Är det mer än jag som.....

M

mihdas

Är hemma för vård av barn i dag. Så när man ringer till jobb så blir det bara en massa suck och stön. Har jobbat på samma ställen i över 15 år. 15 år som fast blev sedan uppsagd pga den affär jag jobbade i stängdes vi flyttades över till det stora varuhuset istället.
Har nu varit där sedan jag belv uppsagd det vill säga i 1 år och 6 mån och då får vi tider för 1 månad i taget, man ställer upp och slitter häcken av sig men vad får man som tack jo att jag har varit hemma med vård av barn får många gånger ( 10 dagar sen feb) Så nu hägde man löst till fick man till svars:devil: . vad skall man göra sälja barnen:eek: . Jag kan inte hjälpa att mina barn blir sjuka.
Jag blir så arg var bara tvungen att skriva av mig .
 
Sv: Är det mer än jag som.....

Jag tycker synd om dig, inget kul att jobba även om man är uppsagd.
Förstår dock dom oxå, det är väl ganska mkt att vara hemma 10 dagar på några månader :crazy:
Jag får SJUKT dåligt samvete när jag är hemma, jobbar oftast med migrän osv, för att jag just får dåligt samvete, jag är nog en perfekt anställd :cool:

Jag vet att det är ett irritationsmoment när folk är hemma o "vabbar" känns liksom orättvist för de som måste göra dubbelt jobb, på mitt förra jobb blängde alla på de som var hemma o "vabbade"

Byta jobb :idea:
 
Sv: Är det mer än jag som.....

Tack .Jag har skickat in papper till skola så kommer jag in skall jag läsa till undersköterska.
Jag ser även efter anndra jobb men det är svårt inom handel vill jobba mer än 20 tim i veckan.
 
Sv: Är det mer än jag som.....

Får jag haka på med en följdfråga? Vad är "normalt" antal vab-dagar på ett år, eller kanske 3 månader?
 
Sv: Är det mer än jag som.....

Det skulle jag också vilja veta! Blev lite förvånad när Moderaterna (?) vill ha max 15 (?) VAB-dagar per år. Vet inte om de menar totalt per familj eller per barn och ev minns jag antalet dagar helt fel, det kan vara färre dagar också.
 
Sv: Är det mer än jag som.....

Arbetsgivaren kan väl ännu mindre hjälpa att dina barn blir sjuka?

Man kan välja (att utbilda sig till) arbeten som är mer flexibla vad gäller arbetstider och barn.

Jag har aldrig VAB:at, däremot många ggr förskjutit min arbetstid pga sjukt barn så jag och sambon delat på dagen, eller tagit med hängigt barn till jobb.

Jag ser att många använder VAB som en ventil, skönt att vara hemma utan karensdag ibland. Inte kanske att de fuskar men det kanske hade gått att lösa på annat sätt med alternativ barnpassning eller turbyte eller något annat.

Har inte barnen en pappa också? Om du har varit borta så mycket från ditt jobb och har osäkra anställningsförhållanden - varför VAB:ar inte han ?
 
Sv: Är det mer än jag som.....

det är svårt när barnen är sjuka mycke....mina pojkar när nästan hemma nån dag eller två varje månad.....blir den ena sjuk hakar ju den andre på....
men som tur e är chefen toppen, man försöker ju jobba in lite av den tiden när barnen är krya !
 
Sv: Är det mer än jag som.....

jag har tyvärr oxå fått för mig att föräldrar tycker det är toppen att vara hemma utan karensdag, o sen skyller på att barnen är sjuka. :(

Tycker 15 dagar om året låter som ganska mkt? alltså man jobbar ju ca 11 månader om året (en månad semester) och då är det ju nästan 1.5 dag i månaden att vara hemma ?? Om barnet är sjukt någon gång under ledighet som semester eller jul/påsk ja då räcker ju dagarna ännu längre.

Till de som tar med sjuka/vissna barn till jobbet, på mitt jobb är ni verkligen avskydda, så GÖR man inte! För det första så ogillar jag barn o vill faan inte ha någon unge som sitter o kladdar i köket samtidigt som den snorar o är nyfiken :eek:
 
Sv: Är det mer än jag som.....

Har man små barn som t ex precis börjat på dagis, då är 15 dgr inte alls mkt.. Det är förkylning på förkylning, alltid med feber, diarréer, maginfluensor, ögoninflammationer.. ja U name it! Det är inte kul alltså... Personligen har jag kunnat lösa någon enstaka dag med utomståendes hjälp, men det förutsätter ju att de vill ta risken att bli sjuka själva..
 
Sv: Är det mer än jag som.....

pappan försöker så gått han kan han jobbar oxså i butik och dom är bara 3 st så ibland går det inte att lösa på annat sätt än att jag är hemma. jag har min pappa i samma stad som vi bor men han är 76 år och orkar inte att ha barnen hela dagar.

min älsta son har haft halsfluss och feber flera gånger och det har slutat med att vi blev in laggda på sjukus då det hade börjat att vandra upp i nacken.

min yngsta har krupp och dom vill inte ha han på dagis när han hostar som värst .och det för står jag mycket väl.

vi försöker att dela upp det jag och min sambo men ibland gå det inte.
 
Sv: Är det mer än jag som.....

ja jag är med faket. har pratat med dom som har hand om det på jobb.
 
Sv: Är det mer än jag som.....

man ska inte bli straffad för att man har barn, och jag tror inte att det är många som utnyttjar barnen för att få vara hemma utan karensdag.

jag tror att jag också har varit hemma ca 10 dagar iår, och tycker ändå inte att det är så mycke. som sagt....dagisbarn !
 
Sv: Är det mer än jag som.....

15 dagar är inte mycket för småttingar under 3 tex. Deras immunförsvar är väldigt outvecklat. Har man otur och får ett öronbarn tex så försvinner 15 dagar snabbt på ett år.

Jag tycker absolut inte att man tar med "hängiga" barn till jobbet! Krassliga barn mår bäst hemma i sängen i lugn och ro. Och jag avskyr verkligen folk som sprider smittor med glatt humör.
 
Sv: Är det mer än jag som.....

15 dagar är inte mycket för småttingar under 3 tex. Deras immunförsvar är väldigt outvecklat. Har man otur och får ett öronbarn tex så försvinner 15 dagar snabbt på ett år.

Jag tycker absolut inte att man tar med "hängiga" barn till jobbet! Krassliga barn mår bäst hemma i sängen i lugn och ro. Och jag avskyr verkligen folk som sprider smittor med glatt humör.

Håller med i varje ord!

Vår son har knappt varit på dagis en hel vecka sedan han började på dagis i vintras. Som tur är är vi båda förldrar studenter så vi kan för det mesta planera våra studier ganska fritt. Men visst har man missat många föreläsningar ändå. Tror inte att det vore så uppskattat med en sjuk 1,5-åring med på lektionerna... :cool:
 
Sv: Är det mer än jag som.....

Fattar jag dig rätt? Hotar jobbet med att du ligger extra risigt till bara för att du har varit hemma med sjukt barn för ofta??!:eek: Får de verkligen göra så?

Jag tycker inte tio dagar på tre månader är så himla mycket. Vad jag förstår har man inte mycket att säga till om när dagis anser att ens barn är för snorig eller liknande. En kille på vårt jobb har fått gå hem ett par gånger för att dagis ringt.

Är man sjuk ska man hålla sig hemma, oavsett om man går på dagis eller jobbar. Att smitta ner andra för att man "inte vill vara till besvär" eller för att man inte vill avstå sin lön är inte snällt.
 
Sv: Är det mer än jag som.....

ja det är så . men nu har jag ändå fått förlängt till den 19 aug , och det känns skön.
Jag var bara tvungen att fråga varför först så negativ och sedan ändå förlänga mig.
Fick till svars att kundern tycker bra om mig och att jag kan jobb i hela varuset + att jag är en omtyckt arbetskamrat.
Så de fick ta att jag var hemma med barnen .
vet inte om det var en ursäkt eller om man skall vänta tills bomben smäller.

men jag gick hem med lättare steg i dag.
 
Sv: Är det mer än jag som.....

Jag tycker absolut inte att man tar med "hängiga" barn till jobbet! Krassliga barn mår bäst hemma i sängen i lugn och ro. Och jag avskyr verkligen folk som sprider smittor med glatt humör.

Täppta smärtsamma öron smittar inte. Att få tänder smittar inte.

Likaså har dagis en karensdag för friska barn då man liksom inte KAN vara hemma.

Jag hoppas att jag som läkare har något så när koll på när barn är smittsamma eller inte.
 
Sv: Är det mer än jag som.....

...när det däremot är SMITTRISK, då hanterar vi det.

Vi satte hela familjen i total karantän 10 dagar under magsjuketider i höstas tex. Och lyckades hålla smittan bara hos oss, inte på dagis eller jobbet.

Fast jag tog kompledigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 084
Senast: Jahaja
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 307
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 442
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 282
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp