2-åring som inte äter

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

worre

Min 2- åring har slutat äta, han är ca. 92 cm lång och väger 13 kilo.
Han har tidiger ätit några utvalda maträtter hemma och de flesta på dagis. Nu äter han nästa inget på dagis och inget alls hemma, inte ens hans favorit rätt äter han. Han har inte börjat gå ner i vikt än men han är äckligt tunn. Jag vet inte vad jag ska göra. Alla jag pratar med säger " oroa dig inte han äter när han blir hungrig". Dricker gör han , inte några mängder men han får i sig lite iallafall. Vad ska jag göra ?? Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!
 
Sv: 2-åring som inte äter

Är du orolig, så låt läkarundersöka honom. Annars så har ju alla barn den här perioden då de inte äter. Det går i perioder med båda mina barn. Får de bara i sig lite av varje i kostcirkeln, så kompletteras det ju med välling.. även om man får passa så inte vällingen ersätts helt med mat.
 
Senast ändrad:
Sv: 2-åring som inte äter

Välling har han aldrig ätit, han kväljer det.kostcirkeln är bara att glömma just nu. Äter han något så är det kanske en matsked grönsaker inget mer.
 
Sv: 2-åring som inte äter

Låter inte så kul.. Jag skulle nog boka tid hos läkare för att utesluta att han inte har problem. En väninna till mig hade en son som vägrade äta och han hade svullnader i bihålorna vilket gjorde det obehagligt för honom att äta eftersom det var jobbigt för honom att andas via näsan och därför inte ville täppa till munnen också.

lycka till iaf. :)
 
Sv: 2-åring som inte äter

Bägge mina barn har gjort så o perioder.
Är du orolig så finns det det gamla beprövade knepet frisk luft och motion.
efter ett par timmar ute i full fart äter alla barn :-)
 
Sv: 2-åring som inte äter

Ser man till kurvor så är det ju ingen fara med vikten på din son. Det händer en hel del i den här åldern med utseendet på barn. Dom slankar liksom till sig och blir av med bebismagen (en del i alla fall). Kanske därför du upplever honom som så tunn? Jag har själv haft en tvååring som spydde upp allt hon åt och inte vägde mer än knappt nio kilo på sin tvåårsdag. Hon var också lite tunn, låg t.o.m under alla kurvor som finns på BVC ett tag.

Äter sonen inget alls överhuvudtaget på hela dagen, alla mål inräknat, då skulle jag definitivt reagera. Utesluts till största delen enbart de lagade målen, då skulle jag inte bry mig. Så håller barn på.

Vad har du för känsla? Känner du på dig att det är något som är fel på pojken så ska du så klart ordna läkarundersökning. Annars så är det nog bara att ha is i magen och inse att det inte finns många friska barn i Sverige som svälter ihjäl. Känns det som att det bara handlar om matvägran "bara för att", då skulle inte jag göra någon större grej av maten övht. Antingen äter man det som serveras, annars blir man utan och äter förhoppningsvis nästa gång maten står på bordet.
 
Sv: 2-åring som inte äter

Säger som det flesta här redan har sagt, många barn gör så & är du orolig & vill låta läkare undersöka honom så gör det.

Min dotter höll på så oxå ( i viss mån fortfarande, hon är 4 år)
Märkte att hon åt mera när kroppen växte & att hon åt mindre när hjärnan "växte". Med att hjärnan växte menar jag att hon t.ex började gå, började prata osv.
 
Sv: 2-åring som inte äter

Lille tog sig för öronen igår em och fick feber, började misstänka öroninflammation. Åkte till doktorn som bekräftade öroninflammation.
Det är troligtvis anledningen att han inte ätit,skulle ge det ett par dagar och se vad som händer. Han visar inte att han har ont,blir inte gnällig, är lika glad som vanligt. Denna gång slutade han äta men hur ska jag kunna veta att det är därför?
 
Sv: 2-åring som inte äter

Min 2- åring har slutat äta, han är ca. 92 cm lång och väger 13 kilo.
Han har tidiger ätit några utvalda maträtter hemma och de flesta på dagis. Nu äter han nästa inget på dagis och inget alls hemma, inte ens hans favorit rätt äter han. Han har inte börjat gå ner i vikt än men han är äckligt tunn. Jag vet inte vad jag ska göra. Alla jag pratar med säger " oroa dig inte han äter när han blir hungrig". Dricker gör han , inte några mängder men han får i sig lite iallafall. Vad ska jag göra ?? Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!
om du är orolig så prata me sköterska.
små äter han mycket, för i sånafall så e han ju inte hungrig.
 
Sv: 2-åring som inte äter

Små barn kan ju inte alltid säga vad som är fel.
Med min son har jag lärt mig, att då han slutar äta /tappar aptiten så är det ofta så att han är på väg att bli sjuk även om han inte visar några direkta symptom.

Då hans pappa skulle hämta honom i måndags så hade han bara petat lite i maten. Dagen efter hade han hosta och var förkyld.

Men ibland kan ju små barn oxå få för sig att de bara vill ha just en enda maträtt. Det brukar vara ett övergående fenomen.
Sonen levde ett tag endast på köttbullar och makaroner (dock med inpulade grönsaker i köttfärsen för näringens skull), men det gav med sig efter ca:1½ vecka.
 
Sv: 2-åring som inte äter

Varför skrev jag inte som jag tänkte första dagen i tråden?
Min yngste gjorde alltid så när han fick öroninflammation, slutade äta.
Feber fick han först när trummhinnan var på gränsen att spricka.
De två äldre barnen började alltid med feber och nattgnäll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 229
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 516
Senast: Sassy
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 555
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp