iNHALE

Trådstartare
Någon här som ha matkasse istället för att handla själv? Hur tycker ni det funkar? Lönar det sig verkligen jämfört med att ta tiden att handla själv?

När jag kollar på matkassar så står det ofta "5 middagar för x antal personer" vilket då utgår ifrån att man såklart äter lunch på jobbet och matkassen bara täcker middagen hemma på kvällen. Men helgerna då? Om man nu vill ha matkasse-mat på helgerna får man helt enkelt välja en större matkasse som är till fler personer än man egentligen är i hushållet antar jag, så det räcker till helgerna också.

Hur lägger ni upp det ni som har matkasse, "stödhandlar" ni ändå under veckan eller kör ni bara på matkassen? Misstänker att det är märkbart dyrare med matkasse än att handla själv?
 
Vi kör kasse ibland. Nackdelen är ju att du förväntas ha saker hemma som basvaror så helt slipper man inte handla. Huruvida det är dyrare eller billigare beror på hur handling och matvanor ser ut. När jag bodde själv så hade kasse varit mycket dyrare eftersom jag storhandla och planerade mina inköp väl efter extrapriser och med minimalt svinn. Numera har inköpen blivit dyrare iom dyrare vanor. Dessutom handlar vi ofta, har sällan koll på vad vi har hemma (=stort svinn) och finns möjlighet till impulsshopping så kasse blir då ungefär lika dyrt eller ibland tom lite billigare än annars. Vi kör mest kasse för inspiration för nya rätter och att slippa fundera på vad vi ska äta ikväll.
 
Jag har haft matkasse emellanåt. Kan vara skönt under stressiga perioder men ungefär hälften av rätterna har bara varit ”helt okej” och inget jag kanske skulle laga igen.

Jag föredrar istället att handla online. Så kan jag köpa precis det jag vill men slipper springa i affären i 1-2 timmar och storhandla och får allt hemlevererat istället alternativt hämtar jag det på min ICAs drive thru helt gratis.
Brukar fundera ut några maträtter att äta kommande månad, beställer runt löning och stödhandlar bara lite frukt/grönt och sånt resten av månaden. Har gjort att jag sparar pengar!
 
Jag har haft matkasse ett par gånger (för två personer, fyra-fem dagar) men som ensamstående tror jag inte att jag har känt att det har lönat sig ekonomiskt (då mer på det planet att det faktiskt fått mig att laga mat och äta något mer vettigt än mackor och proteinbars, typ).

Mycket av maten kändes dessutom som mat som borde ätas direkt och inte läggas i en matlåda till dagen efter (kanske är jag kinkig) annars hade jag såklart kunnat spara in på det viset. Jag bjöd mest hem folk på middag istället. :D

Dessutom tyckte jag att det var ganska mycket som behövde köpas till, typ kryddor och annat som jag - som annars inte lagar mycket MAT - sedan inte har haft någon användning av. Men sådant är kanske olika beroende på kasse och hur matlagninsintresserad man är i övrigt.
 
Färdiga matkassar tycker jag har blivit rätt dyra för jag tycker de ofta innehåller små extra råvaror som inte behövs.
Jag gillar att ändå handla på nätet. På vissa sidor tex mathem kan man söka fram olika receptförslag vilket jag gillar då jag vill få nya ideer ibland. Sen kan man trycka på en knapp så det läggs i varukorgen. Och då kan man även ta bort onödiga varor eller byta dom till billigare.
 
Jag har haft matkasse emellanåt. Kan vara skönt under stressiga perioder men ungefär hälften av rätterna har bara varit ”helt okej” och inget jag kanske skulle laga igen.

Jag föredrar istället att handla online. Så kan jag köpa precis det jag vill men slipper springa i affären i 1-2 timmar och storhandla och får allt hemlevererat istället alternativt hämtar jag det på min ICAs drive thru helt gratis.
Brukar fundera ut några maträtter att äta kommande månad, beställer runt löning och stödhandlar bara lite frukt/grönt och sånt resten av månaden. Har gjort att jag sparar pengar!
Jag föredrar också att handla online VS matkasse. Matkassarna jag har testat har varit just sådär, vissa saker väldigt gott, andra inte så mycket och iochmed att det kräver att man måste ha en hel del hemma och handla till saker så blev det inte så smidigt som jag tänkte. När jag handlar online så kan jag planera och det blir mindre spontanhandling efter jobbet, det är lätt att utnyttja rabatter och erbjudanden också :)
 
Någon här som ha matkasse istället för att handla själv? Hur tycker ni det funkar? Lönar det sig verkligen jämfört med att ta tiden att handla själv?

När jag kollar på matkassar så står det ofta "5 middagar för x antal personer" vilket då utgår ifrån att man såklart äter lunch på jobbet och matkassen bara täcker middagen hemma på kvällen. Men helgerna då? Om man nu vill ha matkasse-mat på helgerna får man helt enkelt välja en större matkasse som är till fler personer än man egentligen är i hushållet antar jag, så det räcker till helgerna också.

Hur lägger ni upp det ni som har matkasse, "stödhandlar" ni ändå under veckan eller kör ni bara på matkassen? Misstänker att det är märkbart dyrare med matkasse än att handla själv?

Årstiderna! De har även kassar för singelhushåll.

Du kan få kasse varannan vecka, varje vecka, var tredje vecka... Det är väldigt bekvämt faktiskt.

Jag stödköper frukostmat och sådant. Kassen är ju beräknad på middagar bara. Men det är ett smidigt sätt att lära sig nya recept och få lite tips.
 
Har matkasse från Ica, 3 dagar för 2 personer och är väldigt nöjd! Recepten är bra och lättlagade, råvarorna är jättefina (svenska och ekologiska) och näringssammansättningen är okej. Ett par dagar i veckan hinner vi inte med middag i vilket fall så 3 dagarskasse är okej men 5dagars hade varit optimalt, då hade vi inte behövt ”komma på” egen mat alls. Kassen kostar 395kr/vecka, och ärligt talat vet jag inte om jag ska tycka att det är dyrt eller inte. Matkontots utflöde per månad är oförändrat iallafall, jämfört med när vi handlade och lagade all mat 7 dagar/vecka.

I vårt fall var det fantasin och engagemanget som tvärdog vilket innebar att vi antingen inte åt alls eller köpte skräpmat. Inte bra. Vi blev ofta osams om vems tur det var att komma på maten också:meh: Skitlöjligt, men jag skyller på att vi var ”hangry” båda två:D
Det enda jag skulle ha önskat med vår kasse är att det var 5 dagar istället för 3 och att den inte innehöll en fiskrätt/vecka. Jag hatar verkligen fisk och plågar i mig maten den dagen. Dessutom finns en kvardröjande fiskaura (doft) i lägenheten i ett par dagar efteråt:yuck:
Stödhandla måste vi ju göra ändå, kaffe, toalettpapper, diskmedel och sånt behövs ju oavsett om man har matkasse eller inte, men vi slipper sitta och komma på vad vi ska äta varje dag vilket var vårt stora problem.
 
Är det någon som testat "nyttiga" matkassar? Jag försöker gå ner i vikt och de matkassar som jag testat har inte varit optimala för det syftet, det är ju "vanlig" mat och jag går inte ner på det. Vet att det finns "diet kassar" men jag vet inte hur de är i kvalitet, innehåll, gott?
Testade Svarta Lådans vegetariska matlådor som hade vettigt näringsinnehåll och kcal mängd/ rätt (kocklagade färdigrätter) Och de var goda men det var lite trist att det var svartris i 4 av 5 lådor, blev lite långtråkigt.. Skulle kunna tänka mig att testa nån vego-kasse om det var enkelt, gott och kcal vettigt för jag är inte så bra på fantasifull vegomat då det är relativt nytt för mig att äta det merparten av veckan men jag mår mycket bättre på övervägande vegomat.
 
Är det någon som testat "nyttiga" matkassar? Jag försöker gå ner i vikt och de matkassar som jag testat har inte varit optimala för det syftet, det är ju "vanlig" mat och jag går inte ner på det. Vet att det finns "diet kassar" men jag vet inte hur de är i kvalitet, innehåll, gott?
Testade Svarta Lådans vegetariska matlådor som hade vettigt näringsinnehåll och kcal mängd/ rätt (kocklagade färdigrätter) Och de var goda men det var lite trist att det var svartris i 4 av 5 lådor, blev lite långtråkigt.. Skulle kunna tänka mig att testa nån vego-kasse om det var enkelt, gott och kcal vettigt för jag är inte så bra på fantasifull vegomat då det är relativt nytt för mig att äta det merparten av veckan men jag mår mycket bättre på övervägande vegomat.

https://www.arstiderna.com/matkassar/?families=veganska-matkassen
 
Är det någon som testat "nyttiga" matkassar? Jag försöker gå ner i vikt och de matkassar som jag testat har inte varit optimala för det syftet, det är ju "vanlig" mat och jag går inte ner på det. Vet att det finns "diet kassar" men jag vet inte hur de är i kvalitet, innehåll, gott?
Testade Svarta Lådans vegetariska matlådor som hade vettigt näringsinnehåll och kcal mängd/ rätt (kocklagade färdigrätter) Och de var goda men det var lite trist att det var svartris i 4 av 5 lådor, blev lite långtråkigt.. Skulle kunna tänka mig att testa nån vego-kasse om det var enkelt, gott och kcal vettigt för jag är inte så bra på fantasifull vegomat då det är relativt nytt för mig att äta det merparten av veckan men jag mår mycket bättre på övervägande vegomat.
Provade viktväktarnas kasse för nått år sedan, och den var helt okej. Vissa saker var väl "sådär" rent smakmässigt och vissa godare. Men det var skönt att slippa fundera på hur jag skulle laga nyttigare mat
 
Vi har matkasse varannan vecka sen november. Anledningen till att vi började var för att få inspiration och variation. Handla vissa basvaror och annat behöver vi ju ändå plus att vi bor så att vi inte får hemkört utan måste hämta i butiken.

Vi är två vuxna och två barn på 3 och 6 år i hushållet och har femdagars familjekasse. Det är såpass mycket mat så vi har varsinn matlåda till jobbet dagen efter ändå.

Det blir ett par hundra dyrare varje månad för oss bara så inget vi tänker på.
 
Vi har det för att slippa ”vad ska vi äta till middag?” varje dag. Köper från CityGross och brukar plocka ihop övriga varor i den mån jag kommer ihåg.
 
Är det någon som testat "nyttiga" matkassar? Jag försöker gå ner i vikt och de matkassar som jag testat har inte varit optimala för det syftet, det är ju "vanlig" mat och jag går inte ner på det. Vet att det finns "diet kassar" men jag vet inte hur de är i kvalitet, innehåll, gott?
Testade Svarta Lådans vegetariska matlådor som hade vettigt näringsinnehåll och kcal mängd/ rätt (kocklagade färdigrätter) Och de var goda men det var lite trist att det var svartris i 4 av 5 lådor, blev lite långtråkigt.. Skulle kunna tänka mig att testa nån vego-kasse om det var enkelt, gott och kcal vettigt för jag är inte så bra på fantasifull vegomat då det är relativt nytt för mig att äta det merparten av veckan men jag mår mycket bättre på övervägande vegomat.

Jag har haft Citygross Viktväktarkasse några gånger. Helt OK. F ö tycker jag Citygross har bästa matkassarna av de jag provat (ICA, Coop, Linas och Citygross).
 
Vi har matkasse varannan vecka sen november. Anledningen till att vi började var för att få inspiration och variation. Handla vissa basvaror och annat behöver vi ju ändå plus att vi bor så att vi inte får hemkört utan måste hämta i butiken.

Vi är två vuxna och två barn på 3 och 6 år i hushållet och har femdagars familjekasse. Det är såpass mycket mat så vi har varsinn matlåda till jobbet dagen efter ändå.

Det blir ett par hundra dyrare varje månad för oss bara så inget vi tänker på.

Kan tycka att det upplägget funkar bäst, att ändå vara i butiken för att hämta kassen - plocka restan av handlingen för veckan. Så är det klart när allt är hemma.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 777
Senast: jemeni
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 994
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 222
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp