30 åring som inte vill äta hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 182
M

makejo

vi har en 30 åring i stallet han vill inte äta upp sitt hö frukosten struntar han i och går iväg och betar av det gräs som finns kvar istället och luchen vet jag inte riktigt det är inte riktigt någon av dom som är intresserade utav den uten den ligger kvar till eftermiddag- tidig kväll
sen ligger nästan allt hö kvar på morgonen så han lever på kraftfoder och det gräs han får i sig under dagen.

Kan det vara så att han gör av med så mycket energi under dagen av att beta och få i sig så mycket gräs som mäjligt att han inte orkar äta höet?
eller kan det vara några andra fel? han är som vanligt annars verkar inte dålig på något sätt och äter sitt kraftfoder och betar ute. det finns ju gräs men det är ju inte så att det räcker med bara det.

Sv: 30 åring som inte vill äta hö

kan det funka med att hälla på melass? fast jag tror han blir lös i magen av betfor då borde han väl bli det av melass oxå??

Troligen kan han inte tugga hö alls så du måste försörja hm på lätt- och färdigtuggat foder.Lusernpellets och betfor brukar gå bra som enda grovfoder brukar gå bra. HH

Jag hade en gammal häst som jag fick klippa höet till. Lite jobb, men vad gör man inte? Det blev som hackat strå eller vad man ska säga. Oftast är det inte åldern i sig som gör att en häst tacklar av utan just att tänderna är så nerslitna så att de kan helt enkelt inte äta hö.

Visst är väll hösilage lättare att tugga också? Det är ju inte lika hårt som hö, mera likt gräset han häter nu!

Sen är det ju lite smakligare än vanligt hö också, i alla fall om du frågar min häst. :)

Troligen kan han inte tugga hö alls så du måste försörja hm på lätt- och färdigtuggat foder.Lusernpellets och betfor brukar gå bra som enda grovfoder brukar gå bra. HH

Min tanke också.
Tyvärr är det ofta så att det är tänderna som ställer till det på gamla hästar:cry:
Luzern är ett mkt bra alternativ för att se till att dom får i sig ordentligt med stråfoder.
Har haft en häst där vi till slut fick riva/hacka ner allt
till en blöt gröt för att skulle få i sig näringen...

Som redan påpekat så är risken stor att tänderna är slut!

Kolla upp dem och det snarast!

Gräset behöver inte tuggas, det går att "mala" sönder, likaså upplött lusernpellets osv.

Jag tänkte också genast på TÄNDERNA men konstigt att han kan tugga kraftfoder då? Vad är det för krfatfoder han får?

Å andra sidan kan det vara så att kraftfoder är så gott att det kan han bara inte låta bli men höet orkar han inte lägga energi på pga han har svårt att tugga.
Jag skulle genast kolla tänderna iaf!!

svarar alla

det är inte min häst så jag kan inte kolla upp tänderna på honom men ska höra med ägaren, jag vet att hon sagt att han har tapat några tänder? han har hackamore nu för att han inte kan ha träns för han tappat tänder eller nåt sånt??
vi funderade på att skaffa silage men hon är rädd att han ska bli sjuk av det? att gammla hästar är känsligare mot något som dom kan få utav silage? jag minns inte vad det var.

han äter lucern, havre, betfor o kraft tror jag.

Min 36åring kan inte tugga ensilage heller, hade hon kunnat så hade hon fått det. Hon lever vintertid på betfor, lusern och smågrisfoder. Detta senare innehåller pulvriserad spannmål. Hon kan inte tugga helhavre, för det behöver man bra tänder. HH

ja han får nog krossad havre nu , smågrisfoder? är det något o rekomendera henne om han inte börjar äta hö?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 035
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 983
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 341
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka