Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ NH!


JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ NH!, Nimad, 10:53:39, 98-06-25
Jag måste få säga detta!, Cia, 17:13:17, 98-06-25
håller..., Marie Hjelm, 16:59:22, 98-06-25
tillägg, Marie Hjelm, 17:54:43, 98-06-25
Håller med!, Jozze©, 15:16:08, 98-06-25
ibland, Robban, 16:58:28, 98-06-26
biten i ryggen, Mia & Scorpan, 15:49:46, 98-06-25
Och därmed, antti, 11:49:42, 98-06-25
Problemet...., Lus, 19:49:19, 98-06-25
Varför.., Nimad, 14:22:17, 98-06-25
Utveckling, antti, 16:40:46, 98-06-25
håller med nina, Flugan, 19:06:24, 98-06-25
NH, mi@, 21:22:37, 98-06-25
Jag kallar mig..., Lus, 16:53:19, 98-06-26
JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ NH!
Det här med NH. I mina öron verkar det vara som en "Flower Power" rörelse. "Vi ska få de dumma, vanliga människorna inse att de gör hästen illa".
Men vem säger att NH är rätt?
Har varit med i NH´s disskussionslista. Skrattretande!
Ingen sund ryttare gör sin häst illa med flit. Vissa grejer som NH-frälsta sysslar med kan jag också ta till mig, men en del grejer verkar bara vara humbug.
Är det någon mer som känner såhär?
Jag är ingen NH-människa, men jag försöker sköta och rida min häst på ett så´nt sätt så att de trivs iallafall.
Det verkar som att de människor som är NH-inspirerade står över oss vanliga i inteligens.

av: Nimad   e-post: Ove.nilsson@hs.lrf.se   kl. 10:53:39, 98-06-25
Upp
Jag måste få säga detta!
Kanske, du har tagit till dig lite väl mycket om du blivit så trött på NH. NH är ett vitt begrepp och jag kan förstå om det kan vara "luddigt" att begripa sig på.Men ingen människa men någorlunda vett kan ställa sig och fördöma hela den dokumenterade fakta & vetenskap (som NH faktiskt står för) bara för vissa som som också råkar syssla med detta kanske beter sig illa eller har lite egna konstiga och avvikande idéer. Man måste lära sig att sålla. NH´s namn skall inte behöva bli smutskastat för att vissa människor inte har riktigt sunda uppfattningar. Om du råkat ut för besservisser-attityder inom NH så är det ju ytterst beklagligt. Det är inte alls "attlära de dumma, vanliga människorna inse att de gör hästen illa" som NH går ut på.
Vad som är rätt och fel får varje individ bilda sig en uppfattning om och förhoppningsvis är man då kapabel nog att "plocka russinen ur kakan" som man oftast gör med annan information. Jag förstår inte varför det inom häst- och ridsport skall förekomma så mycket arga påpekanden och föredömande av andras sätt, teknink m.m. Är sporten full av okunskap, översittare och besservissers som hela tiden vill trycka ner folk och bevisa sin ypperlighet? Varför inte hjälpa och stötta varann, som sport och gemenskap faktiskt är till för, istället för att hacka på varann??!! Så länge ditt agerande inte skadar dig, din häst ellr andra så är väl allting frid och fröjd?! Vill du ta till dig lite goda tips som du tror kan förbättra förhållandet mellan dig och din häst? Bra. Kul för dig och hästen om det lyckas. Vill du inte ta till dih rubb och stubb så låt det bli vid det och ignorera de "NH- frälsta" som vill pracka på dig ALLA sina idéer. Tyvärr är det ju, som jag skrev, inte bara NH-utövare som vill ändra på andras agerande inom denna sport utan det verkar vara ett övrgripande fenomen. Själv är jag oerhört trött på allas kommentarer, sura miner, gnäll och tjafs.
Mitt råd - läs fackböcker, lär dig fakta så att du inte gör illa din häst, ta bara till dig råd från personer som du verkligen litar på och strunta sen i alla besservissers!!!

Tack för ordet!


av: Cia   e-post: cecilia.lindh@nymans.se   kl. 17:13:17, 98-06-25
Upp
håller...
...fullständigt med! Kunde inte sagt det bättre själv!
Just attityden att alla som inte sysslar med NH är elaka mot sina djur vad de än gör. NH är bäst inget annat duger.
Däremot finns det mcyket bra metoder inom nh och grundprincipen är bra.

Skönt att det finns fler som tycker som jag
av: Marie Hjelm   e-post: marie.e.hjelm@telia.se till 980531, därefter marie_hjelm@hotmail.com   kl. 16:59:22, 98-06-25

Upp
tillägg
ville bara skriva att det var Nina jag höll med.
av: Marie Hjelm   e-post: marie.e.hjelm@telia.se till 980531, därefter marie_hjelm@hotmail.com   kl. 17:54:43, 98-06-25
Upp
Håller med!
Hej Nina!
Jag håller med! Bara för att man rider normalt så tycker de som syslar med NH att man är så dum med hästen, m.m.
Och en sak som jag verkligen retar mig på är att de vill att man ska ha hästen bakom sig när man leder den. Hur dumt som helst. Då har man ju ingen kontroll alls. Hästen kan ju gå hur som helst och t.ex. bitas eftesom ryttaren då inte har någon som helst kontroll. Men om hästen istället går brevid ryttaren så har man ju all kontroll i världen. Hästen ska alltså komma med huvud och hals brevid och om det då är en besvärlig häst så kan man ju hålla i grimman.
Men jag ska inte ara kritsera NH, de har ju några riktigt bra synpunkter oxå.

av: Jozze©   e-post: jozzes@hotmail.com   kl. 15:16:08, 98-06-25
Upp
ibland
vet man inte ifall man ska skratta eller gråta. Det får tiden utvisa. Fortsätt gärna skriva inlägg josse så jag får klarhet i det... och du, när problemet uppstår då jag blir biten i ryggen av en häst jag leder då ska jag ringa dej och be om råd.
av: Robban   e-post: ionix@mindless.com   kl. 16:58:28, 98-06-26
Upp
biten i ryggen
hej ! Hela filosofin med NH är väl i princip att du ska kunna ha din häst bakom dig utan att behöva vara rädd för att bli biten - inte heller ha en "besvärlig" häst som måste ledas i grimman ?? Vet inte om jag missuppfattat allt men så har jag uppfattat NH som egentligen borde döpas om till hässtvett för det är det de är ! Ha en trevlig sommar !
av: Mia & Scorpan   e-post: scorpan_1@hotmail.com   kl. 15:49:46, 98-06-25
Upp
Och därmed
har du förpassat dig till den skaran hästmänninskor som inte kommer vidare.
av: antti   e-post: torslund@alvesta.mail.telia.com   kl. 11:49:42, 98-06-25
Upp
Problemet....
...med Er redan NH frälsta är att Ni är så snabba med att säga att alla andra har problem och att den enda vägen för att komma tillrätta med dom är NH. Lite mer ödmjukhet skulle inte skada och alldeles särskilt inte från Dig Antti eller har du bara inte lärt Dig att ironi inte går fram via nätet?
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 19:49:19, 98-06-25
Upp
Varför..
..skulle inte jag komma vidare?
Ge mig en anledning till att just NH är bäst?
NH är ett sätt, men inte det enda. Det är det jag stör mig på. Det finns fler sätt än ert att hantera hästar så att de mår bra och trivs!
Tex den del av NH som ifrågasätter dressyrridning på hög nivå håller jag med (delvis) men inte de som säger sim du, att "vi andra" inte kommer vidare.

av: Nimad   e-post: Ove.nilsson@hs.lrf.se   kl. 14:22:17, 98-06-25
Upp
Utveckling
innebär att förbättra och förändra. Att inte öppna en"kunskapskälla" för att man inte tycker om titeln är inte att gå framåt. Vad som står är ointressant, det är sökandet som är intresannt. Har missat att NH tar avstånd från högre dressyr, möjligen att vissa tekniker kan vara ifrågasatta. NH är inte något slutmål utan en väg dit, oavsett ridning eller annan hästhantering.
av: antti   e-post: torslund@alvesta.mail.telia.com   kl. 16:40:46, 98-06-25
Upp
håller med nina
ville bara säga det
av: Flugan   e-post: flying.jet@usa.net   kl. 19:06:24, 98-06-25
Upp
NH
Håller oxå med Nina...
Men vill oxå påpeka att till viss del håller väl vi vanliga dödliga på med NH,men kanske inte i den utsträckningen så att vi ställer oss att kastar presseningar över totton för tänk om det skulle hända i tävlingsammanhang,vi accepterar oxå kanske lite mera liv i våra djur,men så länge det inte skadar nån annan och så länge det inte skadar hästen själv så är det väl OK.
Det jag menar är ju att hästen är rädd för den o den stenen så i allafall jag och vet många med mig,så får ju hästen "ta tag" i detta med det farliga,se till o nosa osv..
Och sen är det väl så,att om man kan plocka godbitarna från bägge sidor så är väl det bara positivt,jag menar oxå att min häst är blank o fin i pälsen,lyster i ögonen,kommer gnäggandes o möter i hagen,är väligt orolig om jag blir sur på han o ställer in han i boxen o går,lixom inte låter han vara med..
Glad o positiv i all ridning utom i mörkret,men å andra sidan är jag så förb-nnat mörkrädd så man sitter väl å överför det..
Är i väldigt gott hull,snarare i modell ponnyfet,och det beror inte på gräset,han är bara sån som överlever på luft,han går ej i gräshage ännu..Och enl. veterinär,en utav de mest väluppfostrade han har sätt på länge.
Så varför inte acceptera att det går att få bra hästar trots att man är en normal dödlig och ej NH:are..

av: mi@   e-post: tittis@rocketmail.com   kl. 21:22:37, 98-06-25
Upp
Jag kallar mig...
....inte NH-are men jag har samma grundfilosofi och det hoppas jag och tror att de allra flesta som håller på med hästar har.
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 16:53:19, 98-06-26
Upp

Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.