Bukefalos 28 år!

Det här med klädsel

Rie

Trådstartare
Får verkligen taxichaufförer vara klädda i vad som helst?
Såg just en chaufför hämta en passagerare och chauffören var iklädd svarta sweatshirtbyxor och en stor, vid, formlös svart tshirt......inte vad jag tycker är godtagbart.
 
Jag åker aldrig taxi. Har väl hänt 2-3 gånger i livet. Men jag hade nog förväntat mig att de allra flesta har nåt annat än de plaggen när de jobbar i ett jobb där de har kunder. Men hade inte blivit upprörd eller nåt så länge personen är artig, bilen ren och inget luktar illa.
 
Det beror väl på vad det är för bolag?
Jag åker taxi rätt ofta, och det är sällan jag tänker på vad chauffören har på sig så länge det är någorlunda helt och rent. Oftast hoppar man ju bara in och åker liksom. Viktigare att bilen är ren och chauffören kör bra, och det senare tycker jag har blivit väldigt mycket bättre på senare år.

Beställda jobbresor med de stora bolagen har alltid haft någon form av representativ klädsel.

Är det en hundrakronorskörning tycker jag inte att man kan ha samma förväntningar som när man beställer från dyra bolaget liksom. Jag åker ofta med enklare taxialternativ, och de brukar vara hela, rena och ta mig dit jag ska på ett trevligt sätt.
 
Jag undrar ibland vad det är för personer som åker taxi ofta och när de åker. Jag kan inte se nåt behov i mitt liv för just taxi och de i min bekantskapskrets åker inte heller taxi speciellt ofta. Är det folk som bor långt ut på landet som tar taxi hem från krogen en sen kväll när kollektivtrafiken inte längre går? Eller när åker folk taxi egentligen?
 
Får verkligen taxichaufförer vara klädda i vad som helst?
Såg just en chaufför hämta en passagerare och chauffören var iklädd svarta sweatshirtbyxor och en stor, vid, formlös svart tshirt......inte vad jag tycker är godtagbart.
Godtagbart för vad? Att köra bil i? Vara utomhus i? Känna sig bekväm i? Kör de sjuktransport kan det handla om att köra rullstolar, hjälpa någon som har svårt att gå osv. Kläder som är föraren känner sig bekväm i känns viktigt, de ska ju jobba i dem hela arbetsdagen.
Sen finns det firmor som kräver arbetskläder, ofta skjorta och kostymbyxor, men inte alla bolag.
 
Jag undrar ibland vad det är för personer som åker taxi ofta och när de åker. Jag kan inte se nåt behov i mitt liv för just taxi och de i min bekantskapskrets åker inte heller taxi speciellt ofta. Är det folk som bor långt ut på landet som tar taxi hem från krogen en sen kväll när kollektivtrafiken inte längre går? Eller när åker folk taxi egentligen?
Vi har ett par taxichaufförer i bekantskapskretsen, mycket är färdtjänst eller sjuktransport. När maken under en period var på sjukhuset ett par gånger i veckan så var det ofta sjuktransport åt ena eller båda hållen eftersom jag även jobbade, skjutsade barnen och försökte få vardagen att gå ihop.
 
Jag undrar ibland vad det är för personer som åker taxi ofta och när de åker. Jag kan inte se nåt behov i mitt liv för just taxi och de i min bekantskapskrets åker inte heller taxi speciellt ofta. Är det folk som bor långt ut på landet som tar taxi hem från krogen en sen kväll när kollektivtrafiken inte längre går? Eller när åker folk taxi egentligen?

När jag bodde i stan tog jag ofta taxi hem på natten på helgerna. Jag promenerade helst, men om vädret inte tillät ville har inte ge mig ner i tunnelbanan på natten.
 
Jag undrar ibland vad det är för personer som åker taxi ofta och när de åker. Jag kan inte se nåt behov i mitt liv för just taxi och de i min bekantskapskrets åker inte heller taxi speciellt ofta. Är det folk som bor långt ut på landet som tar taxi hem från krogen en sen kväll när kollektivtrafiken inte längre går? Eller när åker folk taxi egentligen?
I det här fallet var kunden på affärsresa till flyget. Bättre att samåka än att köra bil (om man har någon) både kostnadsmässigt och för naturen.
 
Får verkligen taxichaufförer vara klädda i vad som helst?
Såg just en chaufför hämta en passagerare och chauffören var iklädd svarta sweatshirtbyxor och en stor, vid, formlös svart tshirt......inte vad jag tycker är godtagbart.
Det är upp till varje taxiföretag att besluta om klädkod för sina chaufförer. Somliga är striktare, andra mer casual eller oreglerat. Själv bryr jag mig väldigt litet så länge chauffören är hel och ren. (Och kan köra bil och har hyfsat lokalsinne, ingetdera självklarheter idag.)
 
Jag har i perioder åkt mycket taxi, och jag förstår inte riktigt problemet. Är chauffören hel och ren, inte luktar av vare sig parfym eller annat, kör vettigt och inte blir påträngande så bryr jag mig verkligen inte om hur personen ser ut.
 
Åker sällan taxi men skulle säga att de få gånger jag åkt i Sverige är chaufförerna betydligt mer propert klädda än när jag åkt utomlands. Där är väl generella klädseln jeans och t-shirt eller liknande, vardagskläder.

@Lingon Jag åker till och från flygplats om jag inte kan få skjuts och flygtiderna gör flygbuss väldigt obekvämt. Utomlands samma, till och från flygplats om det inte är enkelt med kollektivtrafik, vilket det är betydligt oftare än i Sverige. I övrigt anser jag att taxi kostar på tok för mycket för att det ska kännas värt det.
 
Är det folk som bor långt ut på landet som tar taxi hem från krogen en sen kväll när kollektivtrafiken inte längre går? Eller när åker folk taxi egentligen?
Jag tror(!) utifrån egen erfarenhet av att bo ute på landet, att just det åkandet ändå är en rätt liten andel. För min del kostar det mer att åka taxi hem från människobyn än jag lägger på mat och dryck en typisk utekväll... :meh:
De perioder i livet när jag åkt mycket taxi har det ffa varit till/från flygplatser och tillfälliga arbetsplatser, inrikes och utrikes, eller öht till platser dit man inte vill eller kan ta egen bil. Ibland är det t ex inte ekonomiskt försvarbart med hänsyn till parkeringskostnad.
 
Jag åker en del sjukresor till och från sjukhuset då jag bor på landet.
Tror inte jag tänkt på vad chauffören haft på sig, har hen däremot en massa parfym eller luktar svett reagerar jag negativt. Händer i stort sett aldrig dock så egentligen är det ett ickeproblem.
 
@Lingon jag åker i perioder mycket taxi. Går sällan på krogen.
Däremot är taxi till/från flygplatser, tågstationer väldigt behändigt, i synnerhet om man har bagage att släpa på.

Har jag bråttom brukar jag också ta taxi i stan framom kollektivtrafik eftersom det är mera värt att jag kommer snabbt fram än lägger (dyr) arbetstid på att vara på väg.

Är det dåligt väder och jag helt enkelt inte orkar gå/vänta på kollektivtrafiken tar jag taxi även om det inte är så bråttom.

Min tidigare granne hade ingen bil och åkte istället taxi nästan överallt. (Man får ganska många taxiresor för inköpspriset av en bil).

Åker de stora, etablerade bolagen och tycker att deras chaufförer i allmänhet håller en hyfsad standard gällande klädseln.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Entourage
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 258
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp