Varför så långa namn?

Huvudmenyn Undermenyn Skriv nytt inlägg Tips och hjälp Sök i diskussionerna
H-meny | U-meny | Skriv | Hjälp | Sök


Innehåll
Varför så långa namn?, Tinka, 13:22:50, 98-09-12
Ha ha, svea, 16:55:21, 98-09-13, (#1)
Svenska?, Lena B, 15:29:26, 98-09-14, (#2)
Knasiga konstiga namn, Mai, 14:00:57, 98-09-16, (#3)
Uj uj uj..., Silver Rose, 14:41:56, 98-09-16, (#4)
Ha ha, coala, 16:12:54, 98-09-16, (#5)
Ojsan heizan !, Silver Rose, 17:01:49, 98-09-16, (#6)
Hejsan !, H.P, 23:18:20, 98-09-18, (#7)
låångt namn, Sweet, 22:59:51, 98-09-19, (#8)
Mera namn.., Lenitha, 00:27:32, 98-09-20, (#9)
Får ej plats, svea, 17:23:38, 98-09-21, (#10)
Knepiga namn, JOANNA, 13:26:45, 98-09-22, (#11)
Lena B, ICE, 16:07:55, 98-09-25, (#12)
Himlahäst?, Lena B, 21:22:28, 98-09-28, (#14)
Pålle, Karolina., 14:50:04, 98-09-26, (#13)
Det är väl inget fel på långa ..., Cec, 20:36:13, 98-09-29, (#15)
Silver Rose..., Silver Rose, 21:50:16, 98-09-29, (#16)
Svenska namn, Ankan, 11:13:49, 98-09-30, (#17)
Putte,Palle å Gulle, Leticia, 19:28:16, 98-10-01, (#18)
Häst namn, erica, 16:35:00, 98-10-09, (#19)
Korta eller långa namn, spelar..., Angel, 19:16:21, 98-10-09, (#20)
Fast jag tror...., Cec, 20:05:56, 98-10-09, (#21)
Tracy..., TRACY, 20:13:10, 98-10-09, (#22)
Långa namn...., Mariana, 09:45:53, 98-10-10, (#23)
Kom på att..., Leticia, 23:48:07, 98-10-10, (#24)
namn, Esset, 00:20:28, 98-10-11, (#25)
Eystrasalts Hubertus, tea, 10:05:43, 98-10-12, (#26)
Hubbe, Leticia, 22:22:27, 98-10-25, (#29)
Leticia!, tea, 17:54:07, 98-10-27, (#30)
Hubbe igen..., Leticia, 19:26:37, 98-10-27, (#31)
Hubbe, tea, 12:20:38, 98-10-28, (#32)
Nja..., Leticia, 22:34:30, 98-10-29, (#35)
Hästnamn, Pauline Giracsligai, 14:12:00, 98-10-12, (#27)
Visst....., Rhys, 11:10:09, 98-10-25, (#28)
långa namn......, nilema, 12:21:15, 98-10-28, (#33)
Anonymt och trist..., RA, 14:16:46, 98-10-28, (#34)
Lobe Rymdpromenad!, Manko, 10:25:16, 98-11-04, (#36)
Hästnamn..., Silver Rose, 11:08:25, 98-11-04, (#37)
Glömde..., Silver Rose, 11:11:41, 98-11-04, (#38)
namnbyte, carina, 13:58:46, 98-11-10, (#39)
Silver Rose!!!!, Mickis, 16:29:26, 98-11-10, (#40)
Konstiga hästnamn!, MalinS, 20:07:58, 98-11-10, (#41)
ANGEL!!!, Anniqa, 21:31:23, 98-12-12, (#42)
svenska..., evis, 23:56:04, 98-12-12, (#43)


Varför så långa namn?
Hej allihop! Vill bara säga att jag är trött på alla som har fördommar om vad hästen kan och inte kan på grund av namnet! Jag menar vad är det som säger att en häst som heter Polly inte kan hoppa lika bra som en häst som heter t. ex Hertigen av hoppbanan?Var på en tävling där det stod Flisan i start papprena. Vilket fånigt namn fick jag höra massa komentarer som sa. Men denna hästen hoppade toppen bra! Hästarna döps för det mesta som små fölisar. Vad är det som säger att bara för att man döper en häst till Good enogh så blir den bra nog?Och vad är det för fel på korta namn? Vad är det som säger att man måste döpa sin pålle till ett namn som är så långt och svårutalat att man glömmer bort det! Vad är det fel på ett kort enkelt utalat namn som dommaren inte säger fel på och inte slösar pennor under anmälningen? Jag tål kritik!
Original med vid svar
Av Tinka
Kl. 13:22:50, 98-09-12
Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

1. Ha ha
Håller med om att en del hästar har alldeles för långa namn! Själv har jag en häst vars pappa har så långt namn att jag inte riktigt vet hur det ska kunna få plats på namnskylten.
Men däremot tycker jag att det är kul med kluriga eller tuffa namn , många av de korta namnen är det så många som heter så de känns tråkiga.
Original med vid svar
Av svea
Kl. 16:55:21, 98-09-13
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

2. Svenska?
Om namnen bara var långa! Varför så ofta engelska eller franska på hästar som inte har minsta anknytning till dessa länder? Folly och Star är visst OK men Fjollan och Stjärna tydligen omöjliga namn! Nog är det lite fånigt när ett russ, en nordsvensk eller en fjording heter Happy Prince? Och varför döpa en fux till Brown Boy? Att Golden King skulle bli "helvit" skimmel var kanske lite svårare att säkert se när han döptes...
Ska hästen absolut ha ett utländskt namn kan man väl i alla fall kolla betydelse och stavning i ett lexikon innan man döper kraken!
Men namn med innehåll och "knorr" gillar även jag. Miss Take blev resultatet då en tvåårig hingst lyckades knäcka sitt boxlås en natt. Erkänner att det är svårt att få till något lika bra på svenska!
Original med vid svar
Av Lena B
Kl. 15:29:26, 98-09-14
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

3. Knasiga konstiga namn
Jag håller med om att det ibland är svårt att få i hop kopplingen i namn. På en hopptävling för ett par år sedan var en häst med som hette (hoppas inte ryttaren läser detta...) Flying Meetball, det var inte vackert.......
Original med vid svar
Av Mai
Kl. 14:00:57, 98-09-16
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

4. Uj uj uj...
...Flying Meetball=Flygande Köttbulle. Näää, det var INTE vackert. (Och det blir ju ännu värre på svenska) Men det finns många fina ! Silver Rose, Great Move, Moonprop, och Moon Shadow, är bara ett fåtal exempel som är fina. *Tycker jag iallafall *Vad tycker ni ???PS. Skriv gärna nåt på mitt inlägg på denna sida. Inlägget heter Vem är jag ???. DS
Original med vid svar
Av Silver Rose
Kl. 14:41:56, 98-09-16
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

5. Ha ha
Håller med erMin häst heter Grand Tell och i börgan tyckte jag inte om det efter som att det påminde om Grand Hotell men men det är ju endel av hans personlighet i det namnet.Sedan vet jag ett halvblod som tävlade medelsvår dressyr som hett Puff kort och gått
Original med vid svar
Av coala
Kl. 16:12:54, 98-09-16
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

6. Ojsan heizan !
Ser att jag skrivit fel. Jag menade MoonDrop INTE Moonprop./Karro
Original med vid svar
Av Silver Rose
Kl. 17:01:49, 98-09-16
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

7. Hejsan !
Jag har ett fullblod som heter Max Flax !!
Jag tycker det är riktigt häftigt !
och namnet passar honom verkligen !
Han är lite "flaxig".....
Tycker oxå det är onödigt med dessa milslånga namn !
Jag menar ,man kallar ju ändå hästen för något kortare och enklare,fast det är ju en helt annan sak med hästar som har "uppfödarnamn" ex: Almnäs....,Annelunds....
Ha de bra !!
Original med vid svar
Av H.P
Kl. 23:18:20, 98-09-18
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

8. låångt namn
min mamma köpte som ung en ponny vid namn Ajax. (en Welsh cob)
hon döpte om den till:
Herlow of Midnight Cavalier.
Original med vid svar
Av Sweet
Kl. 22:59:51, 98-09-19
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

9. Mera namn..
Håller med om att en del hästar har ganska så lustiga namn. Min syster och jag köpte ett Paint sto för ett år sen som heter Just Miss Freckles. Fast hon kallas för Chappe??!!
Syrrans förra häst var en Nordsvensk korsning som kort och gott hette Alvira.
/Carina
Original med vid svar
Av Lenitha
Kl. 00:27:32, 98-09-20
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

10. Får ej plats
Framför allt är det irriterande när namnen inte får plats i tävlingsprogram och sånt. Och en del tänker sig inte för utan döper hästarna till saker som inte de flesta speakers kan uttala.
Original med vid svar
Av svea
Kl. 17:23:38, 98-09-21
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

11. Knepiga namn
Håller med om att det är lite knepigt med alla dessa långa krångliga namn, men ännu lustigare är väl att vissa hästar döps om. Var inte deras första namn fint nog eller?
Min egna fullblodsvalack döptes till Ricky när han föddes - kort och enkelt, men inte tillräckligt fint tydligen, för senare döptes han om till My Mate. Visserligen inte så långt och ganska fint är det också, men onödigt. Dessutom har namnet Ricky följt honom hela tiden ändå, för det är det han alltid har blivit kallad.
Original med vid svar
Av JOANNA
Kl. 13:26:45, 98-09-22
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

12. Lena B
Hej!I vilket stall var det för där jag rider döptes ett föl till detta namn (eller hon skulle döpas till det men man tyckte att det var för taskigt)Då hade Stoet som var halvblod tror jag korsats med ett kallblod tror jag att det var av ett misstag, hur vet jag inte. Fölet hade mega bigga ben och liten kropp och så dessa jätte långa öron , Måste medge att man fick ett gott skratt när man fick se denna lilla fölunge.Stoet hette Miss Evita! MVH ICE
Original med vid svar
Av ICE
Kl. 16:07:55, 98-09-25
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

14. Himlahäst?
Tror inte det kan vara samma för för Miss Take har troligtvis varit i hästarnas himmel några år nu... Det var inte en häst jag "kände" utan bara en jag "visste om" om du förstår vad jag menar! Hon var rent halvblod och född omkring 1970.
Original med vid svar
Av Lena B
Kl. 21:22:28, 98-09-28
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

13. Pålle
Hej!
Jag rider en D-ponny som heter PÅLLE, inte så snyggt, men kort och enkelt att komma ihåg.
Original med vid svar
Av Karolina.
Kl. 14:50:04, 98-09-26
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

15. Det är väl inget fel på långa namn..
...men jag skulle nog inte kunna döpa ett litet ulligt föl till t.ex Cant buy me Love. Fast det är rätt kul med långa namn när de är en "produkt" av mammans och pappans tillsammans, t.ex Steggbarr e: Barry, u:Tajstegga. (Steggbarr är iofs inte så långt)Det är ganska konstigt att man tycker det är konstigt om en häst heter Svärmor, men Mother in Law är helt OK!
Original med vid svar
Av Cec
Kl. 20:36:13, 98-09-29
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

16. Silver Rose...
..., hästen alltså, hennes mormor, tror jag det var heter Zentiorine Zez´n Beauty. En connemara. Hmmm, låter som arab. Snyggt iaf. men jobbigt att uttala !/Karro
Original med vid svar
Av Silver Rose
Kl. 21:50:16, 98-09-29
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

17. Svenska namn
Jag skulle tycka att det var häftigt med en häst som hette Svärmor!
Jag tycker att det är "coolare" med svenska namn än med utlänska!
Min häst heter Månsten och alla människor envisas med att kalla henne för Moonstone. Varför? Knasigt!
Min fölis (om jag nu skaffar nån) kommer heta Solstråle (lite hoppfullt kanske) eller om man skall fortsätta följa hästens månadsstenar....
Hur som helst fram för fler kluriga svenska namn på våra svenska tottosar...
*...hmm...eller kanske solkatten..men då måste den ju vara gul...hmmmm......*
Original med vid svar
Av Ankan
Kl. 11:13:49, 98-09-30
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

18. Putte,Palle å Gulle
I mitt stall har vi tre fjordingar som heter Putte, Zeppe och Gulle. Enkelt och lätt att komma ihåg.
Och i ett stall i närheten finns det två quarterhästar som heter Salle och Palle. Oxå kort och lätt men även lätt att blanda ihop. Speciellt som hunden i huset heter Valle..
Original med vid svar
Av Leticia
Kl. 19:28:16, 98-10-01
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

19. Häst namn
Ärligt talat så tycker jag att folk ska få döpa sina hästar till precis vad dom vill!
Om det så vore att hästen hette Blomma eller något på polska som var en kilometer långt, så tycker jag att det är ägarens beslut. Är man inte nöjd med namnet på sin häst så får man döpa om den. Min häst heter Super-Najs
och det utalas precis som det står på svenska
men inte en gång på nån tävlings plats har speakern uttalat det rätt. Det brukar bli, Sjuoper Nä eller nått i den stilen.
Jag tycker då att hästen får heter precis som matte eller husse tycker.
Men min kompis hade en häst innan som hette Brobackens Screaming Demon, det är ett lång namn men stentufft tycker jag.
Original med vid svar
Av erica
Kl. 16:35:00, 98-10-09
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

20. Korta eller långa namn, spelar roll...
Jag vet oxå en häst som heter Puff, ett svart halvblod som tävlar medelsvår dressyr. Namnet antyder inte precis vad det är för häst... Min kompis travare hette Rambo Way när hon köpte den, ett otroligt löjligt namn alltså (men det finns värre). Numera heter han Shagrat Stumblefoot. Shagrat efter ett monster i Sagan om Ringen, och Stumblefoot mest som en kul grej. Han snubblar alltid på sina egna fötter... Indianerna döpte sina hästar till sånt som antydde något om hästens utseende eller personlighet - t ex Stumblefoot. Men en del hästar har så löjliga namn att man undrar vad det är för idioter som döpt dom, t ex Gullet, Bamse, Plutten, Lady Princess, Honeymoon etc. Stackars krakar! Tänk er en stor ståtlig kolsvart frieserhingst som heter Plutten!!!
Original med vid svar
Av Angel
Kl. 19:16:21, 98-10-09
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

21. Fast jag tror....
...ju inte att hingsten bryr sig, och om han hade hetat t.ex Shadow of Moonlight eller så hade han ju ändå bara blivit kallad något kort och lätt i stället.Hälsar Cecilia
Original med vid svar
Av Cec
Kl. 20:05:56, 98-10-09
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

22. Tracy...
Tracy är snyggt! Kort, enkelt, snyggt och fräckt...!
Original med vid svar
Av TRACY
Kl. 20:13:10, 98-10-09
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

23. Långa namn....
Jag tycker långa namn är krångliga, mina hästar heter Bianca (Nordsvensken) och Mariana (New forest). Marianas "pappa" har så himla långt namn så man knappt får in det i stamtavlan, han heter Smedhults Starlight son RNF 14.HÄLSNINGAR/JOSSE
Original med vid svar
Av Mariana
Kl. 09:45:53, 98-10-10
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

24. Kom på att...
En gammal kompis sköthästar hette Eystrasalts Etoile och Eystrasalts Hubertus. Deras föräldrar hette Claestorps Master Mariner och Silverlea Bluebell Girl och en till som jag inte kommer ihåg (de var halvsyskon).
Ganska onödigt skulle jag vilja säga, de kallades ändå bara Lorden och Hubbe.
Original med vid svar
Av Leticia
Kl. 23:48:07, 98-10-10
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

25. namn
Jag har en nsv travare, 17 mån, egen uppf . Hade det blivit ett glsögt sto så hade jag funderat på Vira Blåtira, men det blev en glosögd hingst. Han skulle ha ett namn som man skulle lägga märke till i travprogrammen, tänkte jag. Det har ingen samhörighet med föräldrarnas namn, men alla nsv travare MÅSTE ha svenska namn som inte redan är registrerade, för att man inte ska kunna förväxla olika travare. Då vi satt och pratade, jag och några kompisar, kom vi på det...Vrålåke. Han blir kanske ett vrålåk när han blir stor....
Original med vid svar
Av Esset
Kl. 00:20:28, 98-10-11
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

26. Eystrasalts Hubertus
Blev bara så himla nyfiken, hur gammal är den här hästen och hur ser den ut?
Har nämligen för mig att det fanns en ponny som hette så på min ridskola för evigheter sen, (hästen var då unghäst). Mvh Tea
Original med vid svar
Av tea
Kl. 10:05:43, 98-10-12
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

29. Hubbe
Hubbe var 18 år då jag träffade honom. Det kan väl ha varit ungefär 2-3 år sen. Han var en new forest och skimmel.
Skulle vara kul att höra om det var han!

Original med vid svar
Av Leticia
Kl. 22:22:27, 98-10-25
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

30. Leticia!
Jag tror att det måste vara samma häst, den Hubbe jag tänker på var nämligen skimmel. Jag slutade på denna ridskola -87, och det var nog några år innan det som Hubbe fanns där... (Ridskolan finns i Kalmar).
Verkligen kul att höra talas om en häst som man red när man var i ridkonstens begynnelse så att säga... Mvh Tea
Original med vid svar
Av tea
Kl. 17:54:07, 98-10-27
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

31. Hubbe igen...
Jajamen det måste vara han, för han var uppstallad här i Ljungbyholm utanför Kalmar. Vilken ridskola var det han stod på??
//Liza
Original med vid svar
Av Leticia
Kl. 19:26:37, 98-10-27
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

32. Hubbe
Då på min tid stod han på Udden, men jag tror bara att det var en kort tid.
Då förstår jag att du också är ifrån Kalmar. Har du häst i Ljungbyholm?
Original med vid svar
Av tea
Kl. 12:20:38, 98-10-28
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

35. Nja...
...jag äger ju ingen häst precis, men jag rider en fjording 4 dagar i veckan. Har gjort det i ca 8 månader. Och eftersom hans ägare är 60 år och ganska rädd för honom sen han busat med henne är han nästan som min egen häst. Fast nu ska han kanske säljas för han har krånglat till det för sig ordentligt... mer än bara busat om man säger så.
Jättesorgligt men jag har vant mig vid tanken nu, dessutom kan man ju aldrig va säker när det inte är ens egen häst.. Jag kommer iaf gråta ögonen ur mig ifall det skulle hända.
Mvh Liza
Original med vid svar
Av Leticia
Kl. 22:34:30, 98-10-29
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

27. Hästnamn
Hållåjden! Jag har döpt mitt vackra halvblodssto till CON BRIO FORZA! Är det för långt? Varför jag döpte henne till det är för att jag tycker det är kul om min häst skulle heta nåt som ingen annan heter. Det betyder Med styrka och kraft på musikspråket framför alla andra; italiana!
Har ngn annan än jag jobbat os Staffan Lidbeck som hästskötare, så vet ni vilken jobbig person han är!!! (hoppas han inte läser. Gör ändå inget. Var bara tvungen att säga det!
Förresten; jag blir så nyfikna på alla här inne; kan ni inte berätta lite om er själva?
En fråga till; Rider man alltid ärevarv i vänstervarv och vinnare två?
Original med vid svar
Av Pauline Giracsligai
Kl. 14:12:00, 98-10-12
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

28. Visst.....
...det kanske är onödigt med långa namn men jag älskar dem!!!
Lyssna t.ex på dessa Falabellanamn:
Sweetwaters Little Songbird (Songbird)
Toyhorse Prince Asteric (Asteric)
Spicy Chocolate Drop (Choco el. Drop)
Manhattan Midnight Mirando (Mirando)
Om jag köpte en welsh skulle jag omedelbart döpa den till:
Spicy Chocolate Drop Chisum!!!
Jag tycker det är skithäftigt!!!!
Ha de bra!!!/Rhys.
Original med vid svar
Av Rhys
Kl. 11:10:09, 98-10-25
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

33. långa namn......
inom travet är namnen begränsade till18 tecken inkl. mellanslag odyl. och bara 1 häst får heta det namnet,för det måste ligga vilande i många år (efter att hästen är avregistrerad ) innan det får användas igen och det är ju bra. För om man kollar i års kalendern på tex Rocky så kan det komma upp 10st så då måste man veta ryttare/ägares namn och det vet man ju inte alltid för man kanske bara sett den tävla och då kan de bli lite knepigt
Original med vid svar
Av nilema
Kl. 12:21:15, 98-10-28
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

34. Anonymt och trist...
Jag skulle aldrig döpa mitt föl till Grålle, Palle eller något liknande. Det känns så anonymt och trist. Mycket roligare (och finare) att ha en häst som heter t ex Sweetwaters little songbird (som någon skrev). Och om man nu har en häst med ett långt och krångligt namn att stava och uttala, och tycker det är jobbigt att säga hela namnet när man ska ropa på hästen i hagen t ex, är det väl bara att skaffa ett smeknamn. Det kan ju vara både kort, gulligt och roligt. Då får man ju allt på en gång...
Original med vid svar
Av RA
Kl. 14:16:46, 98-10-28
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

36. Lobe Rymdpromenad!
Vad säger ni om det? Inte vackert, inte ändamålsenligt, men kanske häftigt? Min egen heter Manko - kort och gott!
Original med vid svar
Av Manko
Kl. 10:25:16, 98-11-04
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

37. Hästnamn...
Nu ska jag dra några hästars namn som jag känner till ! Då ska ni få höra att alla inte heter Amazing firedrop ! På NRF (Njurundaryttarförening) heter hästarna :Ramona, Torina, Kalinka, Chabo, Zolo Zodiake, Carrie, Mr. Joyride, May Flower (kallas Blomman), Dajm, Nalle Puh, Lord Peter Wins. Hästar som har stått på NRF heter bl.a.: Fire Fux (kallades fuxen), Winston, Cavatina, Blanco, Lina, Madicken, Star Play, Marocko, Oboy, Segona, och många andra. På GRK (Gnarpsridklubb) finns det hästar som heter: Miclas Micita (kallas Micita), Celect (ridlärarens häst), Tummen, Claire, Turbo, Moortown Boy (kallas Boy), Grazette, Shannado (min favorithäst= universums bästa häst, kallas Hannah). Några hästar som har stått på GRK ät: Milou, Elza, Caos, Etoile (stjärna på franska), Wille, Tropical, Heaven, Belinda, Indina, Blomma, några exempel.Hästar behöver inte ha några avancerade namn, och personligen tycker jag nästan att det är mysigare med lite såna här ovanliga namn.MVH Karolina & Shannado PS: Nån som vet vad Shannado betyder ? Hennes pappa heter Fendth och hennes mamma Shanna, kan det komma från det ?: DS
Original med vid svar
Av Silver Rose
Kl. 11:08:25, 98-11-04
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

38. Glömde...
...fyra hästar som står på NRF. Skorpan, Jonathan, Ronja och Bamse (han är en stor och rund tinkerhäst) heter dem. Inte särskilt vanliga namn, men väl passande...
Original med vid svar
Av Silver Rose
Kl. 11:11:41, 98-11-04
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

39. namnbyte
En sak ska man tänka på när man inte är nöjd med sin hästs namn och det är att man måste ha uppfödarens samtycke till att namnändra om hästen ska registreras med nya namnet. När det gäller ponnyer med stuterinamn är det nog helt uteslutet att ändra namnet.
Original med vid svar
Av carina
Kl. 13:58:46, 98-11-10
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

40. Silver Rose!!!!
Jag bara måste få veta, är Indiana en skimmel färgad lat D - ponny som stått på sjöhästen?( Jätte tacksam för svar!)
Original med vid svar
Av Mickis
Kl. 16:29:26, 98-11-10
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

41. Konstiga hästnamn!
Jag är en ryttare som haft "oturen" att ha många hästar med lustiga namn, som egentligen inte alls är så lustiga men som ingen ändå kan uttala. Min hopphäst som jag tävlar med nu heter Sir Ypsilon och det uttalas ju : Söör Yppsillånn, men inga uttalar det rätt. Jag tycker inte det är ett krångligt namn, vad tycker ni?! Inga hoppdomare/speakers kan uttala det rätt nästan, det blir Sir (med i!) Uppsilon och allt annat jättekonstigt! Det tycker jag är märkligt!!! Men visst är det lite annorlunda, men personligen tycker jag att det är ett vackert namn, och jag skulle inte tycka att hästen hade passat att heta t.ex Puff, Lord, eller nåt annat kort namn. Det är en smaksak, fast visst hade det underlättat att uttala hans namn om han nu hetat t.ex Lord eller nåt!!!
Original med vid svar
Av MalinS
Kl. 20:07:58, 98-11-10
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

42. ANGEL!!!
Vaddå tycka synd om en häst som heter
Bamse???
jag kallar min sköthäst för bamse för att han
ser ut som en björn i pälser. I vanliga fall
heter han Cadet (uttalas Kadett...)

Kramsnö Annika

Original med vid svar
Av Anniqa
Kl. 21:31:23, 98-12-12
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny

43. svenska...
jag tycker att man självklart får välja själv vilket namn uppfödningen ska ha, nåt annat vore väl inte rättvist, men jag tycker personligen att svenska namn är jättemäktiga! Typ Stjärna, Måne, Pojke, Flicka, Solstråle, Månsken osv
Helst ska det vara namn som beskriver hästen, antinge till utseende eller personlighet...
Jag hade en ponny förut som hette Unavailable, uttalas nånting i stil me Annaväjlabl, och det betyder "inte tillgänglig", "oanträffbar" eller liknande... Inga speakrar kunde uttala det!
Lite halvt meningslöst att döpa en häst till de tycker man ju... //evelina
Original med vid svar
Av evis
Kl. 23:56:04, 98-12-12
Ta bort detta inlägg Skicka synpunkt till administratören Skicka E-post   Till innehållsförteckningen
Ta bort | Synpunkt | E-post | Svara | Upp | U-meny | H-meny




Arkivera denna tråd Ta bort denna tråd