Älskade barn, älskade familj

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jagga

Igår kväll hade vi en lång pratstund hela familjen. Framför akvariet på en madrass med braskaminens värme tog vi oss tid att prata ordentligt efter en riktig urladdning mellan syskonen där de ursinnigt gick loss på varandra. De fick alla tre prata om hur de känner för varandra och mot oss föräldrar, och vi fick våra skrapor men det blev så konstruktivt att alla blev stärkta och fick förståelse för de andra också. Lillebror fick berätta hur han kände det när storasystrarna bara retas och han till slut med ursinnets tårar bankar på dem, vår 16-åring som känner sig nonchalerad och inte lyssnad på, och som dessutom är avundsjuk på lillebror som får så mycket kramar som HON som förstfödd skulle vilja ha, vår 14-åriga mellanflicka som blir som en extramamma för att alla ska få det bra men som glömmer sej själv och ibland inte heller orkar med sina egna krav på perfektionism. De fick alla en tankeställare i hur vi i familjen försöker få det bäst för alla - den äldsta som behöver bromsas, den mellersta som behöver gasas på, den yngste som behöver positiviseras osv. Hur vi behandlar alla olika just för att de ju är olika och unika alla tre, hur jag som mamma och pappa som pappa har olika roller i det här och hur vi kompletterar varandra blev med ens lite klarare.

Oh, jag älskar min familj :love: :love:
 
Sv: Älskade barn, älskade familj

Det låter som om du pratar om min familj!!! Känner igen hela scenariot, stämmer i åldrarna och att de alla tre kan känna sig felaktigt behandlade ibland, när man som förälder försöker göra det som barnen behöver. Men vi tar också en sån där snackstund ibland, gärna i badtunnan. Då sitter alla där de sitter, och det blir lite intimt och inte så lätt att smita undan. Visst är tonåringar härliga:love:
 
Sv: Älskade barn, älskade familj

Så underbart! Att bryta mönster och komma ut än starkare på andra sidan är det få som klarar av. En eloge till er!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 349
Senast: a1agnlju
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 811
Senast: ako
·
Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 530
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 637
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp