23 år och förstföderska?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare illevillan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 486
I

illevillan

Hej hej

Är lite nyfiken på om någon här har erfarenhet av att avla på äldre hästar? Är också nyfiken på möjligheten att betäcka ett 23-årigt halvblod som inte haft något föl tidigare.

Hon är pigg och kry, något stel i lederna när hon får stå för länge.

Klarar en så gammal häst detta?

Tacksam för svar

Sv: 23 år och förstföderska?

Det skulle säkert kunna gå bra, men jag skulle inte betäcka ett så gammalt sto som inte haft föl förut.
Min egen gräns ligger nånstans vid 20 år för maidenston.
Har de haft föl tidigare däremot så känns det mer okej - fråga mig bara inte varför jag tycker så... :P

Kanske skulle tillägga att det är ett halvblod. Jag skulle verkligen verkligen tycka att det var så härligt men vill naturligtvis inte riskera hennes eller fölets liv. Kanske är bättre att leta efter en avkomma ur samma led som stoet.

Någon som vet nåt om Windwurf 676, är i såna fall otroligt intresserad av en häst efter honom, gärna sto eller hingst, helst ingen vallack.

En häst i den åldern som inte haft föl tidigare, kan var svår att få dräktig. Plus att första fölet ofta är svårare att få ut för mamman. Brukar gälla förstföderskor av alla raser, även människor. Så jag hade inte heller försökt med en så gammal förstföderska.
Har man ändå de planerna så är garanterat billigast att börja med en ordentligt veterinärundersökning om hur hästen är i skick för sin ålder och om den är fertil. Har några ägg att befrukta.

24 årig angloarab,tjuvbetäckt på sommarbete,bantad på vårkanten,födde levande liten gosse i juli månad,allt gick väl men det var svårt att hålla mamma i gott hull efter födslen

Har man ändå de planerna så är garanterat billigast att börja med en ordentligt veterinärundersökning om hur hästen är i skick för sin ålder och om den är fertil. Har några ägg att befrukta.

Fast dom som haft gamla hästar vet att det kan ändra sig, fort, på nåra veckor.

Jag skulle inte ta emot så gamla förstagångare till min seminstation.

Jag skulle med avråda stoägaren. Åtminstånde be dom tänka om lite.

Är hästen 23 nu, så är den 24 när den betäcks o 25 när det är dags att föla. Skulle inte råda dig att betäcka ett såpass gammalt sto första gången. En äldre häst som tillsynes är frisk idag kan försämras snabbt, dessutom är det ofta svårt att hålla dessa gamlingar i hull efter en fölning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 923
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 708
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 969
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka