Sv: 4,5 mån hur mkt foder rek..??
Ameo, hur menar du att det märks att de inte tillgodogör sig, genom attt det inte ger effekt eller får de några nackdelar av det?
Det är mitt första föl, jag läser massor här och var jag kommer åt, men det känns ändå osäkert!
Jag tar ett exempel ur min egen erfarenhet.
Hade förra året en 3½ månader gammal fölunge (shetland) som tvingades snabbavvänjas för att hans mamma skulle operera bort en stor äggstockstumör.
Det tog 10-14 dagar tills jag fick hem de fölpellets jag beställde och fram tills dess fick han krafft Groov 125 i fri tillgång (+ bete). Och på den dieten, på den ganska korta tiden, hann han tappa en hel del av hull och muskler i överlinjen, hade man delat honom på mitten hade tvärsnittet sett ut som ett päron, smalt och spetsigt upptill och en stor bulle nertill (buken). Typiskt proteinbristutseende...
När han sen började äta fölpelletsen, även den hade han fri tillgång till (
i krubba i ett avskärmat hörn som bara fölen kom åt, inne i "huset" de hade i hagen), så tog det inte alls lång tid innan han åter såg ut osm man vill att de ska se ut, med ordentlig utfyllnad längs ryggen...
Tack för alla svar!
anledninge n att jag ville ha svar var(är) att han liksom inte bryr sig i mamma och hon inte längre om honnom! han går över till vallackerna och står där hela dagen och mamma bryr sig inte ropar inte ens på honnom. han diar om har får för mamma bara på kvällen och i bland kickar hon åt honnom då!
vet ej om hon försöker vänja av honnom eller
Han har ju i stort sätt vant av sig själv då han rymmer och ej går till mamma försen man hemtar honnom! ville där av vara säker på att han får i sig mat då han ej diar på dagarna(frivilligt)!!
lite jobbigt då han är så ointresserad av mamma..men har är fin ändå..äter gräs hö och fölpellets men somsakt var diar typ bara på nätterna nån gång.
Har någon någon erfarenhet av att det blir så att fölet och mamman går åt olika håll?
Han går ju in till vallackerna som leker mer med honnom!
Det är inte alls ovanligt med ston som vänjer av sina föl när de ledsnar på dem...
Har du möjlighet att ordna en creep-feedinganordning till honom så är det faktiskt inte så dumt med fri tillgång till fölpellets. De äter inte så mycket som man skulle kunna tro, framförallt inte om de vet att det alltid finns och de aldrig behöver gå hungriga...
*kl* (och kanske lite trådkapning?)
Ska man inte vara lite försiktig med kraftfoder till en sån liten? Är det inte lätt att dom får bockhov om dom får för mycket protein?
Bara en undran. Jag har verkligen ingen aning, har bara "hört" olika från olika håll.
Det där är nog en sanning medmodifokation.
Man måste ju se till att fölet får i sig den näring det behöver. Därmed inte sagt att man ska göda dem...
Det där med bockhovar beror på snabb tillväxt av skelettet och att ligamenten inte hinner med. Hur mkt det beror på utfodring finns det förmodligen olika åsikter om. Men normal tillförsel av proteiner MÅSTE man ha för att fölet ska kunna växa upp till en stark individ. Protein är ju de byggstenar kroppen ska ha att växa med!