, deras barn mår knappast dåligt av det!

Jag har också haft med mkt prylar, men inte SÅ mkt. När dottern var i den åldern var hon en "kräk-och bajsbebis" :crazy: som på en tid på tre timmar kunde spy ner x-antal uppsättningar kläder, bajsa en 3 blöjor (och ngn uppsättning kläder) och vilja äta ett par ggr... Full skötväska med andra ord. Eget varmvatten har jag ockå haft med mig, då det där jag bor är många som har egen brunn och vattenkvaliten kan skifta väldigt.

Någon babysitter har vi aldrig haft, barnvagnen tas bara med om det skall promeneras eller sovas under tiden. (och då stannar den i regel i bilen tills det är aktuellt)

babyskyddet tog jag med in när vi använde sådant.

Nu tar jag oftast med för lite, har blivit slarvig! :crazy: Det har hänt många ggr att vi fått svänga in på en mataffär när vi glömt blöjor, våtservetter, gröt eller liknande. Många gånger har vi fått tvätta upp kläder hos bekanta för att vi har haft för få ombyten, eller åkt hem utan byxor på lilltjejen, bara en tjock filt över benen. Det är betydligt jobbigare, hellre ha med för mkt!
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

familjeliv.se

Lika farlig som buke :rofl:

Tur var nog att när jag fick barn för åtta år sedan så hade vi inte internet, för man fastnar och man läser och tror på allt som står, tills man lärt sig sålla.

Precis som jag gjorde innan jag skaffade häst.
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Jag förstår inte problemet.

Alla gör på olika sätt och har olika approach till hur mycket pryttlar man behöver ha med. Inget fel inget rätt. Så länge sopm bebis inte far illa.
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Nej men det är ju lite roligt att se när de kommer med hela artelleriet eftersom det tar sin plats inne i vårt lilla hus :D

Nått måste jag ju störa mig på :p

Undrar hur länge de orkar det är också spännande att se.
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Jo, ja...

De orkar antingen tills de inser att bebis inte dööör om den får annat vatten än deras eget, eller när de får nästa bebis.

jag skulle nog tro att det var värre om de kom till en utan nånting alls - inga blöjor, ingen mat ingenting utan förväntade sig att ni skulle ha all basic bebisutrustning.
 
Sv: Är det så här "jobbigt" att besöka släkt idag med bebis?

Fast för att dina barn "lever och mår bra", kan det ju finnas andra sätt som tom är bättre i en del av "fallen", eller? :smirk: Dock är det ju ett måste att man sållar och själv känner efter vad som funkar för sig själv och sin bebis!

---------------------------------------

Jag skulle inte ha kånkat in vagnen osv, men hade haft med mig ombyteskläder, blöjor etc. Och antagligen babyskyddet också (om bebisen sov, annars hade jag sjalat eller burit i famnen).
Babysittern hade jag nog också haft med mig om jag skulle varit där så länge som 3 timmar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp