Bukefalos 28 år!

Skadade hästar och konvalescenter

Min 26-åring är lite konvalecent för tillfället. Vi var till klinik i fredags pga misstanke om EORTH. Min hemmaveterinär upptäckte en fistelgång vid ordinarie munkollen i mars och så har jag funderat fram och tillbaka på om jag ska låta den gamla damen somna in eller om jag skulle göra en insats. Under senvintern så har hon tappat hela sin överlinje trots hög kvot på Mj/SmbRp och jag tänkte att det berodde på att hon inte kan äta längre.

Så kom pälsfällningen. Och visst damen fällde sin päls, men hon har fortfarande sjukt mycket päls kvar och jag har aldrig sett så lång hårstrån på henne. Jag har haft hästen i 18 år så jag vet hur det brukar vara.

När jag började läsa in mig på EORTH så hittade jag info om att PPID-hästar ofta får det. Jag har ingen erfaranhet av PPID så jag började läsa in mig på det. Det finns många olika symtom på om en häst har PPID och helt plötslig så kunde jag sätt bock på flera stycken av dem. Framför allt detta med pälsen, men det skulle också förklara förlusten av ryggmuskler och att hon känts så trött och matt den här vintern.

Så vid fredagsen besök höll veterinären med om att misstanken för PPID var hög med anledning hur hästen ser ut. Så blodprovs tog och jag hoppas vi får svar denna veckan.

Sedan var det koll av framtänderna. I vanliga fallet så behövs röntgen för att kontrollera om det är pågående EORTH och vilka tänder som behöver dras ut. Det behövdes inte i detta fallet. Veterinären kunde snabbt konstatera att 3 tänder i överkäken behövde dras ut och det gjordes undre besöket.

Damen ser helt grotesk ut i sin mun efter tandutdragningen och min stackars man svimmar nästan varje kväll när han är tvungen att hålla upp överläppen så jag kan spola rent tandhålorna. Han har lite svårt med sår och blod :D.

Vi ska tillbaka om en månad för kontroll och se om det är någon mer tand som behöver dras ut. Och jag tänkte att tills tandhålorna läkt så får damen slippa ha bett i munnen. Vi har hannars hållit igång genom tömkörning och promenader. Hon är fullt ridbar, men med tanke på den klena överlinjen just nu så avvaktar jag besked om PPID och ev medicinering.

Måste erkänna att jag är lite fascinerad över hur bra hon klarar sig utan framtänderna. 1,5 timme efter utdragningen så var hon pigg och vaken. Ville ut i hagen och mumsade i sig hösilage utan problem :heart

/Lizzie
 
Någon som vet hur länge man behöver ge butta för att märka skillnad i ridningen? Om det nu hade gett något resultat alltså, hade man märkt det redan efter någon/några dagar då? Min har fått butta sedan i tisdags och jag märker ingen förbättring alls. Fick dock till mig att ge butta i minst 10, helst 14dgr, men kommer dessa extra dagarna ge någon skillnad verkligen 🤔
Jag tycker att det låter lite liknande min häst som har artros i si-lederna han var aldrig halt eller öm vid palpation möjligen lite stum om jag kommer ihåg rätt! Han svarade inte heller på butta när han var inne i en dålig period där vi upptäckte det… jag tror att vi gav 7 dagar kanske 10 var ett tag sedan nu 🙈 Men hos min var det ingen skillnad alls möjligen en mycket liten skillnad… hos oss visade det sig vara måttlig artros i si-leder värst i v och h tror jag att det bara är milda pålagringar.. men det är sällan det är så illa som det var hos min häst men han är också otroligt känslig med sadlar då det troligtvis blir obehagligt när den inte sitter helt hundra:) hos min är det dock oklart vad som utlöste den kraftiga försämringen men det kan vara något så simpelt som att han halkat och fick fruktansvärt ont
 
Veterinären från kliniken ringde nu. Provsvaret hade kommit och min gamla dam har PPID. Så vi får medicinera med Prascend 1 tabl/dag och sedan nytt blodprov efter sommaren för att se hur hon svarar på det.

Känns väldigt skönt att få diagnosen. Det förklarar så himla mycket :heart

/Lizzie
 
Veterinären från kliniken ringde nu. Provsvaret hade kommit och min gamla dam har PPID. Så vi får medicinera med Prascend 1 tabl/dag och sedan nytt blodprov efter sommaren för att se hur hon svarar på det.

Känns väldigt skönt att få diagnosen. Det förklarar så himla mycket :heart

/Lizzie
Vad skönt du fått svar :heart
 
Veterinären från kliniken ringde nu. Provsvaret hade kommit och min gamla dam har PPID. Så vi får medicinera med Prascend 1 tabl/dag och sedan nytt blodprov efter sommaren för att se hur hon svarar på det.

Känns väldigt skönt att få diagnosen. Det förklarar så himla mycket :heart

/Lizzie
Prascend gör milsvid skillnad. Min äldre herre (f. 97) som togs bort i mars fick sin diagnos i september 2022 och med medicin blev precis alla punkter bättre
 
Prascend gör milsvid skillnad. Min äldre herre (f. 97) som togs bort i mars fick sin diagnos i september 2022 och med medicin blev precis alla punkter bättre
Ja, jag har förstått att om de svarar bra på medicinen så gör det superstor skillnad. Jag har fått lite kommentarer om att det vore bättre att jag tog bort min gamla häst. Men veterinären tyckte inte att det fanns fog för det just nu. Jag är ju väl medveten om att hästen är riktigt gammal och dagen för att hon får somna in rycker allt närmare. Här i februari så var jag övertygad om att det var dags för hon tappade stinget totalt, men veterinären sa att det är PPID som påverkar hästarna på det sättet.

Så funkar medicinen och hon är pigg, om det bara så är ett år, så får det vara så.

/Lizzie
 
Vickan är idag efter veterinärbesöket redo att sättas igång! 🥰 Ohalt i skritt och trav, ingen reaktion på senan vid tryck, allt kändes jättefint, och UL såg också bra ut. Syns bara lite tjockare just vid skadan på UL som han förklarade med att fibrerna i senan behöver ”hjälp att hitta rätt” nu bara, vilket sker genom belastning. Skritt några veckor, sen lägga in trav någon vecka och öka på det, och sen förhoppningsvis vara fullt igång till hösten.

Guldstjärna till hästen idag också som alltid sköter sig exemplariskt! 😍
 

Bifogade filer

  • DAC164F9-8E95-4C6D-9871-4E060F091608.jpeg
    DAC164F9-8E95-4C6D-9871-4E060F091608.jpeg
    209,4 KB · Visningar: 14
Min pålles sår på kotan har nu läkt nästan helt, det är en fin sårskorpa och det har slutat vätska äntligen! Och han är ff ohalt! Veterinären är mkt positivt överraskad över resultatet. Vet inte hur lång tid det tar innan ev artros utvecklas men hoppas vi har lyckats undvika det.
Han har haft typ galoppbandage på hela tiden innan men funderar nu på o byta till något mindre o smidigare så han kanske kan gå i sin rasthage som vanligt. Skulle det funka med typ snögg plåster och en vetflex över? Vad sitter fast bäst?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 239
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 801
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp