ingen TVsändning från RyttarVM ?!!!

Huvudmenyn Undermenyn Skriv nytt inlägg Tips och hjälp Sök i diskussionerna


Innehåll
ingen TVsändning från RyttarVM ?!!!, Therese, 11:05:02, 98-08-19
Brevbomba, Dubbel Annika, 11:44:34, 98-08-19, (#1)
Ridsport i TV, Nenne, 13:39:29, 98-08-19, (#4)
LÄS DETTA!, Gunnar, 12:02:56, 98-08-26, (#38)
Bra idè !, camilla, 11:56:04, 98-08-19, (#2)
På dem bara!!!!, Ådi, 12:34:45, 98-08-19, (#3)
..så.., Therese, 16:02:22, 98-08-19, (#6)
..VM, Märta, 16:20:17, 98-08-19, (#7)
Kanske inte borde men..., Gunnar, 17:29:17, 98-08-19, (#8)
Läs detta!, Gunnar, 12:05:25, 98-08-26, (#39)
Jag ska klaga..., Silver Rose, 17:38:30, 98-08-19, (#9)
Nu är mailet skickat..., Silver Rose, 17:46:54, 98-08-19, (#10)
bra mail, Therese, 18:00:01, 98-08-19, (#11)
Brevbomba, Linny, 23:30:16, 98-08-19, (#12)
Har nu klagat..., camilla, 09:24:23, 98-08-20, (#14)
WM, Lena, 09:40:09, 98-08-20, (#15)
hur får man..., Therese, 10:21:13, 98-08-20, (#16)
ingen publik.., Havanna, 10:24:15, 98-08-20, (#17)
Sprid adresserna, Dubbel Annika, 10:28:13, 98-08-20, (#18)
....ett ruttet svar...., Therese, 11:34:41, 98-08-20, (#19)
Svar, Dubbel Annika, 11:45:49, 98-08-20, (#20)
%, camilla, 11:52:03, 98-08-20, (#21)
precis...., Therese, 15:56:34, 98-08-20, (#22)
Tycker som alla andra..., Finess, 20:04:00, 98-08-20, (#23)
Lars Parmler är BRA!, Lena B, 13:33:33, 98-08-21, (#27)
..., Emma, 20:55:36, 98-08-20, (#24)
600 000!!, Havanna, 09:33:41, 98-08-21, (#25)
Exakt..., Silver Rose, 12:12:44, 98-08-21, (#26)
Håller med Silver Rose!!!, Maggis, 17:27:14, 98-08-23, (#29)
Mer hästar på Tv!!, Maggis, 17:23:20, 98-08-23, (#28)
SEND VM I ROM!!!!, evita, 18:21:44, 98-08-23, (#30)
ALLA SKICKAR IN ETT KLAG MAIL ..., evita, 18:37:34, 98-08-23, (#31)
VAR SAKLIGA, svea, 22:22:30, 98-08-23, (#32)
Det är klart..., Tapola, 23:11:37, 98-08-23, (#33)
Bara en liten sak ..., Gunnar, 00:02:10, 98-08-24, (#34)
Ridsport i TV4, Gunnar, 00:18:47, 98-08-24, (#35)
Svar fr TV4, Dubbel Annika, 11:39:49, 98-08-25, (#36)
Ryttar VM på TV, G, 10:45:40, 98-08-26, (#37)
SVT sänder från Ryttar-VM, Dubbel Annika, 08:29:23, 98-08-31, (#40)
BRAVO!!, Lena B, 13:27:30, 98-08-31, (#41)


ingen TVsändning från RyttarVM ?!!!
Panik !
Läste tidningen igår där det stod att SVT inte kommer att sända RyttarVM ! :(

Nåt borde vi väl ryttare kunna göra.....
Skriva klagoemail till SVT kanske....
Vad tycker ni....42 dagar kvar är det !
Dom kan minsann visa fotboll,ishockey, golf,friidrott och annat "tjafs" i massor,men hur mycket visar dom hästsport.....jo ca 2 gånger (Göteborg & Globen)...har man tur så är det fler.....

Nåt borde vi väl som sagt kunna göra.....

Fram för mer hästsport i TV !!!!

Mvh

Av Therese
Kl. 11:05:02, 98-08-19

Upp

1. Brevbomba
Uruselt av SVT. De har en hemsida på WWW.svt.se. En liten brevbombning hade kanske inte varit fel. Där finns en adress som heter publikkontakt@svt. se. Eller har någon en bättre ide?
Av Dubbel Annika
Kl. 11:44:34, 98-08-19

Upp

4. Ridsport i TV
Visst är det ett bra förslag! Sportbevakningen i TV är så oerhört snedvriden. Ridning är trots allt en väldigt stor sport i Sverige som massor av tjejer ägnar sig åt, så nog är det konstigt att det visas så litet i TV. Så låt dem bara få veta vad vi tycker!
Av Nenne
Kl. 13:39:29, 98-08-19

Upp

38. LÄS DETTA!
Jag har pratat med TV-sporten, de har fått hundratals brev varje dag från er. De anser att budskapet har gått fram.
Jag håller med och anser att ni inte skall skicka mer e-post om detta nu.
Jag skapar i stället en ny diskussionstråd runt detta där ni kan föra fram synpunkter på detta ämne. Synpunkterna kan jag sedan skicka vidare till TV-sporten.
Av Gunnar
Kl. 12:02:56, 98-08-26

Upp

2. Bra idè !
Tycker det låter som ett bra förslag...vi är ju ganska många bara på dessa sidor och om alla skriver så visar vi iallafall vårat missnöje !!!
Av camilla
Kl. 11:56:04, 98-08-19

Upp

3. På dem bara!!!!
Jag håller med er!!
Det tråkiga med SVT är att när de visar hästsport så är det korta sammandrag, på obekväma tider!!
Och TV4 visar bara trav...

En bra ide är väl som DubbelAnnika säger, att skriva till publikkontakt@svt.se!!

På dem bara!!!!!

Av Ådi
Kl. 12:34:45, 98-08-19

Upp

6. ..så..
...nu ska SVT få hett om öronen......
Vem har sagt att "hästtjejer" inte kan säga ifrån...
Ska alla skriva samma sak i sina mail,så det blir en "sammanhållen grupp" ?

Fram för hästsport !

Av Therese
Kl. 16:02:22, 98-08-19

Upp

7. ..VM
Det är så typiskt SVT ...

Håller med! Vi kör en enad front och bombar SVT med emejl!!!!!!

Kör hårt!!

//Märta

Av Märta
Kl. 16:20:17, 98-08-19

Upp

8. Kanske inte borde men...
... jag håller nog med. Är uppgiften riktig? Tycker i så fall att det är lämpligt att skriva och fråga varför.
Har för mig att det sändes 60 timmar från fotbolls-VM, utan att en enda svensk var med och spelade. Ridsporten tillhör de största idrotterna i Sverige och vi har medaljchanser i många av grenarna. Ridsport kan ju dessutom vara ganska intressant att titta på även för de som inte är insatta eller sportintresserade, hästar är ju vackra att bara titta på. Känner inte till anledningen till att det inte kommer sändas något, men hoppas att Ridsportförbundet gjort sitt bästa för att övertyga TV-sporten.
Av Gunnar
Kl. 17:29:17, 98-08-19

Upp

39. Läs detta!
Jag har pratat med TV-sporten, de har fått hundratals brev varje dag från er. De anser att budskapet har gått fram.
Jag håller med och anser att ni inte skall skicka mer e-post om detta nu.
Jag skapar i stället en ny diskussionstråd runt detta där ni kan föra fram synpunkter på detta ämne. Synpunkterna kan jag sedan skicka vidare till TV-sporten.
Av Gunnar
Kl. 12:05:25, 98-08-26

Upp

9. Jag ska klaga...
...hoppas att nån annan också gör det !MVH Karolina
Av Silver Rose
Kl. 17:38:30, 98-08-19

Upp

10. Nu är mailet skickat...
Såhär skrev jag:Subject: RyttarVM...Message:Hejsan !Hörde att ni inte skulle visa RyttarVM på SVT. Varför ? Då ni ändå visar golf, fotboll, ishockey m.m Om ni inte visste det så är ridsport Sveriges största sport efter fotbollen sådeså. Men bara för att det är en "tjejsport" så är den inte lika viktig att visa ! Jag vet att jag inte bara talar för mig själv utan för tusentals tjejer, och killar, i Sverige. Visa RyttarVM och lev upp till er slogan: "Mångfald och kvalité, i Sveriges Television" Jo pyttsan, mångfald ska det vara fotboll, Aktuellt och div. såpor ?!!!Kom igen och visa vad ni går för !MVH KarolinaJa så lät alltså mitt mail. Lät det bra ?/Karro
Av Silver Rose
Kl. 17:46:54, 98-08-19

Upp

11. bra mail
tänkte bara skriva att "K" formulerade mailet BRA........

lite från artikeln:

"TV-sporten har dock inget till övers för argumentet att ridsporten är Sveriges näst största sport efter fotboll (dom är väl ändå lika stora ? T:s komentar)
Sen en idiotisk kommentar från Redaktionschefen (ingen namn nämnda) "- Det beror på hurdu räknar,du ska inte gå på myten från Ridsportförbundet. Det är ingen jättepublik som tittar på ridsport på TV"

Vad tror ni detta beror på då ? Jo....dom visar ju ingen ridsport.....då är det väl inte så konstigt att ingen ser det......

Knäppa TV-gubbar !

(ps. artikeln finns i Expressen, 18 aug. sid 36)

Av Therese
Kl. 18:00:01, 98-08-19

Upp

12. Brevbomba
Jag håller helt och fullt med!Hoppas att alla som läser det här tar sig tiden att skriva "en liten rad" till SVT och KLAGAR!!!!
Av Linny
Kl. 23:30:16, 98-08-19

Upp

14. Har nu klagat...
på båda dessa adresser så sätt igång nu och skriv in. Kanske hjälper det inte men de ska ju inte tro att vi är nöjda och glada över ett sådant diskiminerande beslut !!
Av camilla
Kl. 09:24:23, 98-08-20

Upp

15. WM
Jag har skrivit till de båda adresserna ovan och undrar, har någon tagit kontakt med tidningarna för att tala om våra synpukter. Vet de om att denna sida existerar??Det kanske vore bra.Hej Lena
Av Lena
Kl. 09:40:09, 98-08-20

Upp

16. hur får man...
..tidningarnas intresse då ?
Har oxå skrivit till ovanståeende adresser... Är det någon som fått svar än..?

Hoppas verkligen de kommer att sända !
I och med detta så ser dom allafall "några" som protesterar !

MvH

Av Therese
Kl. 10:21:13, 98-08-20

Upp

17. ingen publik..
Jag ska också skriva. Och det där om folk inte tittar är rent b-s. Jag såg i senaste Ridsport siffror (kommer ej ihåg dem nu) på hur många som såg t.ex. Scandinavium och Globen på TV och det var MASSOR. Dessutom drog båda evenemangen FLER åskådare på plats än hockeyn i samma lokaler.
Av Havanna
Kl. 10:24:15, 98-08-20

Upp

18. Sprid adresserna
Glöm inte sprida adresserna till vänner bekanta och övriga chatsidor. Ju fler som skriver dessto bättre!!! Kom igen nu!!!!
Av Dubbel Annika
Kl. 10:28:13, 98-08-20

Upp

19. ....ett ruttet svar....
hej !

Fick detta svar av "B.G" :

Publiken är 2,1 % vilket är mycket lågt.
Vi sänder Globen Falsterbo och Göteborg - ett antal timmar-tyvärr med låg
publik.
Dessvärre har dessutom Ridsportförbundet fördärvat alla tidigare avtal med
de stora tv-bolagen-
det är därför som bara 5 länder sänder från VM i Europa.

MVH BG"

Nåt borde dom väl ändå kunna göra ?
eller ?

Av Therese
Kl. 11:34:41, 98-08-20

Upp

20. Svar
Fick samma svar. Så de börjar reagera Hi, Hi och vi ska visa att han har fel eller hur. Klart han blir lite småsur ner det börjar dimpa ner brev.
Av Dubbel Annika
Kl. 11:45:49, 98-08-20

Upp

21. %
Hur många procent är det som tittar på golf då...det kan ju inte vara allt för många men det kan dom minsann sända !!!
Av camilla
Kl. 11:52:03, 98-08-20

Upp

22. precis....
...golf &"såntskit" kan dom sända i säg ca 2,5tim. ridning NÄR dom väl sänder det högst 1 timme- då alla moment inklämda.....menar då tex falsterbo.....hade falsterbo varit en golftävling (eller fotboll el. dyl) hade det varit betydligt mer !

*suck*

Vad finns det mer man kan göra ?

Av Therese
Kl. 15:56:34, 98-08-20

Upp

23. Tycker som alla andra...
....andra sporter visas i överflöd men inte hästsport. Ta till exempel fotboll, där visas liga matcher mellan olika lag i Europa hela matcher, i hockeyn sänds inte enbart elitserien utan också allsvenskan. Men sådant visas inte inom ridsporten. Vi har ju också serier så som elitserien. De fåtal gånger som det visas ridsport i tv är det på det besynnerligaste tider som tex Gothenborg horse show senast då fick man sitta uppe och titta mellan c:a 00:30 och 2:00. Det är ju antingen sent som sjutton eller vid 2 - tiden på efter middagen det visas, och dessutom ofta med kommentatorer som inte kan alltför mycket.......

Jag ska genast maila på båda adresserna. I samlad tropp ska väl alla ridintresserade kunna väcka TV:s intresse. Dessutom är det så att man kan inte ta reda på vad ALLA tittar på. Man använder ju trots allt bara ett fåtal personer. Det är ju faktiskt då svårt att få fram riktiga siffror.

Ska genast berätta för alla jag känner om detta.

Kram
Emma

Av Finess
Kl. 20:04:00, 98-08-20

Upp

27. Lars Parmler är BRA!
SVT har oftast Lars Parmler som bisittare när de sänder hoppning. Enligt min personliga uppfattning ligger ha hästlängder (!) före alla andra jag hört kommentera ridsport i TV. Har bl.a hört på tyska DSF, Eurosport på engelska tyska och numera även svenska och där har vissa varit rent dåliga men det kan väl inte SVT rå för? Men det kanske faktiskt är så att man fått färre tittare sedan Anders Gernandt slutade och hästhoppning kommenteras som sport i stället för underhållning? "Tanterna" (=de i min ålder) kanske upptäckte att de faktiskt tittade på sportprogram och stängde av?

Att förbundet har klantat till det med TV-rättigheterna är väl ingen nyhet även om jag trodde att det var tillrättat nu. Kan det vara därför Eurosport minskat sina ridsportsändningar så mycket?

Jag tycker i alla fall att Lilla Sportspegeln ofta tar upp ponnytävlingar och att På bettet och Hippo har varit trevliga program (även om sportchefen inte kan ta åt sig äran för dem) så nog finns det några hästprogram hos SVT. Men visst kan det bli bättre!

Skulle det inte vara en god idé att dränka även TV4 med mail? Tänk om vi kunde lyckades få dem att komma upp till SVT:s nivå! Sammandrag från Aachen och Badminton och direktsändning från SM t. ex. vore väl trevligt? Och ett halvtimmesprogram då och då med hästinnehåll. Jag kan inte på rak arm påminna mej något hästprogram alls från dem. Om de nu absolut vill hålla sej till travet kunde de göra en travserie om uppfödning, träning och körteknik. Skurts travskola gick väl i TV3?

Av Lena B
Kl. 13:33:33, 98-08-21

Upp

24. ...
Hej
Jag tycker det är jätte dålig stil, jag har mailat på båda adresserna och jett dom till alla mina kompisar som har mail + många här på chatten.... hoppas dum- gubbarna ändrar sig.Mvh /Emma
Av Emma
Kl. 20:55:36, 98-08-20

Upp

25. 600 000!!
Drygt 600 000 såg Scandinavium. Hur sören får man det till 2.1 %??????? Om vi räknar med varenda pensionär och spädbarn i hela Sverige
blir det i alla fall ca. 7 procent.
Dessutom, vadå tittarsiffror? Som sagt var - hur många tittar på curling under OS? Och allt annat de visar?
Varför måste just ridsporten ha halva befolkningen som tittare för kunna motiveras?
Av Havanna
Kl. 09:33:41, 98-08-21

Upp

26. Exakt...
Håller precis med Havanna ! Ska det vara så svårt då det är en åttondel av Sveriges befolkning (ca 1 miljon av oss 8 miljoner) som har kontakt med hästar regelbundet på nåt sätt. Men det blir väl kravaller utanför TV-huset om dem inte sänder Ishockey, eller Fotbollsmatchen Bulgarien-Frankrike. Kan vi inte få lite hederlig svensk ridsport utan att behöva tjata. Har mailat till båda adresserna, utan svar. Kanske skulle vi samla folk och gå och demonstrera utanför TV-husen runt om i landet ! Då hamnar ju det förmodligen i media och då är dem ju tvungna att sända det, via Rapport och Aktuellt ! Vad tycker ni ?För demonstration bör man ju vara några personer så det skulle vara bra om man kunde samla lite folk som bor nära en. Var bor ni som är på denna diskussion ? Själv bor jag i Medelpad, så med några fler så kan TV-huset utanför Sundsvall få sig en knuff ! Ciao !/KarolinaFRAM FÖR MER RIDSPORT PÅ TV !
Av Silver Rose
Kl. 12:12:44, 98-08-21

Upp

29. Håller med Silver Rose!!!
Hej Silver Rose!Jag bor i Medelpad!
Av Maggis
Kl. 17:27:14, 98-08-23

Upp

28. Mer hästar på Tv!!
Hej alla hästintreserade!Jag tycker att det borde visas mycket mer hästsport på tv!! Man borde göra en speciel tv-kanal för häst inntreserade eller åtminstomde visa hästprogram 5 gånger i veckan!!!MvhMaggis
Av Maggis
Kl. 17:23:20, 98-08-23

Upp

30. SEND VM I ROM!!!!
Sänd VM i Rom!!!!

Jag blir så F*******!!!
Dom bara visar dåliga filmer och tråkig sporter!!!!!

Send VM i ROM!!!!!

Snälla!!!!!!!!!

Knäppa Tv!!!!!

Av evita
Kl. 18:21:44, 98-08-23

Upp

31. ALLA SKICKAR IN ETT KLAG MAIL TILL TV1!!!!
Jag tycker ALLA ska skicka in ett klag mail till Tv1!!! Säg till ALLA era brevisar och kompisar att ochså göra det!!!!


Skicka gärna flera mail!!!

Av evita
Kl. 18:37:34, 98-08-23

Upp

32. VAR SAKLIGA
OBS Försök att vara sakliga när ni mailar så de inte tror att vi är en samling barnrumpor. Har själv skrivit till båda adresserna och påpekat att ridsporten oftast visas på eftermiddagar när vi tävlar eller är i stallet, eller för sent på kvällen när vi redan har däckat.
Personligen tror jag att några av anledningarna till att det visas så lite ridsport är förlande:
- Det är en tjejsport
- Dessutom har inte tjejerna sexiga trikåer på hela kroppen som i konståkning eller gymnastik.
- Vi har en regering som tycker att ridning är en kapitalistsport (jfr röda Aftonbladets lysande bevakning av ridsporten...)
- Man kan inte spela på ridsport. På fotboll kan man spela, ju mer som visas på STATStelevisionen desto mer spelar folk och desto mer skattepengar kommer in till STATEN.
Har jag helt fel eller????
PS. Härom året visade de SM i pimpelfiske på TV...
Av svea
Kl. 22:22:30, 98-08-23

Upp

33. Det är klart...
... de skall visa SM i pimpelfiske på TV! Denna fritidssysselsättning (För det är väl ingen idrott?) har säkert oerhört många utövare som säkert vill följa det rafflande Svenska Mästerskapet. Jag skulle tro att pimpelfiske i likhet med en annan, för oss mycket välkänd fritidssysselsättning (Vilken även är en idrott!), inte visas i tillräcklig utsträckning i TV. Skillnaden mellan de båda aktiviterna (pimpelfisket och DET ANDRA) är väl snarare en fråga om kön. Det är fler gubbar som fiskar...

Men samtidigt omsätter ridsporten, och framför allt hela hästsporten, oerhört mycket mer pengar. Jag skulle tro att det handlar om runt 15 MILJARDER kronor årligen bara i Sverige (OBS! osäker siffra, men storleksordningen stämmer). Och, jag lovar, det är inte småflickor på ridskolorna som slantar upp den sortens pengar. Därför tycker jag att Sveas påpekande gällande formulering av protest-mail är berättigad. Det biter bättre med sakliga argument.

Vidare kanske det ligger en del i vad Bo Gentzel har framfört, då han menar att Ridsportförbundet, genom sitt agerande, har bidragit till strulet med TV-sändningarna. Dessutom är Bo Gentzel journalist och då kan vi förutsätta (tills motsatsen är visad) att han ser oss tittare som sina informella uppdragsgivare. Med andra ord tror jag att han är möjlig att påverka och beslutet gällande VM i Rom och TV-sändningar är inte definitivt fattat ännu. Däremot tycker jag att Bo Gentzels argument gällande tittarsiffror (de 2,1 procenten han hänvisar till) är mindre viktig eftersom SVT är ett public service-företag. Därmed skall de kunna visa program även om de inte drar en miljonpublik. Jag tror till exempel inte att SM i pimpelfiske slog några tittar-rekord. Men det är faktiskt oväsentligt.

(Till sist, alla "barnrumpor", fortsätt att skriva inlägg och protester med stavfel och andra märkligheter. Det spelar egentligen ingen roll vad sådana som Svea och jag tycker om den saken.)

Av Tapola
Kl. 23:11:37, 98-08-23

Upp

34. Bara en liten sak ...
Jag tror vi skall vara mycket försiktiga med att se ner på andra sporter, vilka de än är. Vi är då precis lika dumma som de som inte förstår sig på vår sport.
Det är bättre att lyfta fram fördelarna med ridsport och fördelarna med att det visas i TV än att lyfta fram nackdelar med andra sporter.
Oavsett detta fortsätt att skicka brev till SVT, det gör mer nytta än skada anser jag.
Av Gunnar
Kl. 00:02:10, 98-08-24

Upp

35. Ridsport i TV4
Vi kanske skall skicka snälla brev till TV4 och fråga om inte de kan sända VM i stället. Här kommer en adress till dem:

tittarinfo@tv4.se

Av Gunnar
Kl. 00:18:47, 98-08-24

Upp

36. Svar fr TV4
Fick följande svar från TV4:
Vi kommer att sända ryttartävlingarna som äger rum i Malmö helgen före jul. SVT´s avhopp från ryttar -VM (det är SVT som har TV-rättigheterna) kommer på tok för sent för att vi ska kunna göra något.. Vi bör känna till evenemanget minst 3 månader i förväg för att vi som kommersiell kanal ska kunna sälja reklam omkring det hela.

Mats Pettersso

Av Dubbel Annika
Kl. 11:39:49, 98-08-25

Upp

37. Ryttar VM på TV
Jag har skickat mail till båda ovanstående adresser. Så här skrev jag:
Blev fruktansvärt besviken när jag fick veta att ni inte tänkte sända något från Ryttar VM. Vilken annan sport som helst skulle ni ha visat om det fanns lika stora medaljchanser som det faktiskt finns under ryttar VM. Är det för att det är en utpräglad tjejsport??
Enda gången TV på allvar fick upp ögonen för hästsporten var när Malin Baryard red halvnaken på Scandinavium. Måste tjejerna vara avklädda för att få synas i TV????
Hade hoppats att det kanske skulle vända nu i år då Louise Nathorst vann World Cup, men inte då, ett kort litet reportage sen var det glömt igen. Jämför med tex Pernilla Wiberg om hon skulle vinna världscupen!
Ändå är ridsporten sveriges näst största sport. Någonstans brister det i TV huset, som inte vill tillgodose så många människors önskan att glädjas åt våra idoler, som tappert kämpar på i den yppersta eliten utan någon som helst uppmärksamhet.

Hälsningar från en arg ryttare.
Av G
Kl. 10:45:40, 98-08-26

Upp

40. SVT sänder från Ryttar-VM
Ett sammandrag från dressyrtävlingarna sänds den 4/10,
medans hopptävlingarna visas direkt den 11/10.

ulrika åkerblad
programinformation/SVT

Av Dubbel Annika
Kl. 08:29:23, 98-08-31

Upp

41. BRAVO!!
Tänk vad vi kunde!!!
Om man inte förstod att det skulle tas illa upp skulle man nästan dränke dem i "Tack och kram-mail"...
Av Lena B
Kl. 13:27:30, 98-08-31

Upp