Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Nya stövlar


Innehåll
Nya stövlar, Gugge, 20:25:55, 98-10-01
Har precis..., Sanna ox, 23:53:15, 98-10-01, (#1)
Tycker Cavallo...., Lus, 21:54:38, 98-10-03, (#2)
Gugge!, Lus, 22:00:34, 98-10-03, (#3)
Stövlar, TDT, 18:18:34, 98-10-04, (#4)
Rikemansbarn!!!, Angel, 18:43:10, 98-10-07, (#5)
Bästa stövlarna, Gamle Spatten, 23:48:39, 98-10-07, (#6)
graninge, Ami, 08:48:20, 98-10-08, (#7)
Graninge..., scilla, 17:59:06, 98-10-08, (#8)
Snobbar!!!, Angel, 18:19:05, 98-10-09, (#9)
Sobirac, kwicken, 18:20:36, 98-10-09, (#10)
Så sant!, Lus, 17:02:46, 98-10-10, (#11)
Vaddå snobbar?, lenamaria, 20:31:26, 98-10-10, (#12)
Ha!!!, Angel, 17:48:10, 98-10-11, (#13)
Guu, vilken....., Lus, 09:24:57, 98-10-12, (#15)
Jamen jösses, Ami, 09:06:17, 98-10-12, (#14)
Hejsan allihopa , Gugge, 21:29:47, 98-10-12, (#16)
Snörstövlar, george, 11:07:00, 98-10-13, (#19)
Cavallo, Ylva, 17:15:20, 98-10-13, (#21)
cavallo, Betty Boop, 22:49:52, 98-10-12, (#17)
Veneto är ..., Sanna ox, 23:55:40, 98-10-12, (#18)
snörning och dragkedja, Lily, 17:03:27, 98-10-13, (#20)
TDT-Tampa stövlar, Nasse-the pig :o), 18:53:32, 98-10-13, (#22)
Är det Rectiligne...., Lus, 20:15:47, 98-10-13, (#23)
Angel!, Hanna H, 21:34:41, 98-10-13, (#24)
snörning, Lily, 07:39:53, 98-10-14, (#25)
stövlar, Havanna, 09:17:35, 98-10-14, (#26)
Graninge = för stora, Qwz, 16:04:59, 98-10-20, (#27)
Graninge..., Hanna H, 20:14:03, 98-10-20, (#28)
Rectiligne Tampa, TDT, 23:02:17, 98-10-20, (#29)


Nya stövlar
Mina ca 15 år gamla Cavallo är dels ganska slitna, och dessutom väldigt trånga trots att jag har lästat ut dem så det är nog dax att köpa nya stövlar...

Vad kostar stövlar nu för tiden? Jag har fått för mej att de ligger runt 3 000:-, stämmer det? Är det Cavallo 2000 som är "bäst", eller finns det andra likvärdiga eller "bättre" märken, och i så fall vilka?

Av Gugge
Kl. 20:25:55, 98-10-01

Upp

1. Har precis...
...själv köpt nya stövlar, sergioGrasso 3030, för drygt 2.000 kr.
Valde mellan Cavallo i veneto(från 1899 kr)och dessa.
Vilket märke som är bäst är väl en smaksak, men både Cavallo och S.G är säkra(likvärdiga)kort.
Så från 1899(Cavallo i venetoläder)och upp till hur mycket som helst....
Av Sanna ox
Kl. 23:53:15, 98-10-01

Upp

2. Tycker Cavallo....
....är klart överreklamerade. Finns bättre stövlar tex Levad eller Luchs (stavas det så?).
Av Lus
Kl. 21:54:38, 98-10-03

Upp

3. Gugge!
Antar att det är som med de flesta inarbetade märken - att produkten blir sämre med tiden, man betalar mest för märket, kan vara en förklaring till att dina 15 år gamla Cavallo hållt så bra.
Mina 15 år gamla Luchs ser ut som nya men med det behöver inte betyda att dom fortfarande håller samma höga kvalité om man köper ett par idag.
Både Levad och Luchs är i alla fall mindre kända märken än Cavallo men minst lika bra.
Av Lus
Kl. 22:00:34, 98-10-03

Upp

4. Stövlar
Jag har ett par jättesköna Petrie stövlar, dom kostade 1500:- när jag köpte dom för halva priset, så dom kostade alltså 3000:- från början. Plus ett par Rectiligne Tampa, supersköna, jag köpte dom för ca 2000:-. Dom kan jag verkligen rekomendera!
Av TDT
Kl. 18:18:34, 98-10-04

Upp

5. Rikemansbarn!!!
Jag kan inte hjälpa att jag blir upprörd när jag läser era inlägg! Köpa ridstövlar för över 2000:-? Are you totally out of your mind??? Jag har nyligen köpt Graninge-stövlar, dom kostade 995:-. Det kändes som om jag skulle få leva på vatten och bröd i en månad efter det. DET tyckte jag var dyrt. Är det något fel med Graninge / Klea-stövlar? Dom är godkända som tävlingsstövlar och bra mycket snyggare än dom där spetsiga snobbstövlarna ni snackar om. Såna är ju bara till för 50-åriga dressyr-snobb-tanter! Tack för ordet! //Angel
Av Angel
Kl. 18:43:10, 98-10-07

Upp

6. Bästa stövlarna
Jag köpte ett par 50 år gamla stövlar på en loppmarknad en gång. Sen betalade jag en skomakare för att spika ihop den lösa sulan med det spruckna ovanlädret. Kroköglorna inuti är avslitna. Stövlarna är lika blanka och fina på utsidan som under sulan. De luktar illa. De läcker in allt möjligt äckligt som finns i stallet. Diverse spikar och nitar trycker på foten.MEN DE ÄR DE BÄSTA STÖVLAR JAG HAR!!!Ridsnobben GAMLE SPATTEN
Av Gamle Spatten
Kl. 23:48:39, 98-10-07

Upp

7. graninge
Jag köpte nyss ett par nya Graninge-stövlar för 795:-. Det lönar sig att jämföra priser i olika affärer!!! Det är väl inget fel på Graningestövlar, men jag hade helle velat haft ett par läderstövlar om jag hade haft råd. Jag gillar inte riktigt "passformen" på Graningestövlarna, läderstövlar är smidigare och bättre att rida i. Varför blir du förresten så upprörd över att det finns andra som har mer pengar än dej??
Av Ami
Kl. 08:48:20, 98-10-08

Upp

8. Graninge...
Jag kan ju bara tala om för dej Angel att håll tummarna för dina Graningestövlar att de håller för det gjorde inte mina efter ca 6 månader släppte båda sulorna......snacka om att slänga pengarna i sjön mina gamla Cavallo hade jag i nästan 10 år innan de gav upp snål som jag var så tänkte jag spara in lite pengar och köpte därför graninge......Nu har jag köpt Cavallo igen för 947:- på Horselife Tjiii fick du!!!!!!!!!!!
Av scilla
Kl. 17:59:06, 98-10-08

Upp

9. Snobbar!!!
Min kompis Graninge-stövlar är 10 år gamla, hennes mamma hade dom innan henne. Dom ser helt nya ut och har aldrig varit på lagning!!! Tjiii fick ni! Jag menar inte BARA att "vanliga" ridstövlar är så dyra, dessutom är dom så fula. Helt spetsiga i tån. Det är sånt som gör att folk som inte vet bättre kallar ridningen för en snobbsport! Man behöver ju inte eftersträva att se dum ut, eller hur? Förresten går det inte alls att hitta billigare Graninge-stövlar än 1000 kronor. Inte i Göteborg. Jag har kollat alla ridsportaffärer i hela stan med omnejd. Jag är inte dum! //Angel (som tål kritik från snobbar!)
Av Angel
Kl. 18:19:05, 98-10-09

Upp

10. Sobirac
Jag har ett par kanonsköna läderstövlar av märket Sobirac. Det kostade ca 2700:- och de är värda varenda öre.

Jag tror att den som inte ridit i riktiga läderstövlar förstår vilken känsla det ger. Läderstöveln ger en mycket stadigare skänkel än Graninge stöveln. Det går inte att jämföra dessa. Jag pratar naturligtvis efter mina egna erfarenheter.

Mvh Petra

Av kwicken
Kl. 18:20:36, 98-10-09

Upp

11. Så sant!
Det är himmelsvid skillnad mellan att rida i Graninge och riktiga ridstövlar, det handlar inte om snobberi det borde vem som helst förstå.
När man dessutom blivit tillräckligt gammal (Angel har nog inte blivit det....) för att tjäna egna pengar så är det upp till var och en vad man vill lägga pengar på - och det finns garanterat bra mycket onödigare saker att "snobba" med än ett par bra läderridstövlar.
Själv köpte jag mina läderstövlar för min första lön från ett sommarjobb och jag har haft dom i 15 år nu så det är en investering vi pratar om.
Av Lus
Kl. 17:02:46, 98-10-10

Upp

12. Vaddå snobbar?
Skjut mig, jag har specialt beställt ett par Koenigs och slunotan för dem har gått på över 5300SEK. är jag en sämre människa för det eller!? Det är väl upp till var och en vad man vill göra för sina pengar och ingen kan väl veta hur mycket en annan människa har fått kämpa eller inte kämpat för att kunna köpa en viss pryl. Vem bryr sig!!!Är du lika kritisk i det privata och har aldrig köpt en märkespryl. det luktar svensson lång väg. ¨man skall inte tro att man är något¨viva jantelagen.låt folk ha sina prylar ifred, sakerna gör inte människan utan det är de inre kvaliteerna som räknas i längden, och vill folk lägga pengar på något som i dina ögon verkar onödigt så låt dem.
Av lenamaria
Kl. 20:31:26, 98-10-10

Upp

13. Ha!!!
Jag HAR ridit i läderstövlar. Det var inte det minsta bättre än att rida i Graninge. Graninge är oxå i äkta läder, fatta det! Vanliga ridstövlar är så FULA och SPETSIGA. Säg nåt för att försvara det om ni kan!!! Ingen människa som är född efter 1980 skulle köpa snobbstövlar!!! Jag bryr mig inte om vad dom kostar, för i vilket fall som helst är dom skitfula. //Angel
Av Angel
Kl. 17:48:10, 98-10-11

Upp

15. Guu, vilken.....
.....patetisk människa du är Angel, och då är du ändå tydligen född efter 1980 och borde inte hunnit bli så bitter.
Vi diskuterar olika ridstövlar här och är inte intresserade av om du tycker dom är fula eller inte så lägg ner.
Om du är en av dom som fortsätter med hästar (tveksamt med din attityd) så lovar jag att du en dag står med just ett par såna fula stövlar på fötterna.
Av Lus
Kl. 09:24:57, 98-10-12

Upp

14. Jamen jösses
Jag tycker att det är skitfult med skor som ser ut som klumpfötter, vilket Graningestövlarna gör. Jag känner mej aningens missbildad när jag klofsar fram i dessa enorma dojjor. Att läderstövlar är smala och spetsiga beror väl på att dom följer fotens form. Själv tycker jag det ser mycket snyggare ut, men jag skiter väl i vad andra har på fötterna. Men du har rätt, jag är ju faktiskt född långt före 1980... :-D
Av Ami
Kl. 09:06:17, 98-10-12

Upp

16. Hejsan allihopa
och tack för alla svar. Jag tycker precis som Lus att ett par bra ridstövlar är en investering som man har nytta av i många år, och därmed något som är värt att lägga pengar på. Jag håller också med om att har man en gång vant sig vid att rida i läderstövlar vill man inte ha något annat.

Sanna - vad är venetoläder?

Angel - jag har själv aldrig provat Graningestövlar, men vad jag förstår sa har de vissa fördelar, speciellt under vinterhalvåret då läderstövlar är lite kalla... Själv tycker jag dock att klassiska läderridstövlar är både snygga och bekväma, så det är vad jag kommer att satsa på.

Sergio Grasso, Levad, Luchs och Sobiarc är inga märken jag har lyckats hitta i affärerna häromkring (Kalmartrakten). Vet ni var de säljs? Cavallo och Petrie har jag provat, men rätt storlek i både fot, skafthöjd och skaftvidd fanns inte i lager, förhoppningsvis kommer det ...

Vad har ni för åsikter om stövlar med snörning respektive dragkedja?

Mvh Gugge

Av Gugge
Kl. 21:29:47, 98-10-12

Upp

19. Snörstövlar
Om du inte är hoppryttare tycker jag inte du skall köpa stövlar med snörning då de är ofodrade i skaften och därmed blir mjukare. För en derssyrryttare är nog andra stövlar med hårdare skaft att föredra.Dragkedja däremot finns på alla modeller oftast efter specialbeställning. med dessa blir det ju genast lättare att få på sig stövlarna vilket i sin tur gör att man kan ha smalare skaft än utan dragkedja.Själv har jag Koenigs med snörning älskar dem, men de var lite dyra, över 5000kr men jag som många andra ser det som en investering och använder mestadels shortchaps till vardags
Av george
Kl. 11:07:00, 98-10-13

Upp

21. Cavallo
skall du kunna 'måttbeställa' utan extra kostnad. Det är inte riktig måttbeställning utan om du hittar ett par som är bra i foten, men tex har för korta skaft och så finns det ett par som är för stora i foten men rätt längd på skaftet, då kan du säga till i butiken att du vill ha ett par stövlar med fot som det första paret och skaft som det andra paret, så skickar de efter från fabriken. Jag har själv varit i den situationen och köpte paret med stor fot för jag hade inte tid att vänta och försäljaren sade att med en tjock sula i spelar det ingen roll. Tyvärr har det resulterat i att jag lade mig till med ovanan att stå på tå i stigbygeln, för instruktören kunde inte se det, stöveln trampade nämligen ner hälen! Det där med sula i var alltså ingen bra idé.
Av Ylva
Kl. 17:15:20, 98-10-13

Upp

17. cavallo
har jag hört ska ha svårt att få nån bra glans på...inget gnäll till nån...har bara hört det.
Av Betty Boop
Kl. 22:49:52, 98-10-12

Upp

18. Veneto är ...
.....läder som är behandlat med en speciell ytbehandling, som gör lädret tåligare mot vatten(mindre smörjning o dyl...).

Jag tycker att dragkedja på stövlar är kalas- jag hatat att behöva SLITA av mig stövlarna(jag har höga vrister)så jag om nån borde väl köpt med dragkedja...men jag tyckte att det blev dyrt nog som det var.

Snörning däremot tycker jag ser fult och billigt ut, även om det inte är så.

Det är vad jag tycker.
Hoppas du hittar dina favoriter!
MVH;
Sanna

Av Sanna ox
Kl. 23:55:40, 98-10-12

Upp

20. snörning och dragkedja
Jag har en gammal skada i foten som gör att jag inte kan "sträcka ut" foten tillräckligt mycket för att komma ner i ett par ridstövlar utan snörning och dragkedja. Och det är ju väldigt smidig att bara dra ner dragkedjan och ta av sig stöveln. Jag tror inte att jag har sett nån dressyrryttare med snörning, men själv har jag inte så mycket att välja på. Fast jag tävlar inte dressyr så ofta heller, det blir mer hoppning.
Av Lily
Kl. 17:03:27, 98-10-13

Upp

22. TDT-Tampa stövlar
Var har du köppt dem stövlarna?? jag har bara sett dem i Indingam's (??) katalog, men dem ser vääldigt sköna ut. Fördelar, nackdelar??? Det är ju bra att det både är snörning och dragkedja på dem.

Varför kan man inte tävla dressyr med stövlar med snörning på?? Är det en sådan dödssynd? OK, om man BARA tävlar dressyr, men om man bara gör det någon gång ibland? Får man avdrag på stilpoängen, eller nåt??

MVH: Nasse :o)-åter i farten

Av Nasse-the pig :o)
Kl. 18:53:32, 98-10-13

Upp

23. Är det Rectiligne....
.....stövlarna ni menar så finns dom att beställa från bla Henrikssons Ridsport i Karlshamn. Dom har en egen hemsida som finns bland Gunnars länkar.
Har ett par själv och dom är sköna och bra, fast jag hade hellre haft en vanlig sulning på dom än gummisulan som är.
Av Lus
Kl. 20:15:47, 98-10-13

Upp

24. Angel!
Håller med dig om att vanliga ridstövlar är fula...Men förstår oxå dom som retar upp sig lite på dina inlägg. Men som sagt så håller jag dock med dig. Graninge är verkligen sköna och praktiska. Har haft mina nu i 4 år och använt dom dagligen, vinter som sommar...JAG ÄLSKAR DOM!!Så alla som skrivit att Graninge bara går sönder kanske inser att det inte behöver bara så.Tack och hej!
Av Hanna H
Kl. 21:34:41, 98-10-13

Upp

25. snörning
Jag sa bara att jag inte sett nån dressyrryttare med snörning, varför vet jag inte. Jag tycker att det är helt ok.
Av Lily
Kl. 07:39:53, 98-10-14

Upp

26. stövlar
Jag inbillar mig att man fastnar lättare i stigbygeln om man har snörning (gäller även skor). Och det är inte tradition inom dressyr, men fullt tillåtet att ha. Jag har inte provat, men jag anar att man kan få stöveln att sitta bättre om man kan snöra åt lite där nere - mindre risk att den glider av foten alltså.
Jag köpte förra året Sergio Grasso från Hööks. Finns alltså på postorder, i fem vidder och alla storlekar. De kostade ca. 1800 och jag är helnöjd. De är i veneto så de tål att spolas av under kranen och är inte så hårda som Cavallo (som min syster har), men ändå stela nog för att ge bra stöd.
Av Havanna
Kl. 09:17:35, 98-10-14

Upp

27. Graninge = för stora
Glöm inte heller att alla inte kan ha Graninge!! Jag har normalt stl38 på skor, är inte jättesmal men för att Graninge ska passa mig i skaften fick jag KNÖ ner fötterna i en kompis stl 35:or...Snörning är annars görsnyggt, om man är hoppryttare. Fast jag har hört att det börjar bli allt vanligare med snörning bland dressyren oxå, men då en styvare modell.Har själv ett par Petrie ( utan snörning ), är jättenöjd med dom!
Av Qwz
Kl. 16:04:59, 98-10-20

Upp

28. Graninge...
Hejsan!Angående det förra inlägget om att Graningestövlarna är stora i storlekarna så har jag en liten kommentar. Det är nämligen så att jag i vanliga fall har storlek 34 i skor...men mina Graninge är 37:or och dom passar mig alldeles utmärkt! Tack för ordet. Hanna
Av Hanna H
Kl. 20:14:03, 98-10-20

Upp

29. Rectiligne Tampa
Jo, jag har sett dom i Ingdams. Men jag köpte dom på Sporren i Uppsala.
Dom är så himla supersköna, tyvärr köpte jag dom som var lite för vida, men det var väl bättre än dom som var för smala att jag knappt fick upp blixtlåset på dom. Dessutom kan jag ha sockor i dom på vintern och det är ju jättebra!!
Av TDT
Kl. 23:02:17, 98-10-20

Upp
Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.