äntligen cykelväder!

Sv: äntligen cykelväder!

De bör kunna sitta stadigt och orka hålla huvudet, Elin var närmare året innan vi cyklade med henne, mest av praktiska skäl... ;)
Freddan har det inte blivit av än... ;)

Man bör ju tänka på att de sitter ganska så rakt upp och ner och det finns inte så mycket att stötta huvudet emot om de skulle somna.
 
Sv: äntligen cykelväder!

Från 9 månader ungefär. Men barnet måste såklart kunna sitta själv, stadigt.

Vi har precis köpt barnsist till vår lille. Han fyller snart ett, men det har ju inte precis varit cykelsäsong förrän nu. :)
 
Sv: äntligen cykelväder!

Våran lilla tjej premiäråkte cykel första gången igår. Hon blir tio månader om några dagar.

Vi har en hamax sleepie, den kan man vrida ner lite om barnet blir trött.
 
Sv: äntligen cykelväder!

Jag tror att stolarna är från 8 mån, men det är ju under förutsättning att barnet kan och orkar sitta ordentligt!

Min grabb var 8 mån när vi började cykla.
 
Sv: äntligen cykelväder!

Min son fyller ett om ett par veckor, och jag har väl tänkt att cykla med honom nu i vår. Senare i sommar kan jag själv inte cykla då jag kommer vara höggravid :crazy:
 
Sv: äntligen cykelväder!

svarar alla

det låter ju bra ju. Hon blir nio månader i april. Så det är bara att handla en stol. Men ska det vara en för 600:-, 800:- eller 1000:-?
Dom ser då lika ut i mina ögon. Det är bara att börja undersöka.
 
Sv: äntligen cykelväder!

Det ska iaf vara en stol som man sätter fast på ramen och inte på pakethållaren. Men alla kanske är så nu för tiden?
 
Sv: äntligen cykelväder!

ja just det ja. det hör väl till sånt som jag kommer att ta reda på. :)
 
Sv: äntligen cykelväder!

Jag var inne på Råd och Rön och lusläste allt jag kunde komma över inför att köpa barnsitsen häromveckan. Deras råd är att man helt enkelt köper den som barnet sitter bra i och som passar på cykeln. Sen är priset helt oviktigt i sammanhanget. Alla duger! Men alla duger inte på alla cyklar. Helst ska man ha cykeln med sig när man köper barnsitsen.

Det allra viktigaste är att man köper en godkänd, utprovad cykelhjälm med grönt spänne. Det är det enda som är testat för att lösa ut vid x antal kg tryck. De kostar runt 300 kr och är en struntsumma när man sätter det mot barnets säkerhet. Hellre en dyrare hjälm med rätt färg på spännet, än en dyr barnsits och billig cykelhjälm!
 
Sv: äntligen cykelväder!

*kl*

Är det någon här som använt barnsitsar som sitter framme på cykeln?
Eller bansitsar som går att luta?
 
Sv: äntligen cykelväder!

suveränt. Jag ska komma ihåg grönt spänne. Det är ju minst lika viktigt. Hoppas bara Stumpan kommer att tycka det också. :)
 
Sv: äntligen cykelväder!

Det är inte rekommendabelt att fästa barnsitsen på styret. Cykeln blir väldigt svårstyrd och instabil. Risken för olyckor ökar dramatiskt.
 
Sv: äntligen cykelväder!

O jag som vill ut o cykla redan nu..(hon e 1,5månad)
Finns det verkligen inga andra slags stolar för d små små...?
Annars kanske jag får uppfinna det!
 
Sv: äntligen cykelväder!

Nix. De är alldeles för små i den åldern. En 6 veckors bebis ska vara väldigt stadig för att ens sitta någon kortare stund i babysitter tex. För att inte tala om att de är för små för så många intryck...

Du får ge dig till tåls, eller låta pappan ta hand om bebisen medan du cyklar en runda. ;)
 
Sv: äntligen cykelväder!

Min syster cyklade med barnstol både på styret och bak på cykeln, hon cyklade en ganska bra bit till dagis varje dag.

Hon sa att det gick bra så länge den som sitter fram inte är för tung.
 
Sv: äntligen cykelväder!

Det gör det säkert. Tills man råkar köra på en sten med framhjulet eller bara vinglar till rent allmänt. Tycker din moster borde tänka sig för lite till. I mina öron låter det förskräckligt oansvarigt.

Man blir dessutom rejält framtung med något på framstyret. Lägg sen till ett barn som kanske inte vill sitta still hela tiden...
 
Sv: äntligen cykelväder!

Jag tycker som du att det verkar ganska dumt att överlasta cykeln med barn, speciellt fram på cykeln. Balansen i cykeln blir ju en annan när man inte behöver svänga med vikten på. Jag har en sprillans ny cykel, men även den blir instabil om jag packar cykelkorgen med varor, hur skulle det inte kännas med ett barn som dessutom rör på sig :crazy:
 
Sv: äntligen cykelväder!

Nu är det så att det är ju speciella stolar som är försedda med ramfästen, man sätter ju inte barnet PÅ styret!

Hennes barn är nu 11 resp 8, och dom klarade sin cykeltid bra både över trottoarkanter och stenar!

Här där jag bor är det flera som har dessa stolar, speciellt dom som har tätt mellan barnen eller tvillingar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 783
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 027
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp