Ältar fortfarande förlossningen...

Luna10

Trådstartare
...efter 7 månader. :crazy:
Som någon här kanske kommer ihåg, var det en rätt utdragen historia på totalt 34 timmar. Började med att vattnet bara sipprade (pga att det gått bara ett litet hål högst upp i hinnsäcken visade det sig), sen dröjde det nästan 12 timmar innan jag fick regelbundna värkar, sen gick det tröööögt.

Öppnade mig jättelångsamt. Klarade mig genom att andas och dra i mig lustgas ett bra tag, sen bad jag om EDA. Den stängde dom av sen när det visade sig att den gjorde mina värkar ännu svagare och sonen inte gillade det värkstimulerande (hjärtljuden gick ner).

Fick krystvärkar tidigt, försökte krysta men det hände inte så mycket, huvudet låg och tryckte mot bäckenbotten jag vet inte hur länge och det gjorde ont som f*n. När huvudet till sist var så långt nere att det var dags att krysta kände jag att jag ORKADE inte. Så slut var jag. Jag kände krystimpulsen men hade inga krafter kvar. Jag blev besviken på min kropp, man har ju alltid hört att när barnet väl ska ut hittar man nya krafter och så. Inte jag.:cry:

Så jag sa åt barnmorskan att nu vill jag ha hjälp att få ut ungen för jag orkar inte själv (ordvalet var nog lite fulare men det kan jag bespara Buke:grin:).

Så sonen förlöstes med sugklocka, och just då kändes det som en stor befrielse. När han kom ut såg de att han hade ena knytnäven med sig vid örat, undra på att det gick trögt. Jag sprack en hel del såklart, och rullades ner till OP för att sys så fort sonen hade ammat första gången.

Nu efteråt är det främst två saker som stör mig som jag ältar:

1. Kanske jag hade orkat krysta ut sonen själv om jag bara skärpt mig? Kanske jag var bara lat? Helt logiskt vet jag ju att jag inte var det, men jag kan inte släppa det riktigt.

2. När jag rullades ner till OP fick jag nånting lugnande som jag slocknade som ett ljus av. På uppvaket låg jag sedan nån timme innan jag rullades upp till BB igen. Men jag kände aldrig den där paniken att få se mitt barn NU som andra mammor berättat om. Antagligen för att jag visste att han var i goda händer hos sin pappa, men det känns ändå som att jag var en lite dålig mamma som inte ens saknade sitt nyfödda barn.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Åh vad jag känner igen mig.

Jag hade också en lång utdragen förlossning, värkarna började på Måndag em och Alice föddes på Onsdag kväll 16/4 -08.

Massa resor fram och tillbaka till förlossningen men lite hände, tillslut på Onsdags lunch satte dom in värkstimulerande dropp. Jag sprack en del men inte mer än att det kunde sys på plats.

Jag är besviken på mig själv att jag klarade av smärtan vid öppningsskedet, iof så fick jag rejält med värkstimulerande, men jag trodde jag skulle klara det bättre...

Sen smärtan i underlivet efter förlossningen tyckte jag var rent av det värsta, att inte kunna sitta bekvämt i veckor.

Jag älskar min dotter över allt annat på denna jord men när man får kommentaren "Men vilken belöning du fick ut" så kan jag inte se det på det sättet.

Ett till barn vågar jag inte ens tänka på.....

Jag tycker inte du ska känna att du var en dålig mamma, jag skulle vilja säga att du redan var trygg med din roll.

Jag känner även att det är tabu på att tycka så här, man blir lite klappad på huvudet och snart är det glömt och du blir sugen på en till....

Läste en väldigt bra intervju i någon gravid tidning med Sandra Dalhberg (famefactory/ melodifestivalen tjej) där hon berättade om sin förlossning och just att hon sprack och smärtan efteråt. Hon hade varit helt oförberädd på detta och hon var också inne på det här med tabu.

När jag tänker efter kanske det vore bra att prata med någon om detta..... :angel:
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Känner också igen mig jättemycket!

Hade också en långdragen förlossning, värkar började torsdag fm, åkte in på förlossningen fredag morgon. Var öppen 4cm. Kl 15 tog dom hål på hinnan, satt in värkstimulerande strax efter.
Ca 18.30-19 fick jag EDA som la sig snett, fick så satans ont i ena sidan ryggen där jag fick påfyllning varje-varannan timme.
På natten ca kl 2 tog dom bort värkstim. och eda. Hände väldigt lite pga att värkarna stannat av.
Ca kl 5 var jag öppen 8cm, masserades upp till 9cm.
Kl 6.30 kom en tjej in och då beslutades om akut kejsarsnitt. Vilken lättnad!

Men bara för jag inte haft en enda tanke på att det kunde bli snitt så blev det det, Jag var helt inriktad på att föda vaginalt, spelade ingen roll om det skulle bli tufft eller lätt.

Känner mig väldigt blåst på förlossningen, ledsen över att jag fick så mycket smärtstillande. Trodde heller inte min kropp var "felkonstruerad"(?) så sonen inte vred sig ner i bäckenöppningen. Han låg alltså fel.

Så ja, jag känner som dig att jag ältar fortfarande hur det blev. Men jag hoppas verkligen jag kommer få föda vaginalt med nästa barn!!

Hade nog inget bra svar på ditt inlägg, mer än att jag vet hur det känns:(
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Jag lider verkligen med dig när jag läser hur du har upplevt din förlossning och hur du mår såhär efteråt! Skickar en stärkande kram och hoppas att det iallafall hjälper liite!

Klart att du inte hade orkat mer om du hade "skärpt dig".. Du tog slut på alla dina krafter och en hel del till under förlossningen. Enda lösningen var att få hjälp av sugklockan. Som dom säger, INGEN kunde ha fött ditt barn bättre än dig själv och ingen kunde ha klarat av situationen bättre än dig! Va stolt över att du faktis inte gav upp, du ville men det gick bara inte! Du kämpade för allt vad du var värd och sen lite till. Du lyckades föda ut eran son oavsett om du fick draghjälp i slutet!

Jag fick aldrig den där "ohh guuuud vad jag älskar mitt barn från första sekunden känslan" som aaaaaaaaalla tydligen får. Det tog faktis några veckor innan jag kände hur underbar han va och jag förstod vad der var som hade hänt! Jag va ganska likgiltig över sonen när han va riktigt färsk även om det va underbart att han va där..
Jag tycker inte att du är en dålig mamma som inte saknade din son efter operationen! Tänk på vad du själv fick vara med om! En upplevelse där ALLA dina krafter tog slut och sen fick du även genomgå en operation!! Det är okej att känna sig lite likgiltig över barnet i en sån situation!! Det tar ett tag innan man faktis förstår vad det är som hänt i ens liv.

MEN att du fortfarande känner att du inte kan släppa det som hänt gör att jag känner att du måste komma iväg och få prata med någon om vad du har varit med om! Du måste få bearbeta och få förstå vad det är som har hänt och VARFÖR du har dom känslorna som du har..
Här får man prata med BM som va med under förlossningen om hur man upplevd det och så innan man åker hem från BB.. Det va bra även om man kanske inte riktigt har hunnit bearbeta förlossningen så tidigt.

Jag tycker att du ska ta kontakt med någon kurator så du får komma iväg och prata med någon. Du ska inte behöva gå och fundera mer på förlossningen på ett så negativt sätt som du gör nu!

Hoppas du orkar ta tag i allt och får tag i bra hjälp!
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

7 månader är ingen lång tid älta tills du känner dej klar.

Kanske behöver du träffa barnmorskan som var med och gå igenom vad som egentligen hände?
Jag gjorde det efter sonens förlossning som tog 78 timmar från början till slut, värst var de sista 8 timmarna eftersom de kom in och konstaterade att nu var jag nästan helt öppen, bara en liten kant kvar och de tyckte att jag skulle upp och gå eftersom han fortfarande låg högt upp.
De menade att jag skulle ha bebis i famnen inom någon timme.
Lydigt gick jag mellan värkarna och efter någon timme undersökte de igen, då hade kanten svullnat så att det var som om jag inte var öppen alls:crazy:

Det blev att lägga sig i sängen med huvudet neråt och benen uppåt:grin:

Nåväl, ut kom han ju tillslut, men han var kliniskt död och de sprang iväg med honom för återupplivning.
Min sambo blev så skrämd att han satte sig i en stol och kunde inte prata, jag bara skrek efter sonen:( jag fick inte veta förren efter vad som kändes som en evighet men som "bara" var tjugo minuter att han levde och var på neontalen.
De frågade sambon om han ville gå upp till sonen men han kunde fortfarande inte svara:crazy:

Det tog lång tid, mer än ett år innan jag ens vågade ha sex, jag var livrädd att bli gravid igen:(

När sonen var ca 13 månader var jag hos barnmorskan som hade varit med de sista 3 timmarna, det var tack vare hennes erfarenhet som han klarade sig.
Hon sa till om sugklocka och när jag hörde det så fanns helt plötsligt kraften att få ut honom, hon slet av navelsträngen i farten och sprang iväg med honom.
Jag är henne evigt tacksam:bow:

Hon och jag gick igenom vad som hände och varför, hon ansåg att de hade gjort fel som låtit mej ligga så länge och sa att jag givetvis skulle få planerat snitt om jag ville ha fler barn.

Det samtalet stärkte mej oerhört!
Någon månad senare blev min lilla flicka till:love:

Jag ville ha en normal vaginal förlossning, en sådan där som man läser om som tar runt 12-24 timmar och där bebisen kommer skrikandes upp på magen:love:

Jag fick tyvärr inte det utan det blev akutsnitt istället och det tog nästan lika lång tid att bearbeta den förlossningen.

Men ändå önskade jag att jag skulle få uppleva en tredje förlossning, en som var normal...

Jag och barnens pappa gick isär när dottern var 9 månader och eftersom han var den som var (det är svårt att förklara men jag visste när jag såg honom första gången att han var mina barns pappa och då var jag 14 år) pappan till mina barn så ville jag inte ville ha fler barn vilket jag har stått fast vid.

Så ta tiden på dej, älta tills du är klar, ingen annan än du känner när du är färdig.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Du ska inte känna dig knasig, för det första, är man helt slut och inte har ork... är det helt naturligt att det är SÖMN som är prio ett.

Vi skickade iväg våran bebbe flera ggr för att få sova på BB :angel: hon skrek konstant första 3 dygnen :devil:

Jag har också traumatisk förlossning som inte alls blev som jag ville, trodde, hade hoppats på... först nu har jag accepterat det hela och hon är ju snart 3½ år...

Låt det ta tid och försök övertala dig att det mesta är normalt och MÅNGA MÅNGA MÅNGA för förlossningar som inte är som dom trott.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Sen smärtan i underlivet efter förlossningen tyckte jag var rent av det värsta, att inte kunna sitta bekvämt i veckor.

Tyckte jag med, alla säger att vaginalt är så mycket bättre än snitt för man blir återställd snabbare. Det tog nog 8-10 veckor för mig innan jag var helt smärtfri. Har ju hört om dem som rider 3-4 veckor efter snitt. Inte en chans att jag hade kunnat det.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Jag lider verkligen med dig när jag läser hur du har upplevt din förlossning och hur du mår såhär efteråt! Skickar en stärkande kram och hoppas att det iallafall hjälper liite!

Klart att du inte hade orkat mer om du hade "skärpt dig".. Du tog slut på alla dina krafter och en hel del till under förlossningen. Enda lösningen var att få hjälp av sugklockan. Som dom säger, INGEN kunde ha fött ditt barn bättre än dig själv och ingen kunde ha klarat av situationen bättre än dig! Va stolt över att du faktis inte gav upp, du ville men det gick bara inte! Du kämpade för allt vad du var värd och sen lite till. Du lyckades föda ut eran son oavsett om du fick draghjälp i slutet!

Jag fick aldrig den där "ohh guuuud vad jag älskar mitt barn från första sekunden känslan" som aaaaaaaaalla tydligen får. Det tog faktis några veckor innan jag kände hur underbar han va och jag förstod vad der var som hade hänt! Jag va ganska likgiltig över sonen när han va riktigt färsk även om det va underbart att han va där..
Jag tycker inte att du är en dålig mamma som inte saknade din son efter operationen! Tänk på vad du själv fick vara med om! En upplevelse där ALLA dina krafter tog slut och sen fick du även genomgå en operation!! Det är okej att känna sig lite likgiltig över barnet i en sån situation!! Det tar ett tag innan man faktis förstår vad det är som hänt i ens liv.

MEN att du fortfarande känner att du inte kan släppa det som hänt gör att jag känner att du måste komma iväg och få prata med någon om vad du har varit med om! Du måste få bearbeta och få förstå vad det är som har hänt och VARFÖR du har dom känslorna som du har..
Här får man prata med BM som va med under förlossningen om hur man upplevd det och så innan man åker hem från BB.. Det va bra även om man kanske inte riktigt har hunnit bearbeta förlossningen så tidigt.

Jag tycker att du ska ta kontakt med någon kurator så du får komma iväg och prata med någon. Du ska inte behöva gå och fundera mer på förlossningen på ett så negativt sätt som du gör nu!

Hoppas du orkar ta tag i allt och får tag i bra hjälp!

Tack, det värmde:bow:.

Vi var faktiskt och pratade med BM som var med, det var kanske 2-3 veckor efteråt, men det var nog för nära inpå, jag hade nog inte risktigt hunnit smälta allt då.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Nåväl, ut kom han ju tillslut, men han var kliniskt död och de sprang iväg med honom för återupplivning.

Usch vad hemskt!:eek: Viking mådde ju i alla fall bra hela tiden, han skrek så fort han kom ut och ammade inom en halvtimme. Sen sov han i princip konstant i 2 dygn, vaknade bara för att äta.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Du ska inte känna dig knasig, för det första, är man helt slut och inte har ork... är det helt naturligt att det är SÖMN som är prio ett.

Lite så kände jag när jag låg på uppvaket. Det var lugnt, tyst, solen sken in genom fönstret.... Jag had einte ont nånstans för bedövningen från OP satt fortfarande i, jag kunde bara ligga och slumra... Jätteskönt. När jag kom upp till BB låg ju sambon och sonen ändå och sov, så för dem spelade det ju ingen roll om jag var där elle inte:grin:.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Min förlossning gick snabbt och jag varken brast eller blödde. Jag hade en smärtsam värk och fick klartecken att åka hem 3 timmar efter förlossningen.

Men jag kände inte heller den där känslan/lyckan/"äntligen" alla pratar om när man fött sitt barn. För mig gick det så fort och helt plötslig satt jag och ammade en skitsöt bebis, men kopplade inte riktigt att det faktiskt var min.
Kunde känna lite när jag gick förbi honom när han låg och sov "Ojdå, någon har glömt en super söt bebis här bäst jag tar hand om honom".

Jag kände mig mer som en ammande barnvakt dygnet runt de första dagarna innan härnan kom ifatt och jag insåg vad som hade hänt. Då började jag gråta när jag tänkte tillbaka på när han skrek och jag fick upp honom på bröstet :love: Sen fick jag enorma skuldkänslor för jag inte var den där glada, trötta och gråtande nyförlösta mamman.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Jag red första gången efter 4 månader..... till och med då tyckte jag att det var obehagligt.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Min förlossning avslutades med yttre press då det gick för långsamt och dottern började få dåliga hjärtljud. Det innebar att jag också fick åka på operation sen för att fixa till bristningarna.

Även jag somnade på operationsbordet. På uppvaket frågade de när jag ville pappan och dottern skulle komma, men jag var så trött efter förlossning och allt att jag sa att de gärna fick vänta någon/några timmar. Jag har faktiskt inte ett dugg dåligt samvete för det (och inte heller jag kände några himlastormande känslor).

Kanske du kan gå vidare nu när du vet att många har liknande erfarenheter?
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

En fråga ? Har du sökt hjälp för detta ? För mig låter det som någon slags deppression.

Kanske jag hade orkat krysta ut sonen själv om jag bara skärpt mig?
Kanske kanske inte...det får du iallafall aldrig svar på, så helt krasst utan att vara elak, gjort är gjort.

Kanske jag var bara lat?
Lat är man när man tex: ligger på sofflocket och pillar navelludd istället för att kanske Städa, söka jobb, ducha mm. Har man sprungit en maraton, arbetat på åkern hela dagen och därefter inte orkar mer...då är man inte lat. en förlossning är ju knappast något man gör i en handvändning. Vipps så är man klar och stark och frisk utan tillstymmelse till utmattning.

Helt logiskt vet jag ju att jag inte var det, men jag kan inte släppa det riktigt.
Därför bör du gå och prata med någon.

Men jag kände aldrig den där paniken att få se mitt barn NU som andra mammor berättat om.
Vilka andra mammor ? Jag känner inte en enda mamma som haft den upplevelsen...inte ens jag själv. Snarare var det bra att dottern och pappan fick egen tid tillsammans från första början. Det är det ju sällan pappor får efter en förlossning.


Antagligen för att jag visste att han var i goda händer hos sin pappa, men det känns ändå som att jag var en lite dålig mamma som inte ens saknade sitt nyfödda barn.
jodå, du saknade nog ditt nyfödda barn, fast du kanske inte var medveten om det. Hur ska man kunna vara medveten om presis allt efter en förlossning egentligen ?

Jag tycker jättemånga har så inni nordens stora krav på hur saker och ting ska och bör vara, tänk om man bara kunde låta saker och ting ske i den takt och ordning som det händer. många verkar också anse att förlossningen är mycket större grej än själva barnet. missförstå mig rätt, men nog är det väl barnet i sig som ska anses viktigare än att man föder på det eller det viset ?
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Kanske du kan gå vidare nu när du vet att många har liknande erfarenheter?

Det känns faktiskt bättre nu.

Tack alla som har svarat!:bow:

Man är ju liksom så fast i föreställningen om hur det SKA vara och SKA kännas. Alla är ju ändå olika.

Och huvudsaken är ju ändå barnet (som nu ligger och tar sig en eftermiddagslur på soffan:love:).

Men helt ärligt, om det ska bli fler barn så vete tusan om jag vill riskera att gå igenom en likadan pärs igen. Planerat snitt skulle inte vara så dumt känns det som nu i alla fall.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

*kl*

Jag känner bara så här :eek: när jag läser era berättelser. Är det verkligen så hemskt???

Jag har ju ca 11 veckor kvar till BF och är redan nu nervös. Jag har dessutom mått dåligt hela tiden så jag har inte kunnat rida ett enda dugg. Nu när jag läser här så verkar de flesta inte kunna rida igen fören efter flera månader och det gör mig även :eek: igen.

Hur skall man överleva detta??
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Åh det var absolut inte meningen att skrämma upp någon.

Alla förlossningar är olika. Det kan gå lätt som en plätt, mitt i mellan eller urjobbigt.

Men jag tror att det är viktigt att man har med i tanken att det kan faktiskt gå hur som helst....
Jag upplevde när jag gick på föräldrarträffarna inför förlossningen på BVC att det förskönades en hel del, det var mycket rosa skimmer dom berättade om. När jag ställde "jobbiga" frågor om t ex bristningar, såriga bröstvårtor och liknande slätades det ganska snabbt över med "men vilken belöning"... Det ger fel bild av det hela tycker jag.

Lycka till med din förlossning och hoppas du får en enkel en.... ;)
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Behöver ju inte alls bli så "hemskt" heller!

Jag fick sluta rida i v 20 pga foglossningar, men jag var uppe i sadeln igen 3 veckor efter förlossningen, 4 veckor efter tränade jag hoppning igen. Förra helgen när lillan var 11 veckor tävlade jag för första gången igen. Har inte känt något obehag alls vid ridning!
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

*kl*

Jag känner bara så här :eek: när jag läser era berättelser. Är det verkligen så hemskt???
Varje förlossning är olika, även för samma person!

Min första fastnade och kom aldrig ner ordentligt, det tog lång tid innan det uppdagades och det slutade med akutsnitt. Kände heller aldrig att jag saknade barnet fast jag låg på uppvaket 4 timmar helt för mig själv.

Inför andra barnet var jag lite nervös men ville inte ha snitt igen om det gick att undvika. Allt gick hur bra som helst, gick själv från förlossningen upp till BB.
 
Sv: Ältar fortfarande förlossningen...

Alla har olika upplevelser! Den du mest kan likna dig vid är nog din egen mamma, vet du hurdan förlossning hon hade? För övrigt kan jag känna igen det där, man vet inte alls vad man ska föreställa sig för man har aldrig gjort det! Min sons förlossning gick jättefint, lagom med smärtstillande och två lugna duktiga barnmorskor. Nästa förlossning ser jag verkligen fram emot, denna gången vet jag ju hur det funkar, trots att det säkert inte kommer gå likadant.

Jag red igen efter en månad och mitt största problem var mina onda jättetuttar! Jag fick förresten sluta rida runt v 20 för jag fick sammandragningar när jag travade.


Ts hoppas du lär dig leva med din upplevelse, det låter väldigt utdraget. Vem som helst hade varit helslut efter så lång tid. Sam kom också ut med handen vid örat, bm sa "attans" för annars hade jag spruckit mycket mindre :)
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
39 954
Senast: Korven
·
Gnägg Strax före fyra på morgonen den 22/12 dog Mackan. Vi fick bara 72 dagar tillsammans men i hjärtat känns det som ett helt liv. Han...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 439
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 329
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 805
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp