Ändrad sömnrutin på bäbisar??

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Har nattsömnen ändrats mycket under erat bäbis första år?
När hände ändringarna, kom det tllbaka till de gamla rutinerna igen??

Mitt lilla dilemma!
Dottern började sova från 22 till 07 sedan 10 minuter mat och sedan till 09 - 10 tiden innan vi gick upp, detta börja när hon var 2 månader. Nu är hon 5 månader och för 3 veckor sedan ändrade hon plötsligt rutinerna och vaknar 03 på natten för 5 minuter mat, sedan 06 för mat och ev även 07 för lite mat för att sedan gå upp 08 om jag inte redan gav upp vid 07.
Sover mycket bättre om hon får ha täcket över huvudet men det tycker jag är lite otäckt.....

Är det minskat sömnbehov som gör detta eller kanske att hon inte klarar natten längre på bröstmjölken utan behöver något rejält på kvällen??? Ja, har ni några förslag?
 
Sv: Ändrad sömnrutin på bäbisar??

tillväxtperiod?

Ammningen går ju efter efterfrågan så när mjölkproduktionen måste ökas måste barnet amma mer och oftare (har jag fått lära mig)

Tycker det varierade jättemycket första halvåret, ibland sov han som en gris i vissa perioder och sedan vaknade han varje timme för att äta.

Just vid 5 månader var det som värst tyckte jag, för att sedan lugna sig vid 6 månader, sedan kom separationsfasen och sömnen blev besvärlig igen.

Går hon upp som hon ska tror jag inte att det är någon fara att hon inte får i sig tillräckligt.
 
Sv: Ändrad sömnrutin på bäbisar??

Exakt så var det för oss oxå. Lillen började sova hela nätter av sig själv när han var drygt två månader. Efter amning i sängen på morgonen kunde vi ha sovmorgon till kl 10.00.

Lätt som en plätt att vara mamma, tyckte jag!:)

När han var fyra och en halv månad började han plötsligt vakna på nätterna. Eftersom jag hade slutat nattamma ville jag inte börja igen. Det blev en hel del vagnande och bärande. Inte sällan var han vaken två timmar! Oftast var han på gott humör. Jag försökte vara tyst och ha det mörkt, så han skulle fatta att det var natt och att ingen annan höll igång mitt i natten, men han flörtade friskt, så ofta började jag till slut skratta.

När han var runt sex månader blev nattsömnen något bättre, men han vaknade fortfarande många gånger på kvällen/förnatten. När han var förkyld (vilket han var jätteofta) sov han skitdåligt.

Nu är han tio månader och sover faktiskt oftast hela nätter igen, även om han är lite förkyld.

Jag funderade oxå på ifall han kanske var hungrig, men ville verkligen inte börja nattamma. Jag skulle ju börja jobba när han var åtta månader. Dessutom var han (och är fortfarande) stor och tjock, så han borde inte behöva mer mat.

Jag tror det var den ökade medvetenheten som störde sömnen. Han fick så många nya intryck under dagen. Nu märks det att han begriper sig på världen mer. Allt är inte konstigt och nytt längre.
 
Sv: Ändrad sömnrutin på bäbisar??

Vår lille sover också bättre med täcket över huvudet, han drar det över sig själv. Men vi har också en snuttefilt till honom, testa det så behöver du inte oroa dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
11 120
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 152
Senast: Asko
·
Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 072
Senast: lady_vip
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 652
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp