Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

Blir jag "mobbad" tror ni...?


Innehåll
Blir jag "mobbad" tror ni...?, ***, 21:39:40, 98-09-09
Kanske, Cellar, 22:19:58, 98-09-09, (#1)
Bry dig inte om dom iså fall....., Sanna ox, 23:51:34, 98-09-09, (#2)
Risk finns..., Eva, 11:13:25, 98-09-10, (#3)
Det finns "säkert" n..., Katja2, 19:07:40, 98-09-10, (#4)
Tror inte..., svea, 20:18:54, 98-09-10, (#5)
TACK!!, ***, 22:02:19, 98-09-10, (#6)
Var inte..., Eva, 09:01:28, 98-09-11, (#7)
Jag förstår, Katja2, 12:33:16, 98-09-12, (#8)
Nej..., MEL, 12:59:00, 98-09-12, (#9)
Jag..., Sandra, 19:37:39, 98-09-12, (#10)
...., Sweet, 21:10:26, 98-09-16, (#11)
Självklart..., Silver Rose, 07:32:08, 98-09-17, (#12)
Hmmm..., Mia-Fia, 20:29:31, 98-09-27, (#13)
Tråkigt, Karin C, 10:57:16, 98-10-01, (#14)
Nordsvensk i hoppstall, Cherie, 12:19:26, 98-10-01, (#15)
Tack igen alla!!, ***, 16:43:29, 98-10-03, (#16)
***, Sweet, 21:24:35, 98-10-03, (#17)
Ta kontakt!, Makaroni, 21:21:38, 98-10-06, (#18)
Hej *** !!!, Sanna ox, 00:03:52, 98-10-07, (#19)
mariasj, mariasj, 23:24:48, 98-10-12, (#20)
Nordisar, Moan, 17:00:35, 98-10-13, (#21)
Till mariasj..., Lenitha, 00:09:30, 98-10-17, (#22)
Vill bara berätta...., Efwa, 16:50:29, 98-10-21, (#23)
efwa, Sweet, 19:39:06, 98-10-22, (#24)
Hm..., *Anna*, 20:26:17, 98-10-22, (#25)
*Anna*, Sweet, 21:14:17, 98-10-23, (#26)


Blir jag "mobbad" tror ni...?
Det är så att jag köpte ett nsv sto förra året som jag sen hade hos en bonde.
Nu har jag fått råd (var arbetslös förr) och hittat en boxplats i en inackorderingsstall som är stort och med mkt folk. "Alla" andra kommer givetvis att ha sina halvblod eller fullblod som ska tränas och tävlas kanske.
Här kommer jag med ett nsv sto (korsning med trav och bruks nordis) som bara promenadrids... Jag menar, jag skiljer ju mig fråm mängden rätt mycket med min häst i alla fall.
Jag hoppas på att det ska bli bra och att jag kommer att hitta jämnåriga (20 år) ridkompisar där då jag inte har någon kompis med hästintresse. (har hittils ridit ensam eller ihop med 12-åringar...)
Vad tror ni "riktiga hästfolk"... kommer jag att få det så bra ?? Eller finns det risk att jag blir utanför eller så???
Av ***
Kl. 21:39:40, 98-09-09

Upp

1. Kanske
Det finns en viss risk att du kan bli lite mobbad, ja, men jag tycker inte du ska ta det så allvarligt. Om dom inte kan se vad du ser hos din häst, är det ju dom det är fel på. En dag kommer dom nog ändra sig. Ge inte upp!
Hästen som jag är medryttare på (kallblodstravare) behöver från nov. en ny stallplats, så ägaren hade sökt plats på en ridskola i närheten. Där kunde hon i alla fall inte få stå, för "där gick halvbloden i första hand". Ren diskriminering. De blev skapligt förvånade när de hörde att hästen gått Lätt 1.10 m i hoppning och LB dressyr.

Det är kanske inget för dig, men en dag kommer du visa dom vad din häst går för. Fortsätt kämpa!!!

Av Cellar
Kl. 22:19:58, 98-09-09

Upp

2. Bry dig inte om dom iså fall....
Inte så lätt kanske, men du vet ju vilken underbar häst du har, inte en korsning som dom (halvblod är en korsning där bla. ox,xx, trakhener, Hannoveraner mm. kan i korsas).
Det finns fina halvblod åxå, men jag föredrar ändå en riktig ras. Och Nordisar är underbara(en RIKTIG häst som min sambo säger).
Sorgligt nog så verkar hästrasismen och snobberiet vara utbredd i Sverige, men i ett stort stall som det din häst kommer att stå i finns det säkert många bra och fördomsfria människor åxå.
Lycka till!
Sanna
Ps:Har din häst piggnat till och blivit sig själv igen?Ds.
Av Sanna ox
Kl. 23:51:34, 98-09-09

Upp

3. Risk finns...
att du kanske inte blir mobbad, retad men en smula utfryst..... ... . . . Jag har själv ett litet Quartersto som jag ridit in i sommar Western-way. .. . . . Problemet i mitt stall är att alla andra 15 st rider klassiskt.. . . . .. Jag rider gärna med dom men dom har lite problem med att jag rider western verkar det som.. . . .. Alla är trevliga typ hälsar och så men de verkar helst bara vilja rida med varandra på sina halvblod och varmblod.. . . . sedan har de nån sorts klubb för inbördes beundran om de snyggaste ridbrallorna etc. Kan tillägga att flertalet åker Merca och BMW... .. . . .Personligen funkar det bra för mig ändå eftersom jag då verkligen har tid att ägna mig åt min häst och göra ett bra jobb den tid jag är i stallet... ... Så håll du en glad och trevlig attityd, blir du lite utfryst och tycker det är jobbigt får du fundera på om du skall byta stall då. . . . . .. Lycka till!
Av Eva
Kl. 11:13:25, 98-09-10

Upp

4. Det finns "säkert" någon
i stallet som kommer att hacka på din lilla pålle... Alla är dock inte så. Du kommer med största sannolikhet hitta någon som trivs med ditt och din hästs sällskap oavsett ras.

I mitt stall är det en tjej som skaffat sig en söt liten islandshäst. Alla andra 12 hästar i stallet är halvblod... Lite utfryst - ja. Hon försöker dock inte ta åt sig. Jag rider tillsammans med henne och vi har jätteroligt ihop trots att min häst är ett vackert halvblod (enligt stammen).

Det var lite roligt. Hon satte upp en lapp på sitt skåp med texten:

"Min häst har 5 växlar,
hur många har din".

Först sas det att hon var stöddig och provocerande men efter ett tag släppte det de och märkte att tjejen vågade stå på sig.

Läget är inte lika illa längre!

Stå på dig! /Katja

Av Katja2
Kl. 19:07:40, 98-09-10

Upp

5. Tror inte...
Jag tror inte att du kommer att bli mobbad, men kanske blir det svårare att komma in i stallgemenskapen i och med att du inte håller på med samma saker som de.
Kanske kommer de att ha lite svårt att förstå/acceptera att du inte har ambitionen att träna och tävla, hos en del kan det förstås yttra sig i att de rynkar lite på näsan (DUMT) men en del kanske i stället pushar på dig att prova på att träna i alla fall.
Men om du är lite utåtriktad och försöker engagera dig lite i vad de håller på med så får du nog vänner.
Av svea
Kl. 20:18:54, 98-09-10

Upp

6. TACK!!
För alla goda råd och svar...
Jag är inte den utåtriktade typen men jag ska försöka.
Min häst är inte utbildad så vi kan inte tävla...Och jag har aldrig varit intresserad så sätt heller. Jag glömde skriva att jag redan känner ett par tjejer som visserligen är 11 år (men mkt mogna) som också ska ha sina hästar där. En utav dem red jag med rätt mkt i somras och vi hade kul.
Men jag har redan blivit "utfryst" av en tjej...(13 -årig)Jag red tillsammans med henne i en paddock där hon har sin häst(det var första ggn vi red ihop) och sen dess har hon inte velat rida med mig...Det har de andra tjejerna sagt..."hon gillar inte Polly..." (min häst alltså)
Den andra tjejen tyckte att det var jättekonstigt.
OM ÄNDÅ NÅN UTAV MINA KOMPISAR VAR MER INTRESSERADE...
Av ***
Kl. 22:02:19, 98-09-10

Upp

7. Var inte...
ledsen över att de bara är 11 år, de kan ibland ha roliga tankar, ideer och synpunkter som vi försoffade vuxna inte ens skulle komma på. Gläd dig åt sällskapet så länge det erbjuds, jag brukar ibland rida med en flicka på 14 och jag är 34!... . . . .Och om olyckan skulle vara framme så är det alltid bra om någon kan rida efter hjälp (oavsett om man är 11).
Av Eva
Kl. 09:01:28, 98-09-11

Upp

8. Jag förstår
ändå att du söker jämnåriga kompisar. Jag är ungefär lika gammal som du. Jag har ridkompisar som är yngre men söker gärna sådana i min egen ålder. Det är svårt att förklara, men jag ville bara säga att jag förstår dig.

Lycka till i fortsättningen!

MVH Katja

Av Katja2
Kl. 12:33:16, 98-09-12

Upp

9. Nej...
...inte behöver du bli mobbad. Jag har själv haft en bruksnordis som jag har tävlat och tränat både i dressyr, hoppning och western. Jag har aldrig blivit mobbad, är det någon som har tyckt någonting negativt så har de iallafall aldrig slängt det i ansiktet på mej. Men när du säger att du ska stå med halvblod el fullblods människor och vad ska de tycka mm, så är det igentligen du som tror att det är ett problem.Hörde en gång när en person kom fram till en som hade travhäst och frågade vad det var för ras (på en tävling). Ägaren sa att det var en travare och börja försvara sej direkt att det minsann gick att rida en "sån" mm mm. Den som frågade blev helt ställd, för hon tyckte det var en trevlig häst. Så tro inte så mycket vad folk tycker om olika raser. Ta för givet istället att alla tycker om hästar oavsett ras!
Av MEL
Kl. 12:59:00, 98-09-12

Upp

10. Jag...
... har ett halvblod med rätt okej stam (Warrigall - Hill's Double xx - Javelot xx) men har ändå fått en hel del beska kommentarer om henne. Antagligen på grund av att hon var rätt oriden när jag köpte henne så vi har fått kämpa en hel del...
Själv har jag ridit tillsammans med folk på halvblod, fullblod, varmblod, kallblod, ponnyer, islänningar mm. För min del spelar det inger roll vad det är för ras på hästen (även om det kan bli lite "segt" att vara ute med en tioåring på en shettis...), utan det är ju ryttaren som man pratar med!
Av Sandra
Kl. 19:37:39, 98-09-12

Upp

11. ....
jag har en travare och som jag tävlar med. Jag kan direkt säga att jag inte är väkommen vart som helst..sökte stallplats på ridskola..dem strök mig. Hon är duktig och vann över HBL,folk drev mig till att tycka att hon var skit.Jag stog inte ut! Travaren blev skadad och på väg att bli utdömd, slakta tyckte många, men först då insåg jag vilken fin häst jag har! Nu otroligt nog blev hon friskförklarad för några dars sen. Jag har även en "riktig" ridhäst nu och är helt plötsligt välkommen överallt! Jag har till och med den på ridskolan! Jag vet inte, men jag tror detta var mobbning, eller vad tror ni?
Av Sweet
Kl. 21:10:26, 98-09-16

Upp

12. Självklart...
...så var det mobbing ! Usch, travare som är så fina./Karolina
Av Silver Rose
Kl. 07:32:08, 98-09-17

Upp

13. Hmmm...
Antagligen har jag haft en himla tur. Min småtokiga nordis (travstam) på tretton år ser ut som en förvuxen ponny -en otroligt vacker sådan dock! Han har lärt sig det han kan i år först och ibland är det bara spring och tokrusa som gäller, dessutom undrar jag om han kanske inte är lite utvecklingsstörd som han beter sig ibland... MEN!!! Han skulle aldrig någonsin sparka nån eller avsiktligt bita (ibland måste man ju smaka lite för att se om det kanske inte är godis ändå...), jag kan med mina 178cm kravla under och runt honom som jag vill utan att han rör en fena. Han har aldrig rest eller gjort en tokbock trots att det är så HIMLA kul att bli riden ibland och han går alltid där jag ber honom -litar på mig blint för jag är ju "mamma".
All denna personlighet gör honom både till det perfekta mobboffret och till världens goaste, i vårt stall får jag ofta höra om tokigheter han hittat på, men oxå att det inte GÅR annat än tycka om honom.
Har man en bra relation till sin pålle så märker folk det, och oftast blir både du och hästen respekterad därefter. Ålder och ras på både hästar och människor är petitesser! Hänger man upp sig på sånt får man leva därefter -ett FATTIGT liv!
Av Mia-Fia
Kl. 20:29:31, 98-09-27

Upp

14. Tråkigt
Vad ledsen jag blir när jag läser om alla som blivit nertryckta på grund av att de har "fel" häst. Jag undrar om det inte är mer vanligt på lite större ridskolor att det blir såhär. Speciellt på ställen där en typ av hästar dominerar tex halvblod.

Själv har jag haft en fjording i snart tio år. Jag har nästan aldrig träffat någon som har rynkat på näsan åt henne för att hon är fjording. Hon är i och för sig väldigt duktig. På den tiden då jag red mer dressyr och hoppade så hoppade hon bättre än många av mina grannars newforests och liknande. På slutet böjade det dessutom gå riktigt bra i dressyren och jag fick mycket beröm för att hon rörde sig så fint. Numera rider jag inte så mycket dressyr eller hoppning utan promenadrider mest i skogen. Jag har funderat på att prova på western.

Där jag bor finns det många typer av hästar och hästägare. Några islandshästsryttare, några tävlingsinriktade halvblodsryttare, en del westernryttare och jag har också träffat folk med nordsvenskar, connemaror, new forest, travare, fullblod etc etc.

När vi rider tillsammans blir det en salig blandning av hästar. Jag tycker bara att det är roligt att det är så mycket olika hästar och skulle någon prata illa om min häst för att hon är fjording så skulle jag inte bry mig om det det minsta.

Förutom den häst jag redan beskrivit så har jag ytterligare en fjording som blir 22 till våren. Det är den lite tyngre typen av fjording. Hon var 12 år när hon kom till mig och hade använts som skogs och körhäst i hela sitt liv. Jag kan inte påstå att hon är någon jättebra ridhäst. Hon gillar att komma ut i skogen men hon avskyr dressyr. Hon sätter inte heller bakdelen under sig så mycket som hon borde. Det är klart att jag har förstått att somliga undrar varför jag har en sådan häst. Svaret är enkelt, det var en perfekt förstahäst för mig. Jag fick en härlig kompis att vara ute i skogen och ha roligt med. På senare tid så har jag upptäckt vilken fantastisk körhäst hon är. Hon älskar att dra och hon är otroligt duktig när man kör henne. Jag har såsmått pensionerat henne som ridhäst och använder henne mest till att köra med. Det är faktiskt väldigt roligt att ha två så olika hästar.

Jag håller med en del tidigare inlägg i den här diskussionen. Varför utgå ifrån att folk kommer att se ner på en för att man har ett kallblod eller någon annan avvikande häst. Då är man ju själv den första att fundera över om ens häst verkligen duger. Själv har jag nog varit för dum för att förstå att mina hästar inte är "fina" hästar.

Jag funderar på att köpa en unghäst till våren och jag funderar lite på en nordsvensk. I stora drag så väljer jag mellan nordsvensk , arab eller fullblodskorsning. På senare tid har jag också blivit lite nyfiken på den sk Tinkerhästen som det har skrivits så mycket om. En sak är säker. Jag kommer inte bry mig det minsta om vad andra tycker. Det är ju jag som ska rida den. Däremot så tar jag gärna emot tips och ideér från folk som rekommenderar en speciell ras eller typ av häst. Många raser har ju sina karakteristiska egenskaper även om man nog snarare ska se till individen än rasen.

Det kanske är lätt att säga för mig som aldrig har råkat illa ut på grund av mitt hästval. Ofta så tror jag det beror på ens egen inställning. Men allt kan inte förklaras med det. Tyvärr verkar det som vissa människor är mer trångsynta än jag trodde var möjligt. I Sweets fall verkar det vara fråga om ren mobbing. Jag hoppas att du hittar ett trevligare stall där din travare är välkommen.

Kom ihåg att ju fler stolta nordsvenskägare det finns destå mer accepterad kommer rasen att bli.

Lycka till med era annorlunda hästar!!!

Hälsningar Karin

Av Karin C
Kl. 10:57:16, 98-10-01

Upp

15. Nordsvensk i hoppstall
Jag har haft nordsvensk i hoppstall i flera år och de i stallet var jättebra även om de kanske inte förstod varför jag inte hellre ville ha en "riktig" häst.Men de accepterade mitt val och det var jättebra stämning i stallet.Däremot har man fått höra en del kommentarer genom åren när man varit på träningar och annat om "avdankade travare".Om du verkligen tycker om din häst så stå på dig och var stolt över den!Har folk problem med ditt hästval så är det deras problem!Jag älskar min nordis även om hon inte hoppar som Milton eller går dressyr som Walk on Top!Lycka till!
Av Cherie
Kl. 12:19:26, 98-10-01

Upp

16. Tack igen alla!!
Jag har lärt mig mkt av er. Det är så underbart att ha de här sidorna i "Stallet".
Man lär sig så mkt.
JA; JAG ÄR JÄTTESTOLT över min häst bl a för att hon är så himla ståtlig och vacker! Hon är ingen sån där typisk nordis med brunt täckhår, svarta ben och svart man....Hon är svart med en jättesnygg bläs. När jag köpte henne kunde jag ju lika gärna ha köpt ett halvblod eller ngn annan ras eller ngn annan nordis MEN DET VAR BARA HENNE jag ville ha trots att hon inte är utbildad och är redan 15 år. Hon är heller inte lat eller trög (förutom väldigt varma dagar eller ngr enstaka ggr när hon inte är på humör) utan oftast ett riktigt krutpaket. Lagom pigg och lite het alltås tycker jag. Hon tramsar runt oftast och kan inte stå still när man kliver upp...hon är rädd för massa saker och är alltså ganska hispig och så. MEN JAG ÄLSKAR HENNE!!
Idag körde vi henne bort till det här stallet och alla verkade vara jättetrevliga och inte alls snobbiga!!! Jag är så glad. De tyckte också att Polly var jättefin.(fast man kanske brukar säga så till "alla")
Det ska nog gå bra!!! Jag kan berätta mer om ngr dagar.

Av ***
Kl. 16:43:29, 98-10-03

Upp

17. ***
är väl inget fel på vanliga bruna nordisar!!??? såg en urvacker i somras ...och det var en av dem vackraste hästar jag sett!!! Finare än vilken arab eller annan häst...en sån skulle jag vilja ha!
Av Sweet
Kl. 21:24:35, 98-10-03

Upp

18. Ta kontakt!
Tveka inte och kryp ihop i ett hörn. Ta kontakt med de andra! Det finns säkert andra som inte har finfriserade tävlingshästar, om det är det du oroar dig för.
Men de flesta tävlingsmänniskor är inga blodtörstiga rovdjur som äter upp nöjesridare! Du hittar säkert trevliga kompisar där också! Men hur andra människor ser på dig, beror faktiskt på dig själv! Om du går med blicken nere i stallbacken, slokande axlar, inte vågar prata och håller dig undan och rider för dig själv- ja, det kan du ju välja om det låter skojsigt, men då lär du få ha det så också! Du väljer helt själv hur du vill bli behandlad.
Gå istället med rak rygg, se folk i ögonen, le och var glad, prata med de andra i stallet (ett tips är kanske att börja med box eller spilt-grannen, sen med dennes kompisar, och sen...). Var öppen och trevlig, säg vad du tycker och stå för det (här menas inte personangrepp mot någon annan el. likn, för då kommer du snabbt att försvinna ner i spåndammet fortare än du anar...). Du är väl inte sämre för att du har en promemadhäst heller! Många i stallet tycker säkert att din nordis är jättesöt och urmysig, och de som inte vill gå i närheten av den kan inte kalla sig hästälskare!!
Så var rak och öppen och ta kontakt- det vinner du garanterat på!
Av Makaroni
Kl. 21:21:38, 98-10-06

Upp

19. Hej *** !!!
Kul att det verkar vara ett bra stall, med bra folk.
Var är det du har henne? I Sk...har jag förstått men i vilket stall?
Visst är nordsvenskat en underbar syn(rena trafikfaran om man får syn på en NSV eller arab utmed vägen)
Lycka till!
Av Sanna ox
Kl. 00:03:52, 98-10-07

Upp

20. mariasj
I vårt stall står en korsning mellan nordsvensk - ardenner och detta sto har blivit lite av en favorit hos alla...
Så jag tror inte att du blir utanför för det,häst som häst...
Same,same just a little diffrent!
Tur att vi har olika smak när det gäller hästar för annars hade hästarna inte räckt åt alla!!
Lycka till!!
Av mariasj
Kl. 23:24:48, 98-10-12

Upp

21. Nordisar
Det var tack vare en Nordis som jag efter ett antal år fick tillbaka mitt häst och ridinstresse. Nu är jag helt såld, inte bara på nordisar utan även islänningar och fd travare. Alla hästar helt enkelt!Stå på dig och visa alla att du älskar din häst för det hon är.Lycka till i nya stallet! //Moan
Av Moan
Kl. 17:00:35, 98-10-13

Upp

22. Till mariasj...
Vad heter den hästen????
/Carina
Av Lenitha
Kl. 00:09:30, 98-10-17

Upp

23. Vill bara berätta....
Vi har ibland fått beska kommentarer, men aldrig där vi stått med våra fjordingar, utan på tävlingar. Vi har blivit placerade efter en uppenbart halt häst i L:b dressyr, osv.

Men den stora anledningen till att vi fått rida ensamma är faktiskt ganska "komisk", våra fjordingar har alltid haft bättre kondition än nå´ra andra i stallet. De har följt med första gången, men aldrig mer, med komentaren: "Ni rider för hårt, min häst klarar inte det tempot så lång tid".
Bara ETT halvblod klarar hänga med och den är i tävlingskontition.
Vi flängrider alltså inte, om det var nå´n som trodde det. Vi rider ganska normalt, tycker vi. Bara länge och väl.

Av Efwa
Kl. 16:50:29, 98-10-21

Upp

24. efwa
tycker allt som det är lite väl hårt ni rider..finns en tjej i mitt stall som har fjording och ingen vill följa med henne just för att hon rider så hårt och galopperar mycket och länge...klart att hästen får bättre kondis , vad trodde du?? men nu har det även dykt upp skador i hennes ben. Jag har haft 3 fjordingar så jag är inte emot rasen men jag kan INTE säga att dem är snabbare än ett HBL!! mina var ändå vältränade oxå ( hoppat upp till 1.15-1.20!) Dem var i superkondis men absolut inte så snabba som ett HBL. Delvis har HBL:et längre ben att sträcka ut sig på medans fjordingars ben är korta och den snubblar väldigt ofta, nej tack till fjording igen
Av Sweet
Kl. 19:39:06, 98-10-22

Upp

25. Hm...
Nu blev jag sur på Sweet, hon skrev att fjordingar inte är lika snabba som halvblod för att fjordingar har kortare ben och snubblar lättare, okey att dom kanske inte har världens längsta ben, men dom snubblar absolut inte, dom är väldigt säkra på foten!
Och visst kan fjordingar vara lika snabba som halvblod!
Av *Anna*
Kl. 20:26:17, 98-10-22

Upp

26. *Anna*
som sagt håller inte med dig...jag har haft 3 egna fjordingar, 3 skötfjordingar och ridit 2 andra fjordingar...säger bara min åsikt. Alla har varit hemkst snubbliga av sig..och det beror på den tunga kroppsmassan. Nu menar jag inte att dem är tjocka! Detta gäller ju även andra "arbetshästar"..tycker inte heller att dem är snabba*tyvärr* även om det finns snabba exempel..kan dem verkligen hinna med ett HBL med bra kondis och dessutom är 170 cm hög?? nope, tror inte det!
Av Sweet
Kl. 21:14:17, 98-10-23

Upp
Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.