60.000 i veterinärvård - räcker?

Mascot

Trådstartare
Har mina hästar i A1 med 120.000:- i veterinärvårdsersättning. Funderar på att sänka det till 60.000:- De är av en mycket sund ras. Det var längesedan jag hade något veterinärt fel med dem, senast var 2008 eller så. Då var det ett tarmvred som behandlades hemma för 28.000:-. Min fråga är dock: hur långt räcker 60.000:- i veterinärvårdsersättning? Vad får man för pengarna? Det kan ju trots allt ha hänt mycket på sju år när det gäller kostnader för veterinärvård.
 
Min häst gick omkull i hagen i somras. Hon hade otrolig otur och fick dels ett sticksår och dels en krossfraktur på knäskålen. Självklart hände det på en helg och vi fick åka till ett av de större djursjukhusen. Prognosen var god då frakturen var liten och ligamentet var inte så skadat. Operation och totalt 6 dagar på klinik. 60 000 hade precis räckt i det läget, men hade inte räckt till något av de återbesök som vi behövt göra.

60 000 räcker ju till det grundläggande, men större skador, som inte behöver handla om att man gör något fel utan bara brutal otur, blir ofta dyrt. Med facit i hand efter min hästs olycka så är jag evigt tacksam över att jag hade 120 000 i veterinärvård, och skulle aldrig vilja ha mindre. Enda anledningen till att sänka skulle vara om hästen blev äldre och därmed beslutar man sig för att hellre ta bort än att göra några större ingrepp. Så fort hästen behöver stå på klinik så drar summan snabbt iväg. Bara att den står där med grundläggande vård brukar kosta ca 7-8 tusen/dag.
 
Du får t ex inte en buköppning för dom pengarna och redan för 10 år sedan hade jag själv en hältutredning som kostade mer.
Så att minska eller inte är mycket upp till dels hur långt du är beredd att gå med behandling och utredning och dels vilken ekonomi du har själv. Kan du betala en större summa själv om det skulle bli nödvändigt så kan du spara in en hel del på att ha lägre premier att betala till försäkringsbolaget
 
Jag vet inte hur långt det räcker.
Däremot tycker jag att du ska ställa dig frågan hur lån du själv är beredd att gå för att hjälpa din häst - ekonomiskt, praktiskt, känslomässigt. Var går din gräns?

Jag har valt bort försäkring på mina hästar. Jag ledsnade på att betala 15000 om året för ingenting och de pengar jag har sparat på att inte ha försäkrat de senaste åren skulle räcka till ganska mycket veteriärvård... Nu finns inte pengarna undanlagda på något konto heller, utan det är snarare så att jag gör en avvägning när en skada uppkommer, om jag är beredd att ta kostnaden eller om jag ska ta bort hästen.
Sen har jag väl ett ytterligare skäl och det är att jag har minst 4 timmars bilresa till djursjukhus med stationärvård och jourverksamhet. För mig ska det oerhört mycket till för att jag ska utsätta en sjuk eller skadad häst för den resan för att få vård.
 
Jag skulle säga så här: Om du har en sund ras så betyder det ju att du inte betalar så mycket per år i försäkring. Då är det garanterat värt det.

Jag betalar ca 5.000:- per år för två hästar! Jag tycker det är fantastiskt billigt.
Jag har då både livförsäkring, högsta veterinär och lägsta självrisk på båda.

Sedan har jag dessutom autogiro per månad så det känns inte så mycket i min plånbok.
 
Jag har den höga summan på båda hästarna (minns inte på rak arm om det är 100' eller 120' i mitt bolag) men det jag börjar känna är att om nu olyckan skulle vara framme så innebär den rörliga självrisken (jag har 20 %) rätt stora summor den också som man måste vara beredd att lägga ut. Inte för att 20' är i närheten av 100' men det är fortfarande pengar som man ska kunna lägga och kan man inte det så är det ingen poäng med att ha den höga summan. Jag kommer att sänka åtminstone en av hästarna nästa år, frågan är vilken av dem...
 
Jag hade 60 på min häst och vi kom aldrig upp i närheten ens. Ren tur skulle jag tro, men jag ville inte bli frestad till några större ingrepp.
 
Den nya försäkrades in utan liv i Folksams stora försäkring med 100 000:- i A1 veterinärvård med tillägg på 50 000:- för buköppning. Fölet kommer förhoppningsvis få samma. Kostar mig dryga 3000:- om året per häst och det är vad jag är beredd att lägga.
 
...men jag ville inte bli frestad till några större ingrepp.

Det här är ett synsätt jag delar. Mina djur är just djur. Betingar inga högre värden (inte tävlingsdjur i världsklas), så värdet är det känslomässiga.

På 90-talet debatterade jag rätt hårt att A1-försäkringen är det största hotet mot djurvälfärden i vårt land. Många frestas att "kostnadsfritt" behandla djur till ett liv som inte är värdigt - för djuret. Där hundar och hästar inte längre har djurliv, inte kan leva ett naturligt liv.

Jag har tagit övervägandet att inte göra några större ingrepp på våra djur. Vi har tumöropererat några hundar (kort konvalcens), kastrerat hanar och tikar, mindre ingrepp på hästarna. Men för vår del blir det inga buköppningar, frakturoperationer eller KS-operationer. Och därmed har vi också valt bort höga veterinärvårdsförsäkringar, och i vissa fall valt bort försäkring ö h t.

Ett personligt ställningstagande helt enkelt. I kombination med stabil ekonomi som medger så mycket vård vi önskar ge djuren.
 
På 90-talet debatterade jag rätt hårt att A1-försäkringen är det största hotet mot djurvälfärden i vårt land. Många frestas att "kostnadsfritt" behandla djur till ett liv som inte är värdigt - för djuret. Där hundar och hästar inte längre har djurliv, inte kan leva ett naturligt liv.
:bow:
Jag hävdar dessutom att användbarhetsförsäkringen är den största orsaken till att hästar blivit en slitochslängvara. Utan den skulle nog de flesta göra det mesta för att djuren ska må bra.
 
:bow:
Jag hävdar dessutom att användbarhetsförsäkringen är den största orsaken till att hästar blivit en slitochslängvara. Utan den skulle nog de flesta göra det mesta för att djuren ska må bra.

SÅÅÅÅ sant. Riskerar man att förlora hela insatsen blir det mer väsentligt att hålla hästen hel.
 
Det här är ett synsätt jag delar. Mina djur är just djur. Betingar inga högre värden (inte tävlingsdjur i världsklas), så värdet är det känslomässiga.

På 90-talet debatterade jag rätt hårt att A1-försäkringen är det största hotet mot djurvälfärden i vårt land. Många frestas att "kostnadsfritt" behandla djur till ett liv som inte är värdigt - för djuret. Där hundar och hästar inte längre har djurliv, inte kan leva ett naturligt liv.

Jag har tagit övervägandet att inte göra några större ingrepp på våra djur. Vi har tumöropererat några hundar (kort konvalcens), kastrerat hanar och tikar, mindre ingrepp på hästarna. Men för vår del blir det inga buköppningar, frakturoperationer eller KS-operationer. Och därmed har vi också valt bort höga veterinärvårdsförsäkringar, och i vissa fall valt bort försäkring ö h t.

Ett personligt ställningstagande helt enkelt. I kombination med stabil ekonomi som medger så mycket vård vi önskar ge djuren.

I det stora håller jag med. Vi behåller djur allt för ofta på bekostnad av deras välfärd. Men, alla som har försäkring tänker givetvis inte som du skriver. Det tror jag inte du tror heller iofs.

När det gäller just buköppning är ju prognosen väldigt god nuförtiden. Men här måste jag vara krass. Jag har en häst jag aldrig skulle buköppna oavsett prognos och den andra helt klart om prognosen för just hans öppning är god. Det beror på häst och historia. Men nog fan skulle jag tänka två gånger.......minst.

Pengar får inte styra varken åt ena eller andra hållet.
 
Jag har valt 60.000 av den anledningen att jag ändå inte tänker utsätta min pålla för några större ingrepp utan skulle det behövas får hon somna in & det är väl ofta för detta som 60 inte skulle räcka (ex buköppning).
 
. Så fort hästen behöver stå på klinik så drar summan snabbt iväg. Bara att den står där med grundläggande vård brukar kosta ca 7-8 tusen/dag.

Nja, möjligtvis med intensivvård?

Min häst stod på klinik 6 dgr för ett par månader sedan och själva vistelsen gick på strax över 10k. Då ingick foder, medicinering 6 ggr om dagen och skrittmotion.
 
Nja, möjligtvis med intensivvård?

Min häst stod på klinik 6 dgr för ett par månader sedan och själva vistelsen gick på strax över 10k. Då ingick foder, medicinering 6 ggr om dagen och skrittmotion.
Jag kan inte riktigt detaljerna, men när min häst stod inlämnad så sa de att uppstallning + mediciner kostade ungefär så mycket. Antar att det var inräknat då att de kollade till henne. Hon fick kolikkänning efter operationen, men misstänker att hon mest observerades för som jag förstod det så blev det aldrig direkt allvarligt. Känns som du kom undan väldigt billigt med 6 dagar + vård för 10 000. Min stallägare hade sin häst under observation i ca 1 vecka efter att ha fått in en sten i benet. Strax över 50 000 vill jag minnas att det kostade, trots att de inte gjorde något mer än att ge lite antibiotika i stort sett.
 
Det här är ett synsätt jag delar. Mina djur är just djur. Betingar inga högre värden (inte tävlingsdjur i världsklas), så värdet är det känslomässiga.

På 90-talet debatterade jag rätt hårt att A1-försäkringen är det största hotet mot djurvälfärden i vårt land. Många frestas att "kostnadsfritt" behandla djur till ett liv som inte är värdigt - för djuret. Där hundar och hästar inte längre har djurliv, inte kan leva ett naturligt liv.

Jag har tagit övervägandet att inte göra några större ingrepp på våra djur. Vi har tumöropererat några hundar (kort konvalcens), kastrerat hanar och tikar, mindre ingrepp på hästarna. Men för vår del blir det inga buköppningar, frakturoperationer eller KS-operationer. Och därmed har vi också valt bort höga veterinärvårdsförsäkringar, och i vissa fall valt bort försäkring ö h t.

Ett personligt ställningstagande helt enkelt. I kombination med stabil ekonomi som medger så mycket vård vi önskar ge djuren.
Kloka tankar! Jag har i princip tagit bort livförsäkringen på mina (snart ryker den helt) och det lite med samma tanke. Det ska inte vara upp till försäkringen om jag väljer att satsa eller avliva, det ska vara upp till mig och då såklart med djurets bästa och inte ekonomin i åtanke.
 
Jag kan inte riktigt detaljerna, men när min häst stod inlämnad så sa de att uppstallning + mediciner kostade ungefär så mycket. Antar att det var inräknat då att de kollade till henne. Hon fick kolikkänning efter operationen, men misstänker att hon mest observerades för som jag förstod det så blev det aldrig direkt allvarligt. Känns som du kom undan väldigt billigt med 6 dagar + vård för 10 000. Min stallägare hade sin häst under observation i ca 1 vecka efter att ha fått in en sten i benet. Strax över 50 000 vill jag minnas att det kostade, trots att de inte gjorde något mer än att ge lite antibiotika i stort sett.

För att förtydliga, totalen gick på 28000, men själva vistelsen på klinik kostade 'bara' 10k. 18 är alltså undersökningar och medicin. Jag ville bara påpeka att beroende på vad hästen står inne för behöver grundavgiften inte vara så hög som 7-8k per dag. Jag blev positivt överraskad gällande priset. ;)
 
För att förtydliga, totalen gick på 28000, men själva vistelsen på klinik kostade 'bara' 10k. 18 är alltså undersökningar och medicin. Jag ville bara påpeka att beroende på vad hästen står inne för behöver grundavgiften inte vara så hög som 7-8k per dag. Jag blev positivt överraskad gällande priset. ;)
Även 28 000 var rätt billigt jämfört med de prisuppgifter som jag fick. och vad jag och andra varit med om. Skönt när det är åt det hållet att det känns billigt, det kan jag säga att min räkning inte var i alla fall :)
 
I en storstad betalade jag 14.000:- för två dygn med kolik efter självrisk och det andra. Dropp och koll på hästen.

För den andra, i en mindre stad men stort djursjukhus betalade jag 8.000:- för 1,5 vecka med stora sår på båda bakbenen, sårvård, röntgen, omläggning, penicillindropp (?) och massa annat.

Så visst är det enorm skillnad.
 
Jag höjde nyligen från 60 till 120. Inga direkta planer på stora ingrepp men vill inte känna att summan hindrar ev intensivvård vid behov. Sänkte samtidigt livvärdet till rimlig nivå för mig och totalt sett stannade premien på runt 4 kkr/år.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick hem pållens försäkringspapper idag och började fundera på vad man egentligen behöver av allt det man har. :p Har en 19:årig...
Svar
16
· Visningar
1 800
Senast: Ingela_S
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 211
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp