Jag ska köpa en sele & en rockard till en shettis. Någon som har något bra förslag?? Jag har kollat lite på börjes & dom verkar bra. Nån som vet någonstans där det finns BILLIGT????
För 12 år sedan köpte jag en loksele,travsele och en rockard av Börjes. Alla sakerna håller än i dag, så jag tycker att de har bra kvalitee på körsaker.Även huvudlaget håller fortfarande i dag.
Oavsett varifrån du köper din sele så kolla NOGA, att den har BÅDE bukgjord OCH däckelgjord ! Däckelgjorden har samma funktion som en sadelgjord - att hålla kvar selen där den skall vara. Bukgjorden hjälper till att bromsa vagnen i nedförslut, tillsammans med svanskappa och baksele.Lycka till, S.
I Börjes ligger däckelgjorden som underifrån (och går ej att ta loss) och är väldigt mystisk...den selen passade inte på min 96 cm shettis, den i Hööks ligger däckelgjorden ovanpå som den ska. MEN...det KAN ju vara olika från gång till gång för jag köpte en sele från Börjes och den var som den skulle men bröstan GICK AV efter 1½ år, på sadelmakeriet sa dom att det var gjort av en extremt dålig bit...
Hööks sele är av indiskt läder. Börjes är av svenskt. Börjes sele är helt OK till motionskörning och enklare tävlingskörning och det är bra kvalitet på läder och hantverk. Däckelgjorden ska ligga underst, den spänner man lite hårdare och den är till för att hålla däckeln på plats. Det är alltså den tunna gjorden. Den tjocka gjorden som sitter i samma ringar dom skakelremmarna är bukgjorden, den ska sitta löst och kommer i kontakt med hästen när man bromsar ellre kör i nerförsbacke. Börjes rockard är rätt OK också, men hjulen är lite för klena för terrängkörning. Vill man ha hjul som håller för det ska man ha bilhjul eller riktiga rockardhjul eller riktiga vagnshjul med gummiringar i stället för däck.
På dom selar jag haft (utom en) så har däckelgjorden legat överst så man kunnat ta loss den från "ringarna" genom att bara skruvat bort dom. Fast... du kanske menar hur man selar...fast jag gör på min "specialsätt" så därför kan jag inte med då däckelgjorden sitter underifrån...
Ska man ha en bröst sele ska man ha ledade skaklar så att hästen kan röra på bogarna utan att få brännsår (en bröstsele är t ex en travsele). Har man en arbetssele (loksele) så kan man ha t ex en rockard utan rörliga skaklar. Draglädret ska vara en förlägning av skaklarna, det ska bilda en rät linje från skakelfästet till börja av draglädret. Däckgjorden ska vara underst och ska vara spännd som ett skärp (alltså inte för hårt). Arbetar ni i skogen ska den vara lösare. Bukgjorden ska vara lös så att man får in en näve mellan gjorden och hästens mage. Bakselen ska vara så spännd att man får in en knuten näve på var sida om om svansen (lösare om hästen tar långa steg) den får inte ta i när hästen går uppför men han ska kunna sätta sig i den när han går nerför. Svanskappan ska sitta så hårt att man får in en tvär hand mellan korset och remmen. Jag hoppas ni har fått något svar nu.
Vadå ledade och fasta skaklar? När du kör med en bröstsele ska du ha draglinor och svängel för att inte bröstan ska skava. Det är med draglinorna som hästen drar. Skaklarna håller balansen på vagnen i höjdled på en tvåhjulig vagn, och håller avståndet mellan vagn och häst. Men huvuddelen av vikten ska ligga på draglinorna. Om du kör med travsele och kortbrösta så har du väldigt lite vikt i bröstan eftersom skakelinfästningen är så fast och vagnen så lätt. Hästen behöver inte lägga sig i selen och dra, bröstan blir mer en säkerhetsgrej. Lokselen är bra för tunga lass eftersom den har en stor anliggningsyta i dragläget.
Hampe, jag kommer inte ihåg hur dina selar ser ut. Men däckelgjorden måste sitta underst om den ska funka som däckelgjord, annars kan den inte hålla däckeln på plats på ett bra sätt.
Jag menade det där med draglinorna, men kom inte ihåg vad det hette (det var väl ett år sen jag körde). Du har rätt med det här med travselen, men typ en maratonsele måste ha svängel och draglinor annars bränner man hästen på bogarna. Det finns någon sele i Börjes tror jag som är jätte dålig, för det står inte att man måste ha svängel på vagnen (bröstat sitter fast i resten av selen).