Z
Zareefa
Jag har fått förslag om att prova använda svanskappa till mitt arabsto, för att minska risken att sadeln åker fram. Själv är jag lite skeptisk.. Vad tycker ni?? Behöver hjälp
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dock ska den inte användas för att hålla en illapassande sadel på plats. Ibland är hästens anatomi sådan att sadeln glider för långt fram trots att sadeln fö passar bra.
Har du testat bomlöst? Finns ju en hel del bra alternativ, och inte alla är galendyra.
KL
Men om den bomlösa åker fram då? Kan man få skador om pommeln trycker på bogbladen? Eller blir det helt enkelt inget tryck på pommeln, så att det inte gör något om den ligger på bogen?
Vilka hästar har särskilt behov av svanskappa?– De hästraser som jag funnit, procentuellt sett, varit i störst behov av svanskappan är fullblodsaraben och islandshästen. Även hästar som har välvda (sanna) revben, ”lite mage”, är överbyggda samt har rutschkanerygg kan ibland ha behov av svanskappa för att hålla tillbaka sadeln från bogen.
Uttaget från Agrias hemsida.
Skulle aldrig ta på min islänning en svanskappa. Inte bra för tölten. Precis som någon annan skrev så kan den verkar störande och inte så behaglig.
Prova en förgjord istället. Mycket bättre. Finns i islandshästshopar.. eftersom islandshästfolk numera inte använder svanskappa i så stor utsträckning som tidigare.
Skulle aldrig ta på min islänning en svanskappa. Inte bra för tölten. Precis som någon annan skrev så kan den verkar störande och inte så behaglig.
Prova en förgjord istället. Mycket bättre. Finns i islandshästshopar.. eftersom islandshästfolk numera inte använder svanskappa i så stor utsträckning som tidigare.