4,5 mån hur mkt foder rek..??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 186

raggarn

Trådstartare
Hej
Jag har en hingst på 4,5 mån..hur mkt foder rekomenderar ni att man ger vid den åldern?? mamman har varit i fint hull hela tiden men börjar nu tappa mkt vikt...
Han fodras extra då hon rids då det annars blir bråk i hennes krubba
Han vill äta där och hon blir arg på honnom och kickar åt honnom då.
Han äter ej i sin krubba så länge hon får mat i sin tyverr men äter bra då hon rids och ej är i boxen!
Hur mkt kraft och hö behöver han få i sig nu?? är rätt dålig på foderstat....
är en arabkorsning.
Mvh E,S

Sv: 4,5 mån hur mkt foder rek..??

Så mycket han orkar/hinner pula i sig. Jag skulle fortsätta ge i egen krubba åt honom, snart fattar han att det är käk där med.

Så mycket han orkar/hinner pula i sig. Jag skulle fortsätta ge i egen krubba åt honom, snart fattar han att det är käk där med.

Hej tack för svaret:bow: jo visst fattar han nog snart det! vill bara att det ej blir så att han får i sig för lite för att han bråkar med mamma,eller att hon råkar ge honnom en kick..
Han får ju fri tillgång då hon rids och äter då mkt bra! mkt bättre än då de bråkar om maten.

men om du höjer upp hennes krubba så han inte når?

*upprepar mig som en grön papegoja* :angel:

Välj helst ett fölfoder om du ska tillskottsfodra, för en så ung fölunge har inte någon särskilt välutvecklad tarmflora och kan inte tillgodogöra sig särskilt mycket av vuxenanpassat foder. Även om fodret på pappret ska kunna passa till honom så kan han alltså inte tillgodogöra sig näringen i det om det är för "grovt".
Fölpellets som har ett stort innehåll av mjölkpulver är det bästa för små föl. Det finns många fabrikat av sådana, men jag har inte hittat något svensktillverkat tyvärr.

Mitt föl blev lite väl tunnt då han växer så det knakar. När mamma får sitt foder i krubban får han därför gå in i boxen bredvid och äta sina fölpellets, just nu 4 dl/dag, vilket går mycket bra. Mamman lät honom visserligen snällt äta i hennes krubba, men som Ameo skrev så tillgodogör de sig fölanpassat kraftfoder bättre. När han kommer in till mamma får de mycket hö att tugga på, fölet ska väl i stort sett ha fri tillgång, men så länge han går med mamman så blir det inte riktigt så då hon ej har viktproblem i samma riktning som han...dagtid går de i gräshage.

Mitt föl är snart 4 månader, stoet är mycket rund ochkraftig, men mjölken verkar tunn, för fölisen har sett lite mager ut, hon har varit sjuk också. Jag började ge henne tillägg i form av Kraft Milk under sjukdomsperioden, och fortsätter med det, hon får 1 liter morgon och kväll, och nu sedan någon vecka också uppblötta luzernpellets, och lite Betfor, som hon får i egen krubba utanför boxen , för mamman är snäll men hungrig.De går på bete på dagarna och fåR rikligt med hö inne på natten.
Jag tycker att fölet lagt på sig lite lagom sedan hon börjat få Luzern, verkar alltså som hon tillgodogör sig det, och hon är bra i magen.
Ameo, hur menar du att det märks att de inte tillgodogör sig, genom attt det inte ger effekt eller får de några nackdelar av det?
Det är mitt första föl, jag läser massor här och var jag kommer åt, men det känns ändå osäkert!

Mitt sto mjölkar också lättmjölk verkar det som, hon är själv rund och trind.
Fölpelletsen är komponerat speciellt för föl med tanke på ingående näringsämnen. Jag köpte en säck på 20 kg Hodson och Dorrels för 180:-, den kommer att räcka länge.

Hej höjja krubban funkar inte riktigt då mamma är liten häst och han redan rätt stor!
Han får fölpellets inte vanlig kraft!
Kanske ska låta han äta det mässta fodret i egen box sedan ge honnom i boxen med mamma också då vet jag ju att han fått i sig en viss mängd foder och äter lite av mamma.

Samma här, lättmjölk...Ger spillers fölfoder 3*200g/dag. Ser en betydlig skillnad o fölis är pigg o glad.

Tack för alla svar!
anledninge n att jag ville ha svar var(är) att han liksom inte bryr sig i mamma och hon inte längre om honnom! han går över till vallackerna och står där hela dagen och mamma bryr sig inte ropar inte ens på honnom. han diar om har får för mamma bara på kvällen och i bland kickar hon åt honnom då!
vet ej om hon försöker vänja av honnom eller
Han har ju i stort sätt vant av sig själv då han rymmer och ej går till mamma försen man hemtar honnom! ville där av vara säker på att han får i sig mat då han ej diar på dagarna(frivilligt)!!
lite jobbigt då han är så ointresserad av mamma..men har är fin ändå..äter gräs hö och fölpellets men somsakt var diar typ bara på nätterna nån gång.
Har någon någon erfarenhet av att det blir så att fölet och mamman går åt olika håll?
Han går ju in till vallackerna som leker mer med honnom!

*kl* (och kanske lite trådkapning?)

Ska man inte vara lite försiktig med kraftfoder till en sån liten? Är det inte lätt att dom får bockhov om dom får för mycket protein?

Bara en undran. Jag har verkligen ingen aning, har bara "hört" olika från olika håll.

Det kan väll inte vara farligt med fölpellets??har blivit rådd att stödfodra med det frm han var 3 mån ...??? då vet sa att han behövde mer än mammas mjölk då..
Hon låter ju dessutom honnom inte dia så mkt nu och han vill ju inte dia.

Ameo, hur menar du att det märks att de inte tillgodogör sig, genom attt det inte ger effekt eller får de några nackdelar av det?
Det är mitt första föl, jag läser massor här och var jag kommer åt, men det känns ändå osäkert!
Jag tar ett exempel ur min egen erfarenhet.
Hade förra året en 3½ månader gammal fölunge (shetland) som tvingades snabbavvänjas för att hans mamma skulle operera bort en stor äggstockstumör.
Det tog 10-14 dagar tills jag fick hem de fölpellets jag beställde och fram tills dess fick han krafft Groov 125 i fri tillgång (+ bete). Och på den dieten, på den ganska korta tiden, hann han tappa en hel del av hull och muskler i överlinjen, hade man delat honom på mitten hade tvärsnittet sett ut som ett päron, smalt och spetsigt upptill och en stor bulle nertill (buken). Typiskt proteinbristutseende...
När han sen började äta fölpelletsen, även den hade han fri tillgång till (i krubba i ett avskärmat hörn som bara fölen kom åt, inne i "huset" de hade i hagen), så tog det inte alls lång tid innan han åter såg ut osm man vill att de ska se ut, med ordentlig utfyllnad längs ryggen...

Tack för alla svar!
anledninge n att jag ville ha svar var(är) att han liksom inte bryr sig i mamma och hon inte längre om honnom! han går över till vallackerna och står där hela dagen och mamma bryr sig inte ropar inte ens på honnom. han diar om har får för mamma bara på kvällen och i bland kickar hon åt honnom då!
vet ej om hon försöker vänja av honnom eller
Han har ju i stort sätt vant av sig själv då han rymmer och ej går till mamma försen man hemtar honnom! ville där av vara säker på att han får i sig mat då han ej diar på dagarna(frivilligt)!!
lite jobbigt då han är så ointresserad av mamma..men har är fin ändå..äter gräs hö och fölpellets men somsakt var diar typ bara på nätterna nån gång.
Har någon någon erfarenhet av att det blir så att fölet och mamman går åt olika håll?
Han går ju in till vallackerna som leker mer med honnom!
Det är inte alls ovanligt med ston som vänjer av sina föl när de ledsnar på dem...
Har du möjlighet att ordna en creep-feedinganordning till honom så är det faktiskt inte så dumt med fri tillgång till fölpellets. De äter inte så mycket som man skulle kunna tro, framförallt inte om de vet att det alltid finns och de aldrig behöver gå hungriga...
*kl* (och kanske lite trådkapning?)

Ska man inte vara lite försiktig med kraftfoder till en sån liten? Är det inte lätt att dom får bockhov om dom får för mycket protein?

Bara en undran. Jag har verkligen ingen aning, har bara "hört" olika från olika håll.
Det där är nog en sanning medmodifokation.
Man måste ju se till att fölet får i sig den näring det behöver. Därmed inte sagt att man ska göda dem...
Det där med bockhovar beror på snabb tillväxt av skelettet och att ligamenten inte hinner med. Hur mkt det beror på utfodring finns det förmodligen olika åsikter om. Men normal tillförsel av proteiner MÅSTE man ha för att fölet ska kunna växa upp till en stark individ. Protein är ju de byggstenar kroppen ska ha att växa med!

Fortsätter trådkapandet... :angel:

Men det är inte skadligt att ge dem 'vanligt' kraftfoder utan det är mest 'slänga pengarna i sjön'?
Min fölunge blev lite väl tunn när stoet började vifta undan honom (nu 4 månader)och jag började stödfodra med betfor och Groov (även lite havre mest pga att han inte åt annars)och han har blivit jättefin. Ingen päronform så långt ögat når...
Ingen av våra fölungar har fått fölpellets och de har varit fina... Kanske beror på bra grovfoder i och för sig.

Nja, alltså, det är ju svårt att få i fölen den volym med foder de behöver få i sig ändå, så att ge dem foder som de inte kan tillgodogöra sig är väl kanske snarare att banta dem då... (om man ska hårddra det ;))

Diar fölet samtidigt som han får tillskottet så är det kanske annorlunda (jag vet inte), men att ha groov och hö som enda näringskälla till en så ung fölunge är inte optimalt... Och det beror mest på att deras tarmflora tar några månader till på sig att utvecklas färdigt.
Det är bara att gratulera om du lyckas hålla fölen fina med den dieten! :D Men den är inte optimal, som sagt...

Jag skrev väl kanske lite klumpigt... Han äter fortfarande från mamma men långt ifrån så mycket som man skulle önska. Hon säger ifrån rätt ofta.
Självklart håller jag noga koll på honom om han skulle börja dala i vikt igen. Men än så länge verkar det gå bra. *pappar peppar*

Tack:bow: dina svar har varit väldigt lärorika!!
Jag ska försöka med en fri tillgång anordning till honnom..
Jag trodde det var vääldigt ovanligt att stona stöttebort avv fölen vid 4,5 mån ålder men tydligen då ingen av dem värkar behöva den andre! fölet har hela tiden varit självständigt! han vill ju vara med pojkarna.
När han vänjsav skall han stå med hingstkompisar(samma ålder)
hos en häst veterinär..men hon avv sina nu i okt då han är 5 mån!
Kanske går att ta honnom då med eftersom han inte vill vara med mamma och hon inte med honnom. där har jag ju hon som äger stallet veterinären som vet vad han behöver hon tyckte att jag skulle ta honnom vid 5 mån eftersom hans mor vant av honnom men jag vet ej det är såå många som e skeptiska mot tidig avv.
Jag blir lite orolig där han står nu när han går till grabbarna som e 175 höga han är 120 bara han har inga föl kompisar i detta stallet han värkar ju ha större intresse av en kompis än mamma!!
Tipps????:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 924
Senast: IngelaH
·
B
Foder & Strö Har en äldre herre som jag blir lite osäker på vad jag ska ge. Han går just nu på 4,5 kg hösilage/dag. 1 dl kraft groov och så...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: nyfiken72
·
Katthälsa Har en fin äldre herre som fyller 11 år i vår. Han har levt med mig de senaste 10 åren och är min absoluta (s)katt. Därmed är jag mycket...
Svar
6
· Visningar
1 743
Senast: mackan
·
B
Foder & Strö Jaa, vad är det bästa ? till en unghäst som börjar tappa hull, fast han får så mkt hö att han inte äter upp allt ? och jag har provat ge...
Svar
16
· Visningar
1 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka