Patrik Kittel vinner världscupfinalen efter succéküren

Men, vadå ”hjälpmedel”? Man måste ha sadel när man tävlar och sadlar går att få i en himla massa varianter. Har svårt att se det problematiska i det.

Jag kan tycka att det finns en gräns när en sadel (eller del av sadel) inte längre bara är en personlig anpassning utan blir ett hjälpmedel utöver.

Om man behöver så stora stöd för att annars kan man inte sitta på sin häst så har det gått lite för långt. Hästarna idag har avlat till att ha gigantiska gångarter och vara väldigt rörliga och det har ju säkert bidragit till att dessa stora stöd tas till som en genväg.
 
Jag kan tycka att det finns en gräns när en sadel (eller del av sadel) inte längre bara är en personlig anpassning utan blir ett hjälpmedel utöver.

Om man behöver så stora stöd för att annars kan man inte sitta på sin häst så har det gått lite för långt. Hästarna idag har avlat till att ha gigantiska gångarter och vara väldigt rörliga och det har ju säkert bidragit till att dessa stora stöd tas till som en genväg.
Äh, det går ju också mode i vad folk rider i, för typ 20 år sen red ju många i eliten i islandssadlar, innan dess jättedjupa sadlar osv osv.
Visst är det så att vi amatörer kanske behöver "hjälp" för att orka sitta men jag vågar lova att eliten inte har de sadlar de har för att de inte kan sitta annars.
 
Jag kan tycka att det finns en gräns när en sadel (eller del av sadel) inte längre bara är en personlig anpassning utan blir ett hjälpmedel utöver.

Om man behöver så stora stöd för att annars kan man inte sitta på sin häst så har det gått lite för långt. Hästarna idag har avlat till att ha gigantiska gångarter och vara väldigt rörliga och det har ju säkert bidragit till att dessa stora stöd tas till som en genväg.
Jag tror ju inte att det stämmer att folk har stora stöd för att de annars inte kan sitta på hästen. Definitivt inte bland proffs.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och Touchdown övertygade direkt när dressyrens världscupfinal inleddes med Grand Prix. Ekipaget red hem andraplatsen, med...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel på Touchdown är tvåa efter första dagen av dressyren i världscupfinalen i Riyadh, Saudiarabien. – Det var en superstart på...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I Riyadh rider Patrik Kittel sin nionde världscupfinal. Tillsammans med Touchdown har han varit på plats sedan i torsdags förra veckan...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp