60.000 i veterinärvård - räcker?

Jag har 120k eftersom jag bodde granne med ett av de större hästsjukhusen i landet när jag köpte hästen. Infektioner osv när dom behöver stå inne är dyrt. Däremot är jag väldigt klar över vad jag gör och inte vad gäller behandlingar, tex buköppnar jag inte, behandlar frakturer osv.
Nu har jag flyttat och skulle antagligen inte behöva mer än 60k, men eftersom hon nu har en mindre rolig skadehistorik tänker jag inte sänka och få reservationer på en ev höjning.
Skillnaden mellan 60k och 120k är några hundralappar per år i premie och det kan jag leva med.
 
Något jag tycker är en aspekt att ta med i funderingen är vad som händer om man naggat försäkringen.

En sårskada kan lätt äta upp 10 000 kr av försäkringen, en kolik likaså. En hältutredning osv.

Så när det dyra kommer kanske man naggat summan redan. Första dygnet vid akut kolik kostade 7000 kr hemma med DV och sen 15 000 kr på klinik.

Den värsta räkning jag fått enskilt var på 68 000 kr. Den kom inte som en överraskning när den väl kom. Det var fö året jag spräckte taket på 100' i försäkringen. Hade naggat den innan, sen kom katastrofen.

Så man bör fundera på vad man minst vill ha, och hur stor/liten risk att i sig icke livshotande saker naggat beloppet man valt för hårt.

Jag maxar alltid vetvården. Slipper jag stå i läget ej råd att betala vid en god prognos. Men det är ju ett individuellt val - och det är vetvårdspremierna som är den dyra delen.

Min klant till unghäst har för övrigt lyckats med en sårskada, en lymfangit, en svullen has och ett hornhinnesår under loppet av 6 månader. Det har kostat i runda slängar 3500 kr inkl medicin för sårskadan, 4000 kr för hasen (två besök med rtg) 1500 kr + medicin 1000 kr för lymfangiten och 4000 kr inkl medicin för horhinnesåret (två besök). Dvs i runda slängar 14 000 kr. Ingetdera har varit livshotande eller ens i närheten av det, men ingetdera har man heller kunnat strunta i att ta ut veterinär för.

Men det är 14 000 kr som belastar försäkringen ändå, minus självrisk.

Min andra hade i princip noll i vetvård under två år, drog sen på sig två sårskador under två månader och sen lugnt igen. Men man vet aldrig riktigt när lugnet bryts. Och händer saker på jourtid blir det äckligt dyrt.

Så fundera lite på naggning av beloppet är mitt råd. 60' kommer man LÅNGT med även när katastrofen inträffar. Men det gäller att man har 60 då. Om man naggat ner det till 40' är det stor skillnad.
 
Jag hade 60 på min häst och vi kom aldrig upp i närheten ens. Ren tur skulle jag tro, men jag ville inte bli frestad till några större ingrepp.
Kom på nu att min var 22 år innan jag tog ut nånting på försäkringen så jag hade betalt in allt och lite till under åren. Men det är ju inget man kan veta i förväg.
 
Apropå äta upp försäkringsbelopp så tänkte jag på den här tråden idag. Var på klinik (djursjukhuset = dyrt) idag.

Böjprov, longering, ridprov, bedövning knäled ena bak. Rtg samma knäled (3 bilder), UL knäleden, behandling med kortison en ledavdelning. 7000 spänn. Så om man säger allt går som tåget och det ser skitbra ut på ÅB så är 10 000 uppätet ändå.

Dvs det går fort att göra av med mycket pengar på något (i sammanhanget) "litet".
 
Allt berorpå hur mt man är villig att lägga ner på sitt djur och möjligheter man har.

Har man ett bra betalt jobb kanske man har råd att betala 800-1000 kr månaden i premie och har ett sparande på 100 tusen liggandes OM skadan kommer.

Men skriver nog för många när jag säger att många inte har de så. få har möjlighet att betala för kalaset om hästen bryter benet eller får tarmvred och måste buköppnad och de blir komplikationer. Några har snälla rika föräldrar så de klarar sig på så sätt.

Jag har iaf inte de.. och de är jag medveten om visst kan jag ta ett banklån men jag vill inte de sitta med 100 i lån och hästen dör iaf i komplikationer.
Så jag har satt 50 i veterinärvård bara.. vanliga hältutredningar och andra mindre skador kommer jag låta vet fixa.
Men buköppning och brutna ben blir de inte .. då får min häst somna in helt enkelt.
Min häst betyder mkt för mig.. MEN det är bara en hobby och jag är inte beredd att gå i personlig konkurs för ett djur eller leva på vatten och bröd för att kunna betala alla lån.


En i mitt förra stall skulle bara operera bort en benbit på hästen... den skulle vila i box 2 veckor sedan ut i hagen i liten hage i 4v.
Hästen fick kolik och tarmvred för den stod stilla för mkt i boxen och fick buköppnas..
MED försäkring gick kalaset på strax under 100 tusen:crazy:
Nu hade denna tjej en väldans tur som hade föräldrar med mkt pengar som betalade kalaset.
Men få har denna tur

Peppa peppa under de 20 år jag haft egen häst har inga allvarliga olyckor hänt .. och hoppas på samma trend i framtiden med=)
 
Allt berorpå hur mt man är villig att lägga ner på sitt djur och möjligheter man har.

Har man ett bra betalt jobb kanske man har råd att betala 800-1000 kr månaden i premie och har ett sparande på 100 tusen liggandes OM skadan kommer.

Men skriver nog för många när jag säger att många inte har de så. få har möjlighet att betala för kalaset om hästen bryter benet eller får tarmvred och måste buköppnad och de blir komplikationer. Några har snälla rika föräldrar så de klarar sig på så sätt.

Jag har iaf inte de.. och de är jag medveten om visst kan jag ta ett banklån men jag vill inte de sitta med 100 i lån och hästen dör iaf i komplikationer.
Så jag har satt 50 i veterinärvård bara.. vanliga hältutredningar och andra mindre skador kommer jag låta vet fixa.
Men buköppning och brutna ben blir de inte .. då får min häst somna in helt enkelt.
Min häst betyder mkt för mig.. MEN det är bara en hobby och jag är inte beredd att gå i personlig konkurs för ett djur eller leva på vatten och bröd för att kunna betala alla lån.


En i mitt förra stall skulle bara operera bort en benbit på hästen... den skulle vila i box 2 veckor sedan ut i hagen i liten hage i 4v.
Hästen fick kolik och tarmvred för den stod stilla för mkt i boxen och fick buköppnas..
MED försäkring gick kalaset på strax under 100 tusen:crazy:
Nu hade denna tjej en väldans tur som hade föräldrar med mkt pengar som betalade kalaset.
Men få har denna tur

Peppa peppa under de 20 år jag haft egen häst har inga allvarliga olyckor hänt .. och hoppas på samma trend i framtiden med=)

Men hur tänker du nu? Inte kritik men jag förstår inte hur du tänker?

Ditt ex med 100' utan försäkring - det handlar ju inte om att hen hade en hög försäkring, utan att hen valde att gå "utanför" försäkringen? Exakt samma summa kan du ju få med 50' i vetvård och en "enkel ledbehandling" som det blir komplikation till? Det handlar ju om otur och kostsamma komplikationer, och ett val. Inte alls med vilken försäkringsnivå man valt?
 
Vår häst står nu på 60 000 i veterinärvård, vi har inte ändrat något sedan vi tog över försäkringen han haft sedan han var föl. Dock är vi inte nöjda med försäkringsbolaget så häromdagen kollade vi över försäkringen och jämförde med ett annat bolag. Skulle vi byta så kommer kostnaderna per månad bli hälften så mycket billigare, och då kommer vi öka veterinärvården till 100 000 (vi har pratat med båda bolagen och japp, inget går förlorat genom att byta. Snarare tvärtom om man bara kollar på förmåner, inte bara priset). Just i och med att så mycket kan gå åt i småkostnader, och sen kanske man står där med den stora kostnaden och inte har tillräckligt. Nej tack. :yuck:

En annan rolig notering angående vårt försäkringsbolag vi har nu, är att de har registrerat vår häst som SWB vilket gör honom mycket dyrare att försäkra än den korsning han egentligen är. :confused: Vi får heller inte byta bolag förrän i årsskiftet så jag hoppas verkligen att han inte går och skadar sig något innan dess (vill inte ha krångel..).
 
Vår häst står nu på 60 000 i veterinärvård, vi har inte ändrat något sedan vi tog över försäkringen han haft sedan han var föl. Dock är vi inte nöjda med försäkringsbolaget så häromdagen kollade vi över försäkringen och jämförde med ett annat bolag. Skulle vi byta så kommer kostnaderna per månad bli hälften så mycket billigare, och då kommer vi öka veterinärvården till 100 000 (vi har pratat med båda bolagen och japp, inget går förlorat genom att byta. Snarare tvärtom om man bara kollar på förmåner, inte bara priset). Just i och med att så mycket kan gå åt i småkostnader, och sen kanske man står där med den stora kostnaden och inte har tillräckligt. Nej tack. :yuck:

En annan rolig notering angående vårt försäkringsbolag vi har nu, är att de har registrerat vår häst som SWB vilket gör honom mycket dyrare att försäkra än den korsning han egentligen är. :confused: Vi får heller inte byta bolag förrän i årsskiftet så jag hoppas verkligen att han inte går och skadar sig något innan dess (vill inte ha krångel..).

AKTA. Om du byter bolag riskerar du att stå helt utan försäkringsskydd för allt som fanns innan bytet, oavsett om man visste om det eller det ens gick att se (dvs var dolt) vid bytet. Vissa bolag säger sig ta över varandras risker - kräv då skriftligt på det. Annars är det tyvärr en enorm chansning att byta bolag.
 
AKTA. Om du byter bolag riskerar du att stå helt utan försäkringsskydd för allt som fanns innan bytet, oavsett om man visste om det eller det ens gick att se (dvs var dolt) vid bytet. Vissa bolag säger sig ta över varandras risker - kräv då skriftligt på det. Annars är det tyvärr en enorm chansning att byta bolag.
Jag är medveten om att det är en risk, därför väntade vi tills nu 7 månader efter vi köpte hästen med att byta. Ifall det skulle dyka upp något. Vi är dock inte alls nöjda med det försäkringsbolag vi har nu och eftersom hästen bara är 4,5 år gammal, och aldrig haft någon skada mer än när han var proppfull med bandmask som föl, så känns det som om det är en risk värd att ta. Fast vi får som sagt inte byta förrän i årsskiftet och tills dess tänker vi läsa på allt vi kan om eventuella risker och så. :up:
 
Jag är medveten om att det är en risk, därför väntade vi tills nu 7 månader efter vi köpte hästen med att byta. Ifall det skulle dyka upp något. Vi är dock inte alls nöjda med det försäkringsbolag vi har nu och eftersom hästen bara är 4,5 år gammal, och aldrig haft någon skada mer än när han var proppfull med bandmask som föl, så känns det som om det är en risk värd att ta. Fast vi får som sagt inte byta förrän i årsskiftet och tills dess tänker vi läsa på allt vi kan om eventuella risker och så. :up:

Är den friröntgad? Det är liksom sådana saker som är det räliga. Säg att den vid 6 års ålder blir halt. Rtg visar en lös benbit, OCD. Ni bytte bolag när den var 4.5 år. Den har varit fräsch hela tiden fram tills den blev halt. DÄR har du ett sådant läge där ett försäkringsbyte kan göra att du varken får ut veterinärvård eller livvärde om det skulle sluta så.

Det är det som är det jävliga, att det finns en hel del som kan finnas, men som ännu inte gett minsta problem. Men som kan göra det när hästen blir äldre, arbetas hårdare osv. Och då kan risken vara att man står där och inser att man pga bytet helt saknar försäkringsskydd. Vissa bolag säger sig ta över varandras risk, andra har en mer generös policy - men ALLA bolag friskriver sig i sina villkor från ansvar för något som förelåg vid bytet - oavsett om det då var känt, oavsett om det gett problem.

Jag bytte köpte en fyraåring förut. Vetbes ua (ej rtg). Fräsch och kry förutom några traumaskador. När han var 8 år blev han halt. En defekt i hasleden visade det sig. Det slutade med utdömning och T-märkning. En jag köpte som åring visade sig vid 6 års ålder ha en lös benbit i en kotled (POF) som då var hältutlösande, innan inga problem av den.
Så tyvärr kan ev problem av lös benbit, skelettdefekt osv visa sig först med ökad träning och ålder.

Så ska du byta, röntga det som röntgas kan på hästen. Dyrt som attans ja, men kan bli dyrare att chansa.

Personligen byter jag ALDRIG bolag på en häst som är försäkrad sen föl. Aldrig någonsin, oavsett vad jag tycker om premie och försäkring. Det är inte värt risken. Den första jag nämnde, med defekten, bytte jag bolag på som fyraåring. Fatta ångesten innan försäkringsbolaget valde att ändå ersätta. De hade full rätt att med hänvisning till villkoren nekat både vetvård (som blev mycket, vi försökte både behandla och operera) och livvärdet (som löste ut iom att han inte fungerade som ridhäst, det gick inte att få honom bra, han höll inte för ens LC)
 
Jag skulle aldrig våga ha så lite i vet.vård på en häst. Jag har 120.000 och betalar 400 i månaden. Dom har ej livförsäkring längre. Vad man inte tänker på när man säger att " jag kommer inte utsätta dom för någon stor operation ändå" så behöver det inte handla om det. Tex stod den ena på sjukhus rätt länge för en skadad hornhinna och bara det gick på över 30.000 dessutom var det ca 6 år sedan och priserna har ju eskalerat något enormt sedan dess. En komplicerad sårskada på det samt något annat dumt så kan man lätt komma upp i stora summor. Vet vård är inget att snåla på anser jag om man ändå väljer att försäkra.
 
Jag skulle aldrig våga ha så lite i vet.vård på en häst. Jag har 120.000 och betalar 400 i månaden. Dom har ej livförsäkring längre. Vad man inte tänker på när man säger att " jag kommer inte utsätta dom för någon stor operation ändå" så behöver det inte handla om det. Tex stod den ena på sjukhus rätt länge för en skadad hornhinna och bara det gick på över 30.000 dessutom var det ca 6 år sedan och priserna har ju eskalerat något enormt sedan dess. En komplicerad sårskada på det samt något annat dumt så kan man lätt komma upp i stora summor. Vet vård är inget att snåla på anser jag om man ändå väljer att försäkra.

Precis så tänker jag med. Att inte vilja buköppna är en grej men jag är rädd att annat kan bli dyrt. Typ om hästen blir skrämd o springer igenom ett staket utan o skada senor så allvarligt att man väljer att ta bort eller liknande grejer som kanske bara behöver mycket vård och tid.

Fy fan om man sitter kasst till när det händer o behöva snåla/ta bort sin livskamrat för en sådan sak.
 
Men hur tänker du nu? Inte kritik men jag förstår inte hur du tänker?

Ditt ex med 100' utan försäkring - det handlar ju inte om att hen hade en hög försäkring, utan att hen valde att gå "utanför" försäkringen? Exakt samma summa kan du ju få med 50' i vetvård och en "enkel ledbehandling" som det blir komplikation till? Det handlar ju om otur och kostsamma komplikationer, och ett val. Inte alls med vilken försäkringsnivå man valt?

Klart de handlar om vad du valt för försäkringsnivå på veterinärvården som avgör hur mkt du betalar när hästen är sjuk
Har du bara 10 tusen i veterinärvård så får du betala 100% över 10 tusen. under 10 får du betala från självrisken och upp till 10 som ofta är 20%.
Så en bukoperation om du bara har vetvård på 10 tusen kommer bli dyyyyrt för ägaren.

Om en annan ägare har 150 i veterinärvård blir det betydligt billigare för denna vid en bukoperation.

Men även om jag har på 150 så kostar de.. vi säger att operationen mm går loss på exakt 150 tusen. självrisken är 3000
Så kommer jag få betala


3000+ 20% på 147000= 29400 kr medans det är under 10000 om det är 50000 man har.
vissa försäkringsbolag hade fast självrisk och de var ju super så slapp man dessa 20%=)
men de var inge lönsamt insåg FB=)
 
Klart de handlar om vad du valt för försäkringsnivå på veterinärvården som avgör hur mkt du betalar när hästen är sjuk
Har du bara 10 tusen i veterinärvård så får du betala 100% över 10 tusen. under 10 får du betala från självrisken och upp till 10 som ofta är 20%.
Så en bukoperation om du bara har vetvård på 10 tusen kommer bli dyyyyrt för ägaren.

Om en annan ägare har 150 i veterinärvård blir det betydligt billigare för denna vid en bukoperation.

Men även om jag har på 150 så kostar de.. vi säger att operationen mm går loss på exakt 150 tusen. självrisken är 3000
Så kommer jag få betala


3000+ 20% på 147000= 29400 kr medans det är under 10000 om det är 50000 man har.
vissa försäkringsbolag hade fast självrisk och de var ju super så slapp man dessa 20%=)
men de var inge lönsamt insåg FB=)

Ja men VALET påverkas ju inte? Det du pratade om var att det kostat 100' UTANFÖR försäkringen. Hur mycket man vill betala, både i självrisk inom försäkringen och i summor utöver försäkringen är ju ett val.

Bara för du har 150 000 kr i vetvård så behöver du ju inte behandla mer om du inte vill än om du har 50 000 kr i vetvård. Du väljer själv.
 
Jag har bara 60 I vetvård för mina. Skulle jag absolut vilja behandla mer utöver det har jag råd med det, men troligtvis väljer jag då att ta bort istället. Ett beslut jag får ta där och då.
 
Jag är medveten om att det är en risk, därför väntade vi tills nu 7 månader efter vi köpte hästen med att byta. Ifall det skulle dyka upp något. Vi är dock inte alls nöjda med det försäkringsbolag vi har nu och eftersom hästen bara är 4,5 år gammal, och aldrig haft någon skada mer än när han var proppfull med bandmask som föl, så känns det som om det är en risk värd att ta. Fast vi får som sagt inte byta förrän i årsskiftet och tills dess tänker vi läsa på allt vi kan om eventuella risker och så. :up:

"Proppfull med bandmask som föl" = nya försäkringsbolaget kommer skylla alla eventuella koliksymptom att vara en följd av detta och inte ersätta en krona för något som det minsta liknar kolik. Så om du byter bolag se till att få speciellt uttalat skriftligt på att kolik ersätts så att du har en chans. Men risken är stor att allt vad magproblem är kommer ni få betala själva i alla fall (med kännedom om försäkringsbolag)...
 
"Proppfull med bandmask som föl" = nya försäkringsbolaget kommer skylla alla eventuella koliksymptom att vara en följd av detta och inte ersätta en krona för något som det minsta liknar kolik. Så om du byter bolag se till att få speciellt uttalat skriftligt på att kolik ersätts så att du har en chans. Men risken är stor att allt vad magproblem är kommer ni få betala själva i alla fall (med kännedom om försäkringsbolag)...
Nog skulle det vara typisk, trots att vi tagit bandmask träckprov i fyra år efter händelsen och ingen mer mask. Men ja, värt att vara försiktig med. Vi kommer fortfarande byta bolag. :p
 
Mina är försäkrade extra allt för att ha möjligheten till dyr vård. Sy ihop ett ben med tillhörande inläggning drar lätt iväg. Eller en komplicerad hältutredning.

Men jag utsätter inte mina djur för vad som helst för det, jag har en ganska låg tolerans för längre eller smärtsamma konvalescenser.

Betalar ca 600kr/månad för fyra ponnyer (två med mer begränsad försäkring pga ålder).
 
Nog skulle det vara typisk, trots att vi tagit bandmask träckprov i fyra år efter händelsen och ingen mer mask. Men ja, värt att vara försiktig med. Vi kommer fortfarande byta bolag. :p

Det är de skador som masken kan ha orsakat som försäkringsbolaget riskerar att luta sig emot och som redan sagts vägra ersätta kolikrelaterat. Tyvärr kan de så att säga göra det i skarpt läge även om du inte har en utskriven reservation i försäkringen. Så det är svårt att vara försiktig med eller hur man säger. Byter man bolag väljer man att ta risken, sen får man hoppas att den inte inträffar.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick hem pållens försäkringspapper idag och började fundera på vad man egentligen behöver av allt det man har. :p Har en 19:årig...
Svar
16
· Visningar
1 800
Senast: Ingela_S
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp