Bukefalos 28 år!

Elitloppet – en gång om året!

Det är antagligen nåt jag inte begriper, men om tanken är toppform till Elitloppet borde väl formen vara bra nu två veckor innan? Idao de Tillard och Hohneck startade i Frankrike nyss, visserligen från spår 15 och 16 och loppet hade nio(!) omstarter. Hohneck låg tvåa hela loppet med kroknade i slutet av upploppet och slutade fyra. Idao de Tillard kom från rätt långt bak, etta i andraspår, och tog igen rätt mycket på upploppet men nådde inte hela vägen och slutade trea. Experternas (eller ja, Mickes) kommentar är "Men de ska inte vara i toppform nu, det ska de vara om två veckor". Men liksom, jag har svårt att se att en häst ska kunna vara i sån toppform att den kan vinna Elitloppet två veckor från att den kroknar på upploppet, efter ETT race?

Jämför med förra året när Hohneck såg ut att kunna springa ett lopp till efter Elitloppsvinsten, den formen känns ju liksom lite längre bort än två veckor? Eller går det så fort att maxa?
 
Okej, rättar mig själv lite. Loppet var visst 2450 m och de sprang på 1.10-tider. Kanske godkänt att inte palla till max ända till mål då, efter nio omstarter. 🙈

Tiderna tycker jag funkar med elitloppet för dörren, men jag tycker att intrycket av hästarna inte direkt osade världsstjärne-status. Faktumet att det blev – som du säger – nio omstarter i ett lopp med så pass hög klass som Prix des Ducs de Normandie är tycker jag är snudd på sorgligt att se och det är svårt att veta vem som påverkades mest negativt.

Idao de Tillard fick ju ett väl synligt sår efter kollisionen med Izoard Vedaquais (om jag minns rätt, det kan ha varit ett annat ekipage) sulkyhjul i en återkallad start och han kan ju ha känt av det, hade det varit min häst vill jag tro att jag nog tagit den ur loppet. Hohneck kan ha en bit kvar till toppform, jag tycker han såg så läcker ut fram till upploppet men när han blev trött så blev han verkligen jättetrött, trots kuskens yviga ( :grin: ) drivning. Jag trodde det bara skulle vara att vika ut och slå klorna i Izoard Vedaquais, men ack så fel jag hade.

Min (lilla) erfarenhet – om än bara av svenska stall – är att hästarna har mängdträningen/långsamkörningen med sig och att man kanske vässar dem i något enstaka snabbare banjobb eller intervaller för att se hur de agerar på ökade påfrestningar, till exempel med pulsmätare. Det är ju något som man kan öka successivt över tid utifrån planerad start. Jag skulle inte kunna säga att man kan maxa deras uthållighet och fart på två veckor om man inte har rätt utgångsläge, men för en väl genomtränad häst på till exempel Idao de Tillards nivå kan det ändå hända en del på två veckor, särskilt nu när han fick ett lopp i kroppen. I stallen jag har varit i har hästarna gått två snabbjobb (bana/intervall) i veckan och ett-två motionsjobb, där eventuellt med tryckvagn.

Jag hoppas att duon ser mer laddade ut under elitloppshelgen. Jag ser fram emot att se dem från soffan! :D
 
Tiderna tycker jag funkar med elitloppet för dörren, men jag tycker att intrycket av hästarna inte direkt osade världsstjärne-status. Faktumet att det blev – som du säger – nio omstarter i ett lopp med så pass hög klass som Prix des Ducs de Normandie är tycker jag är snudd på sorgligt att se och det är svårt att veta vem som påverkades mest negativt.

Idao de Tillard fick ju ett väl synligt sår efter kollisionen med Izoard Vedaquais (om jag minns rätt, det kan ha varit ett annat ekipage) sulkyhjul i en återkallad start och han kan ju ha känt av det, hade det varit min häst vill jag tro att jag nog tagit den ur loppet. Hohneck kan ha en bit kvar till toppform, jag tycker han såg så läcker ut fram till upploppet men när han blev trött så blev han verkligen jättetrött, trots kuskens yviga ( :grin: ) drivning. Jag trodde det bara skulle vara att vika ut och slå klorna i Izoard Vedaquais, men ack så fel jag hade.

Min (lilla) erfarenhet – om än bara av svenska stall – är att hästarna har mängdträningen/långsamkörningen med sig och att man kanske vässar dem i något enstaka snabbare banjobb eller intervaller för att se hur de agerar på ökade påfrestningar, till exempel med pulsmätare. Det är ju något som man kan öka successivt över tid utifrån planerad start. Jag skulle inte kunna säga att man kan maxa deras uthållighet och fart på två veckor om man inte har rätt utgångsläge, men för en väl genomtränad häst på till exempel Idao de Tillards nivå kan det ändå hända en del på två veckor, särskilt nu när han fick ett lopp i kroppen. I stallen jag har varit i har hästarna gått två snabbjobb (bana/intervall) i veckan och ett-två motionsjobb, där eventuellt med tryckvagn.

Jag hoppas att duon ser mer laddade ut under elitloppshelgen. Jag ser fram emot att se dem från soffan! :D
Å jag ser fram emot att se dem på plats!
Räknar med att båda kommer att prestera bra på Solvalla!😍
 
Tyvärr verkar vädret inte bli tiptop :cry:
Å så väskförbudet, :banghead:
Vädret har jag inte ens kollat på än. Känns som det kan hända mycket tills nästa helg🤞😊.

Väskförbudet är kanske lite störigt men inte ett jätteproblem för min del som sällan har så mycket med mig på trav ändå. Men kan förstå de som är emot det.

Oavsett, en av de bättre helgerna på året, regn eller sol och med eller utan väska😍
 
Tyvärr verkar vädret inte bli tiptop :cry:
Å så väskförbudet, :banghead:
IMG_8279.png


Ser väl inte så farligt ut😎😉
 
Håller tummarna för vettigt väder.

Annars är det väl "bara" att dra på sig shorts, långbyxor, regnbyxor och sedan en massa olika lager på överkroppen och sedan plocka av och öppna upp en sådan där kompakt, hopvikbar, kasse och lägga ner det man inte vill ha på.

De får ju inte visitera.
 
Håller tummarna för vettigt väder.

Annars är det väl "bara" att dra på sig shorts, långbyxor, regnbyxor och sedan en massa olika lager på överkroppen och sedan plocka av och öppna upp en sådan där kompakt, hopvikbar, kasse och lägga ner det man inte vill ha på.

De får ju inte visitera.
Men får ta Väskor inne på området
 

Liknande trådar

Trav I och med att 'Folkets Häst' – Night Brodde – blivit sista hästen in i det sexton hästar stora fältet och spåren är lottade så känner...
Svar
17
· Visningar
1 784
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp