Trängs när man leder!
Min ponny trängs väldigt mycket när man leder in henne från hagen, vilket jag upplever ganska störande. Hon går åxå ganska fort, men tar jag i henne går hon bara lite framför mig. Därför brukar jag leda henne med kedjan under hakan, men vad ska jag göra åt att vi alltid måste fajtas om vem som ska gå på vägen? Jag kan även tillägga att det inte bara är med mig hon gör så här utan det är med alla som leder henne.
av: Frida
e-post:aurora@skelleftea.mail.telia.comkl.
22:56:10, 98-05-14
trängande hästar
Jag hade samma problem med min nordsvenske vallack.Han bara plöjde fram när jag skulle leda honom! Men jag tog mitt grimskaft som är gjort av ett sorts mjukt rep och virade det ett varv runt nosen på honom och när han började med sitt plöjande så drogs ju det åt och vips så saktade han in! Tog väl ett par tre gånger men nu går han som en gammal ko strax efter mig!!
av: Mia
e-post:olstom@algonet.sekl.
22:21:58, 98-05-20
Hästen trängs när du ledder den.
Tränsa din ponny, tag ett spö i din vänstra hand. Så fort hästen "trängs" knacka till honom på nosryggen med spöt. Du kanske får göra det ganska hårt första gången. GE DIG INTE, du bestämmer!
av: va?
e-post:menuette@hotmail.comkl.
18:43:06, 98-05-20
trängs när man leder!
hej när du leder hästen och den vill gå om dig, kan du göra på hästars vis,och sparka bakut med ditt ena ben mot hästens bog,samtidigt som du säger skarpt nej.det brukar räcka med två eller tre gånger så vet hästen vem som leder.sen när du stannar ska hästen göra likadant.annars sparkar du bakut igen. hoppas det går bra:)
av: hasse
e-post:hasse@hansson.sekl.
00:36:51, 98-05-16
du går först....
Du har fått bra tips, men jag skulle t.o.m. råda dig att gå steget längre. Gå framför hästen helt och hållet. Låt hästen följa dig på ca. en till två meters avstånd, på långt grimmskaft. Hästen skall hela tiden vara uppmärksam på dig. När du stannar skall den stanna och får inte gå om dig. För att uppnå detta gör du som de föreslagit nedan. Om hästen kommer för nära flaxar du upp med armbågarna, hota med dina fötter att kicka bakåt...backa hotfullt mot hästen. Försök att inte vända dig om. Hästen förstår då att det är den som gjort fel om den går på dig och du försvarar dig med kickar. Vänder du dig om, är det du som anfaller. Träna på en trygg plats, borta från trafik och andra hästar. Visa kraftfullt med hela kroppen i början. När hästen lyder håller du dig helt lugn och förnöjd. Jag skulle tro att det räcker med några träningstillfällen för att du skall se resultat. Hästen förstår det kroppsspråk du kommer att använda så väl. Du skall inte heller i andra lägen väja för hästen. Det gäller att alltid få hästen att förstå att den ej får komma för nära dig objuden. Du däremot får det, komma nära hästen. Hälsning Maja Frågan har ställts förut. Skulle vara roligt att höra om de som då fått detta råd, om de provat och hur det då har gått (det finns dessutom ett annat syfte med denna träning är ju att visa hästen vem som står högst i rang).
--
Det verkar vara hästen som leder dig och inte du som leder den. Ledträning är det enda jag kan föreslå. Led den i Paddocken, var noga med att hästen aldrig får passera di axel, då är den nämligen i samma position som fölet. (du skulle då föreställa stoet, som alltid är den som går först) Skulle din häst försöka att springa om/över dig, så gör som didigare föreslagits, flaxa med armarna och spela "apa", eller vänd snabbt ått andra hållet, så att hästen måste följa efter dig. När du sedan vill stanna, så tar du ett bestämt steg rakt mot hästen, stannar den inte då så vet du att hästen anser sig vara i högre rang än du, vilket den inte får vara, den ska vara lydig, men inte förtryckt. Vet inte om jag fattat mej riktigt klart, med det funkar för mig.
trängs
Om hästen tränger bort dig från vägen, tycker jag att du ska ta med dig ett spö, som du håller uppvinklat i ena handen och håll det mot hästens hals och huvud. Oftast räcker det med bara åsynen av spöet för att hästen ska gå brevid dig ordentligt, men struntar den i spöt, kan du ge den ett slag på halsen eller bogen om den går på dig.
Om hästen är väldigt stark och drar iväg framåt, trots att du har kedja under hakan, kan du prova att sätta kedjan i munnen, men det blir väldigt skarpt, så var försiktig!
marie... du är elak av dej du
lysande förslag med kedjan i munnen. Annat du kan göra är att ta med ett svärd och hugga av benen på hästen. hmm.. nog med elak ironi... jag tycker inte kedjan är en bra idé, ännu värre att stoppa den i munnen. Direkt smärta driver snabbt upp hästen i ett tillstånd där han inte är kontaktbar.
av: Robban
e-post:ionix@mindless.comkl.
19:36:44, 98-05-19
kedja i munnen
Kedja i munnen har jag bara använt på t ex hingstar och mycket olydiga hästar, som jag har varit tvungen att leda till och från hagen, pga att jag har stått i kollektiv stall, där man måste ta hand om andras ouppfostrade hästar. Med den lilla stunden jag hanterade dessa hästar, fanns ingen tid eller möjlighet till att uppfostra de och för att inte bli omkulldragen eller översprungen, satte jag kedjan i munnen för att överhuvudtaget kunna få hästarna att gå i skritt. Jag är 167cm lång, 55kg och det är inte mycket jag har att sätta emot när en stor 165 häst eller en hingst har bestämt sig för att dra iväg.
Så länge hästen går snällt och lugnt bredvid mig, så ligger kedjan löst i munnen och orsakar därför ingen smärta, men är den olydig och drar iväg kan jag få stopp på den.
De allra flesta hästar behöver man inte kedja i munnen på. Av de tusental hästar jag har hanterar är det bara 3-4 st som jag har gjort så här på.
Varför tycker du (Robban)att kedjan är SÅ HEMSK, när du själv tycker det är okej att slå till hästen? Jag tycker inte om att slå eller orsaka smärta på hästar, men för att själv inte riskera att skada mig allvarligt så har jag fått göra så här. (en av dessa hästar jag lett med kedja i mun, hade vid ett tidigare tillfälle dragit iväg en stor karl, som ledde hästen med vanligt grimskaft, drog omkull honom och han fick en spark i huvudet och hjärnskakning).
marie:
Skillnaden mellan kedjan i munnen/armbågsmetoden och dom andra förslagen kedjan/armbågen leder ingen vart, du är dömd att för evigt använda kedjan. De andra förslagen leder någon vart, dvs problemet försvinner och du kan leda hästan utan grimmskaft. Varför anser jag att det är så? Därför att flaxa, sparka, vifta eller i västa fall rappa med grimskaftet är signaler som ingår i hästens "vokabulär". Han vet vad detta betyder (under förutsättning att det tajmas korrekt). Kedjan och armbågen är inget hästen förstår utan en endast en kortsiktig lösning mellan t ex hagen och stallet. Jag använder nästan aldrig grimma på hästarna när dom ska förflyttas, antingen får dom gå själva (fot) eller så ligger grimskaftet över halsen. Varför fungerar detta? Därför att hästen respekterar mej som individ. Han skulle inte drömma om att tränga mej, varför skulle han göra det?
Men som alltid, jag gör på mitt sätt för jag vet att det ger resultat. Du gör på ditt sätt för du vet att det ger resultat. Jag är inte särskilt intresserad av att jämföra våra resultat med varann.
Robban
Jag det är en onödig risk att ha hästen lös när den ska förflyttas med tanke på att en häst kan bli skrämd av precis vad som helst och jag menar att den kan bli det även om din häst litar fullständigt på dig, annars är den lobotomerad. Vad är det för fel med att leda i grimma om det kan förhindra att en häst blir skadad t.ex. om den kommer ut på vägen eller fastnar i något? Sunda förnuftet säger (i alla fall mig) att ett grimskaft är en livförsäkring i en värld som är gjord för människor och inte för hästar.
av: Lus
e-post:flaxina@hotmail.comkl.
21:02:47, 98-05-20
lus:
diskussionen gäller inte huruvida det är en onödig risk att leda hästen utan grimma utan om det är elakt och kortsiktigt att leda hästen med kedja i munnen. Jag definierar ordet elak som allt obehag vi orsakar hästen som han inte förstår eller har möjlighet att förstå. Om jag skulle behöva leda hästar på E20 skulle jag ha en grimma (dock ej en kedja). Grimman skulle fylla ut den osäkerhetsfaktor som skulle kunna uppstå i en sådan situation. Att ha en häst som kan ledas i grimma (dvs inte trängs) är en livförsäkring i en värld gjord för människor. Någon nämnde att en man blivit släpad i grimskaftet och sedan olyckligt sparkad. Tror ni detta hade förhindrats om han hade haft en kedjai munnen? Och i så fall varför? Blir svaret på den frågan att kedjan är skarpare är bara grimman frågar jag mej då: Skulle mindre saker hända om man hade en taggtråd eller liknande i munnen då. Den är betydligt skarpare än bara en kedja, så varför inte löpa hela linan ut? Jag hade föredragit ett längre rep att hålla hästen i men det är ju bara mina erfarenheter...
Men den...
...diskussion jag vill ha med dig gäller grimskaft eller inte! Jag kan inte förstå varför du låter dina hästar gå lösa, det verkar vara en ren prestigegrej!?
av: Lus
e-post:flaxina@hotmail.comkl.
16:46:26, 98-05-22
varför inte?
Jag har min hund lös. Ingen reagerar på det. I och för sig har jag en gardering. Området avstängt en bit bort så om något skulle bli väldigt fel så visar det sig att hästen inte är lös ändå... Men det vet han inte om.
Jag skapar starkare band mellan hästen och människan genom att ge den en frihet under stort ansvar. På sätt och vis är han under större krav lös än ledd i grimskaft. Hästen får inte ta ett enda felsteg lös. Måste följa med exakt med sin nos vid min axel. Blir han ombett att stå still får han inte flytta sig en centimeter. Men dom uppskattar det. Ställa honom i gången. Ta av sadel osv och borsta av honom, duscha benen osv. Sen ge honom signal att följa mej och vi går till hagen. Stannar tills grinden är öppen, går in, sen är han fri.
Prestige är inte så intressant. Det handlar med om enkelhet. Slippa krångla till allt. OCH säkerhet. Att inte bli trampad och sparkad som ovan nämnts. Men Lus, del ligger viss träning bakom som skulle kunna placeras i "NH" facket. Så det är inget jag bara gör utan vidare med en ny häst
Eller prestige i all ära... det kanske det är lite ändå vid närmare eftertanke. Jag ser hästutbildning som en konstart och hästens utbildning är således mitt konstverk. Det är klart att jag blir med tillfredställd om jag kan "måla en vackrare tavla" och det kan ju handla om prestige i så fall. Det får du avgöra.
Jag kan...
...förstå att du låter hästen gå lös från stallet och till hagen men du får det att låta som du alltid har hästen lös vid förflyttning så länge du inte går bredvid E4 och jag tycker det är en onödig risk. Du kan inte på fullaste allvar mena att din häst skulle stanna om den blev skrämd av något bara för att du bad den (eller "tränat" den)?
av: Lus
e-post:flaxina@hotmail.comkl.
09:39:52, 98-05-25
.
Gardering är en dygd. Behöver mer nämnas? Respekt och ledarskap och förtroende är nyckeln till hästen (enl mej) men eftersom människan troligtvis inte kommer bli fullkomlig på detta område (iaf inte jag) så finns stort utrymme för garderingar. Kort sagt, man skall inte ta onödiga risker som kan leda till skada. Men det behöver man i princip nästan aldrig heller göra med planering och baktanke.
Låt dock inte ditt säkerhetstänkande gå ut över hästen. Då kan du göra dej själv en björntjänst. T ex innan nämnda förbud om att leda hästar i grimma....
Studera hästarna i hagen!
så lär du dig väldigt mycket som du har nytta av i din träning. På ditt inlägg låter det som om din häst inte respekterar eller lyssnar på dig om du inte har träns eller grimma på honom/henne.
Det Robban skriver bygger på att man tränar hästen utifrån dess instikter som flockdjur. Om hästen ser dig som flockledare när ni är tillsammans så sticker han inte om han ser något. Titta på hästarna i hagen det är ledar hästen som avgör när det är dags att fly eller flytta på sig (grovt beskrivet).
Nån som kallar sig Lus
Svårt att förstå att inläggen är (oftast) svar på det det som står närmast ovan, speciellt som de berör samma ämne. Eller hur!
av: Roper
e-post:roper@algonet.sekl.
13:11:06, 98-05-25
Bara det..
...att det svar inte alls passar till mitt inlägg ovanför! Jag har inga problem att leda nå´n av mina hästar och skulle troligen kunna leda dom lösa MEN jag föredrar att inte göra det eftersom jag är övertygad om att även en häst som respekterar och har förtroende för mig kan bli skrämd och sticka.
av: Lus
e-post:flaxina@hotmail.comkl.
13:24:30, 98-05-25
Men...
...jag vill inte ha "råd" när det inte är jag som har problem, tack så mycket! Så fjantig är jag.
av: Lus
e-post:flaxina@hotmail.comkl.
13:45:09, 98-05-26
Robban...
Hej på dig... Min kompisens häst smet alltid ut i hagen så kunde vi inte stanna honom så var vi tvungna att använda kedjan i munnen! Vi använder kedjan i munnen ett tid. Nu använder vi inte den för han har blivit bättre och vi har lärt honom att ta det lungt. Nu fungerar det jättebra!! Tänka dig! När man ska gå till hagen så kan du inte stanna honom eller henne på vägen dit! Så släpar du vägen eller släpper den så är den faran!! Så fungerar det inte med vanliga grimskaftet! Det behövde tre männen att stanna honom på vägen till hagen! Jag vill inte att det ska hända mellan ledare och hästen!!! Man ska få använda kedjan i munnen vid de vissa ledningar tex till och från hagen...
Hej på dej Eva!
Du får använda kedja precis hur mycket du vill! Du behöver inte fråga mej om lov. :) Men inte på mina hästar. Som jag skrev ovan, om det fungerar för dej så är väl det bra. Men kom ihåg en sak. Det finns _ALTID_ ett bättre sätt. Ett sätt som snabbare uppnår ett bättre resultat med mindre våld. Sluta inte söka efter det bara för du hittat en kedja.
Jag har en fundering. Finns det inte en risk att munnen kan få sår av kedjan ifall han skulla rycka undan huvudet och du skulle behöva dra? Munnen som ska användas vid ridning.
En annan fundering. Varför hävdar du att det fungerar bättre med kedja än utan?
Beror det på att kedjan är skarpare än grimman ensam? Om så är svaret: Leder inte då kedjeteorin till att det skulle bli ännu mer effektivt om man hade en tunn pianotråd i munnen, eller sågtråd. Ju skarpare desto effektivare?
Eller finns det ett gränsvärde där skarpare redskap leder till sämre resultat, Och i så fall: Var går den gränsen? Hur skarp kedja får det vara?
Trängs
Du kan också sätta händerna i midjan och "flaxa" med armbågarna. Detta har fungerat bra för mig. Om hästen trots allt trängs, så "hugg" efter den med din ena hand. För ihop tummen med de andra fingrarna samtidigt som du stötvis varje gång för handen mot hästen och samtidigt ska du försöka att se jättesur ut och blänga på hästen.Precis så som hästar gör mot varandra när de är sura.
av: Kicki
e-post:kl.
08:32:17, 98-05-15
vika hästen
Ett tredje tips är att du viker hästen ifrån dig genom att du håller med vänster hand vid grimman och trycker med höger hand mot bogen/halsen. Då får du hästen bort från dig och den kan inte dra iväg. Det som eventuellt händer är att den går runt dig på en volt, men du slipper få hästen över/mot dig.
av: Havanna
e-post:havanna68@hotmail.comkl.
08:55:39, 98-05-15
sned häst
har märkt att unghästar som blir ledda mkt ofta är mkt sneda, de böjer sig runt ledaren för att komma unden inverkan från grimman och bli av med överskottsenergi när de inte får gå rakt fram. det är ofta vettigt att vänja den vid att bli ledd från båda håll, eller att alltid leda den bakom sig.
av: elbereth
e-post:f96mohu@dd.chalmers.sekl.
19:30:33, 98-05-25
ämne.. hmm tja säj det..
Detta tycker jag låter som ett klassiskt ledarproblem. Hästen ber människan på andra sidan grimskaften fara åt helvete så han kan komma förbi. Detta är väl vad "NH" är i grund och botten antar jag (blink blink havanna).
Jag kan inte acceptera att hästen ber mej fara åt fanders. Inte en chans. Jag anser att det finns 4 svåra synder en häst kan begå mot mej. 1) sparka mej 2) bita mej 3) trampa mej och 4) Knuffa mej.
Jag anser att hästens mor väl tog hand om detta problem när hästen var bäbis, så jag behöver inte lära honom elementära saker som han redan förstår.
Och när jag ger honom ett kroppsspråk att han ska flytta sitt breda *ars*e* som t om en varelse från andromeda skulle förstått (utan fysisk kontakt) och han ändå inte flyttar undan, då får han smisk helt enkelt. Smisk ända tills han flyttar på sig. Thats it. SEN... kan jag börja leda honom. Det tar i snitt mellan 20 sekunder och 10 minuter att få honom inse vem jag är. Tycker ni det är elakt? Jag har bara kollat in de andra hästarna när dom vill flytta varandra och härmar så gott jag kan (utan öron)
Inte ett dugg elakt...
Håller med dig helt och hållet i ovan inlägg....Hästen ska inte ens komma på tanken att försöka göra något dumt.....
av: Eva
e-post:eva_wikander@hotmail.comkl.
09:34:58, 98-05-22
Att trängas!
Alltså allvarligt talat, så tycker jag att det verkar helt idiotiskt att hålla på att sparka och huggas och flaxa.. Tänk om hästen får för sig att göra detta helt plötsligt!! Det måste vara mer logiskt och mkt bättre att tala om för den vad man vill. Ex. När hästen försöker att gå om dig så ta tag i grimskaftet och sakta ner den och gör som Havanna sa. Är det så att den knör så vinklar man sin armbåge och motar och trycker den i halssidan på hästen, samtidigt som man tar i gr.skaftet. Man kan också "pröva" att prata lugnande till hästen, den kan ju faktiskt vara rädd för något! Jag fattar ärligt talat inte vad de andra förslagen skall vara bra för! Att skrämma hästen-o.k, att göra hästen förbannad-o.k, att kanske tom. få hästen att anfalla dig!-o.k.. Var försiktiga och var tydliga så att inte hästen missuppfattar er eller inte förstår vad ni vill. Sen det här med kedjan.. Min häst har varit hingst i massa år och snäll som ett lamm. Ibland kunde han dock bli lite ivrig och dra lite. Då var det tryggt att ha kedjan på undersidan hakan-fungerade hur bra som helst! Vi har däremot en mkt lite hanterat ardennersto i vårt stall, som dessutom vet om att hon är stark. Hon tycker att det är jättekul att hantera mig och andra som en flygande vante. Både farligt och irriterande! Skall pröva att ta en kedja i munnen på henne, hon väger dock nästan ett ton och är ganska klumpig! Alltså, sunt förnuft och rätta hjälper vid rätt tillfälle måste väl ändå vara det som fortfarande funkar bäst och är schysstast?!!
av: Lottap
e-post:kl.
11:23:48, 98-05-20
Men det fungerar ju.....
...att lära hästen att ledas genom att man går före och lär den att hålla sig där bak. Det är dessutom något som ger så snabba resultat. Prova gärna på ardennerstoet. Du kommer att förvånas. Att rycka hästen i grimskaftet under hakan (med eller utan kedja) för att stanna den är inte en signal som hästen naturligt förstår. Oftast blir istället responsen från hästen att den slänger upp huvudet och kanske stannar. Att blockera hästens väg och att visa med hela kroppen här går du inte om är en signal hästen förstår... I början måste man visa mycket tydligt, men redan efter några träningstillfällen har hästen lärt sig. (Se gärna på mitt förra inlägg.) Hälsning Maja
av: Maja
e-post:benman@swipnet.sekl.
18:58:33, 98-05-23
Robban
Jag tycker att du verkar vara kunnig och ha en hel del att lära ut angående hästhantering. Kan du inte vara snäll och hoppa över ironin, dumma kommentarer och idiotiska förslag? Håll dig till sakfrågan och för fram dina tips och ideér istället, så att de som läser tar till sig det istället för att känna sig arga eller kränkta. Sen vill jag be att du läser inlägget "kaxig 4åring" och kommer med tips, vi har nämligen problem med ledarskapet...
av: Mia N E
e-post:kl.
00:10:18, 98-05-24
Är det inte något fel...
...om man måste slita sönder hästen med en kedja för att få stopp på denna???
Har det gått så långt att ni omöjligt kan få stopp på hästen så tyder det ju på att ni gör något knasigt! En "normal" häst ska kunna acceptera att ledas med ett vanligt grimskaft utan att den utgör en skada för allmänheten. Uppenbarligen accepterar inte era hästar (syftar på er som använder kedja) det. Den som tidigare skrev att den var liten och lätt och inte hade inte chans mot en häst på 1,65: jag fattar inte vad du menar riktigt. Menar du på allvar att du om du vägde 70 kg skulle ha någon chans mot en 600 kg tung häst? Den är alltid överlägsen viktmässigt. Det är ju inte det det hänger på!! Jag är 1,61 lång och väger 50 kg och kan hålla hästar på 1,70 - med vanligt grimskaft - och det är ju inte för att jag är stor och tung precis.
Andas djuuuupt, och slappna av!
Så, nu har jag hittat hit också! Katja hade en mycket intelligent vinkling på det hela. Förhållandet mellan häst och människa kan inte regleras med hjälp av fysiska kraftmätningar - hästen är störst och tyngst. Vill den vinna så vinner den. En kedja kan fördröja den slutliga kraftmätningen en stund och kan också skada rejält. Varför inte reglera hästen på det enda sätt som människan egentligen kan, nämligen psykiskt? Om det ska fungera måste hästen förstå. Alltså måste du "prata" ett språk som hästen har en chans att begripa. Kedja i munnen är inte ett för hästen naturligt sätt att kommunicera.
Det som gör diskussionerna om NH så svåra och krångliga är att det verkar vara svårt att förstå att man inte etablerar en kontakt och ett ledarskapsförhållande över hästen med hjälp av någon snabb metod. Visst - är du MYCKET skicklig, har koll över ditt kroppspråk och har bred erfarenhet av att kommunicera med hästar så kan det gå relativt fort att göra sig förstådd, men för oss vanliga "normalryttare" som inte tillbringar mer än några timmar i stallet med vår häst varje dag, så tar det mer tid.
Ett ledarskapsförhållande tar alltså en viss tid att etablera, och måste sedan underhållas, för hästen kommer att ifrågasätta detta. Oftare i början, mer sällan senare om du lyckas vara konsekvent och välja det bästa för din "flock" så att den inte mister förtroendet för dig. För att bli flockledare kan du visserligen använda dig av en mängd olika metoder. MEN, det är inte det mekaniska utövandet av metoderna som gör dig till ledare, utan du måste ha FÖRSTÅTT VAD DU HÅLLER PÅ MED. Du måste kunna läsa hästen och utveckla din timing!!
Alltså: diskussioner om vad de som håller på med NH skulle göra med en vild 4-åring är en smula meningslösa. Det finns ingenting som botar hästen med detsamma. Led den då med kedja om ni vill, som en tillfällig lösning, men det är långsiktig, grundläggande ledarskapsträning som behövs och som borde ha påbörjats med denna unghäst sedan den dag den föddes, som saknas! Att börja dra upp enstaka metoder som jag skulle kunnat tänkas träna med denna vilda unghäst är idiotiskt. Ni kan inte kopiera dessa utan att samtidigt ha den grundläggande filosofin och kunskapen runtomkring, för då ger det inte speciellt mycket...
Kedja i mun eller inte?? Det är frågan...
Jag skulle inte vilja sätta en kedja i mun på min häst, det kan jag inte påstå, men jag har däremot ett annat sätt att få stopp på min ångvält till häst. Jag lägger grimskaftet om mulen på honom, och där får den ligga löst, såvida han inte får för sig att dra sin väg, för då blir det motstånd...han stannar direkt, inte utav smärta, utan han stannar och ser jäkligt förvånad ut och undrar vad jag fick min kraft ifrån. Min häst fick av hans förra ägare springa själv ut i hagen, eftersom hagen var ansluten till stallet, så det enda de sjorde var att öppna boxdörren..så ni kanske kan förstå att jag har haft det lite tufft...men det går riktigt bra nu, men jag surrar alltid grimskaftet om mulen, men jag har inte behövt använda det på ett bra tag, och jag tror att jag kan släppa det snart. Problemet är att han får sina "flippar" ibland och helt plötsligt bara sliter han sig, och vårt stall är stort och det cirkulerar mycket folk omkring, även småbarn så för andras bästa får jag nog fortsätta med det ett tag till tills jag känner att jag kan lita på honom. Jag anser att Robbans sätt är det bästa, men ibland har man omständigheterna emot sig från början, som jag har, och då tar det lång tid att få det så bra...därför är man tyvärr tvungen att använda lite hårdare metoder i början. Det är i alla fall vad jag tycker!! Kram på er.
av: catta
e-post:Tobbekl@falkenberg.mail.telia.comkl.
17:00:56, 98-05-31
kedja eller inte...
Håller i mångt o mycket med alla som språkar för inte,man skall ha ett ledarskap som bygger på förtroende och lydnad.Men om man står som Marie i ett kollektivstall,vilket oxå jag gör,så har man inte tid att som vi på 3 fodringar i veckan uppfostra resterande 26 hästar!!Och det är då inte heller alltid hästägaren tillåter det heller.. Har själv använt kedja under hakan på en unghäst som var rent ut sagt bäng,andades man så försökte hon sticka och slå efter en.Räckte för min del att ha kedjan en gång under hakan,höja rösten och stampa i backen så visste hon precis vad det var som gällde,nästföljande fodring jag hade så hade jag en longerlina istället under hakan för att både få längden men ändå lite mer styrka att kunna hålla henne,men det behövdes aldrig utnyttjas då det räckte att jag höjde rösten för att hon skulle minnas vad som kanske skulle kunna hända.. Har definitivt inte de problemen med min egen häst och ang. var gränserna för vad som är skarpt är väl egentligen vad man själv tycker passa sin häst,vissa är ju otroligt känsliga för olika signaler medans andra är ångvältar utan att åsamka skador på sin häst.Men jag har hittills aldrig sett en häst med en skada pga av en kedja under hakan. Och en sak till....Varför förespråkas det så vilt om att ha hästen gåendes bakom sig när man leder????..Min gör så och jag tycker att det är ett problem istället.. Hästen är väl fortfarande ett flock och flyktdjur,om något händer så blir väl resultatet att hästen "springer" på dig själv i hopp om att söka skydd eftersom du i bästa fall är ledaren.. Jag menar,en flock hästar som blir rädda "gaddar" väl ihop sig och drar eller försvarar sig,gör de inte så mot en själv om de blir rädda för nått bakifrån???
nej
hästen springer aldrig på sin ledare. Aldrig aldrig aldrig. Gör han det saknar han antingen respekten för honom (=han är inte ledaren) Eller så begår han ett frukansvärt misstag.
Alternativet springa på ledare ska inte existera i hästens huvud. Han ska välja att stå kvar bakom ledaren även om bomberna faller bakom, och det gör han oxå.
leda bakom...
Oftast så händer det väl ändå,förhoppningsvis utav en ren olyckshändelse att hästen springer på en om han blir rädd,och då är det väl ganska dumt o ha den bakom sig... Och angående rädslor... Får den inte bli rädd eller???? Tycker att det isåfall börjar likna lobotomi,de måste väl få reagera på saker som är otäcka,men de skall väl i allafall kunna "ta itu" med sin rädsla och koppla bort det farliga ganska omgående.Det är väl trots allt levande djur vi hanterar...
av: mi@
e-post:tittis@rocketmail.comkl.
15:50:05, 98-06-01
:)
om hästen springer på dej ofta tycker jag du ska sluta med hästar. Det är direkt farligt att vara i närheten av dom faktiskt! Och har du ingen etablerad rangordning med dej i toppen är varje situation mkt farlig.
av: Robban
e-post:ionix@mindless.comkl.
10:44:45, 98-06-02
bli rädd
Håller med dig mia! Eftersom många förespråkar att hantera hästarna på ett naturligt sätt (NH) så kan jag inte få ihop det, när man vill få fram en häst som blint följer sin ledare, aldrig blir rädd eller reagerar för något. Det är väl inte särskilt naturligt? Finns det sådana hästar i det vilda, knappast inte... Tycker att hästen ska gå jämsides med den som leder. Då har man full koll på hästen både framåt och bakåt...
Jodå det stämmer med "naturen"...
"Eftersom många förespråkar att hantera hästarna på ett naturligt sätt (NH) så kan jag inte få ihop det, när man vill få fram en häst som blint följer sin ledare, aldrig blir rädd eller reagerar för något. Det är väl inte särskilt naturligt? Finns det sådana hästar i det vilda, knappast inte..."
Jag citerade här direkt en del ur Maries inlägg.
Nu blir jag lite förvånad. Marie, du har ju hängt med en del i diskussionerna om NH under andra rubriker, och där har ju det här om "lobotomerade hästar" avhandlats. Så det här blir till en del, upprepningar:
1. Ja, hästarna följer sin ledare "blint". Precis som Robban sa, så springer de ALDRIG på sin ledare. Inte en chans! De kan skygga bakåt, springa vänster, springa höger, men INTE på!
2. Reagera på faror: ja, det ska hästarna göra. Men de ska lika fort spänna av, om ledaren signalerar att det inte är värt att fly ifrån. När man tränar sin häst att bli en säker ridhäst så vill man att hästen ska tygla sin flyktinstinkt till viss del, och invänta det ledaren beslutar. Hästen ska VISST reagera, men inte med att fly iväg, för detta försätter såväl häst som människa i en farofylld situation! Det är OK att sprätta till, hoppa nåt steg (inte på ledaren) eller höja huvudet, men sedan räcker det, om inte min signal är att det är OK att fly.
Så länge hästen inte ser människan som sin ledare kommer den istället själv att bedöma vad som är bäst i den situationen, och eftersom hästen är ett bytesdjur, så kommer beslutet oftast att vara: FLY!
Att rida på hästen är ju inte heller något "naturligt" - så varför inte göra detta till något så säkert som möjligt för häst och människa? Att dessutom försöka göra kommunikationen så begriplig och klar som möjligt för hästen, är ju inte heller fel, och där kan vi använda oss av ett så "naturligt" språk som möjligt, så att hästen har en chans.
Fel att leda hästen vid sdian!!
Det bästa stället att ha sin häst när man leder den är bakom sig.
Detta har med hästens naturliga flockinstinkter att göra, att ha hästen vid sidan när man leder är inget bra alternativ. Detta är den position som ranglåga djur brukar inta, dvs vid sidan om det ranghögre djuret. Alltså är det då inte så konstigt att vi har den här debatten om kedjor och träns vid ledning, eftersom det ur hästens synpunkt blir han som har den dominanta positionen han vet i det här läget inte vem som egentligen är ledare, du eller han. Det är ur denna synvimkel inte svårt att förstå att det kan behövas kedjor för att hålla hästen eftersom människan i detta fall gjort hästen till ledare genom att inta en ranglåg position.
Har man väl klarat upp ledarskapet och att hästens plats är bakom så kommer du aldrig få några problem med hästar som drar eller springer.
Har provat detta med stor framgång även på hästar som tidigare sprang över sina ägare och drog iväg när de leddes. Detta beror ju på att hästarna inte är säker på vem som är ledare och då blir ledare själv.
leda hästar
Angående det Roper skriver om ledarskap... Jag håller fullständigt med om att man inte behöver behöver några träns eller kedjegrimskaft för att leda en häst, när man väl har visat vem som är ledare.
Men vad gör man om man måste hantera andras hästar, som man inte hanterar mer än någon enstaka gång ibland och de är bråkiga? Jag brukar ryta till åt bångstyriga hästar och visa med mitt kroppspråk att jag minsann inte går undan för hästen och för det mesta brukar de då acceptera mig som ledare.
Men, jag har hanterat de hästar som fullständigt gett blanka katten i att jag ens existerar, skulle jag försöka visa min position som ledare genom att gå framför hästen, kan jag lugnt räkna med att hästen inom de närmaste sekundrarna har antingen flytt sin kos eller sprungit över mig. Dessa hästar har man oftast inte tid att träna ledarskap med, eftersom det inte är ens egna. Dessa hästar är extremfall och rör sig inte om så särskilt många (5-10st har jag stött på) och för att då inte riskera mitt liv och hälsa har jag ibland tatt till metoder som kedjegrimskaft eller haft med ett spö. Vilka synpunkter har ni på detta?
Håller med!
Håller med Marie i det hon skriver, om man handskas med andras hästar, är det bäst att låta bli att ändra för mycket om inte vederbörande vill ha hjälp.(tex med hästar som springer över folk)
Men i ditt första inlägg ifrågasatte du det riktiga att överhuvudtaget leda hästen bakom sig. Det var detta jag svarade på, å andra sidan har man väl etablerat ledarskapet går det att ha hästen vid sidan också, men här är min erfarenhet att man får vara betydligt mer på sin vakt än om man tryggt har honom i ryggen.
Har hanterat andras hästar...
...som trampat en på fötterna, bara rusat när det var dags att gå in. En av hästarna fanns det andra i stallet som inte ens vågade leda. Den tog jag ett par gånger och tränade ledning. Det var lätt som en plätt, han förstod direkt, nöjd och glad var han med. Nu är han inte ett problem för mig alls. Så det krävs inte mycket träning. Hälsning Maja
av: Maja
e-post:benman@swipnet.sekl.
18:36:04, 98-06-02
>>Robban..
Om du vill kan du ju läsa ett utav mina tidigare inlägg där jag talar om att jag ej har ledproblem med min egen,men tycker ändå att som min som absolut helst går bakom inte skall gå där då om det händer något så skulle han lika gärna kunna springa över mig eller så,men eftersom vi på denna diskussionssida uppenbarligen tyder allt precis som vi vill så förstår jag att du tycker att man skall sluta med att hantera hästar för att man inte är en stor förespråkare av NH,jag använder mig delvis utav det men gör mycket "på mitt" sätt där jag tycker att det fungerar bra för mig och min häst,jag tycker själv att min totto beter sig som era "lobotomerade" hästar och tycker att det både är bra och dåligt. Suveränt på det sättet att jag kan om jag en dag har superkörigt på jobbet,ringa till stallet och be i stort sett vem som helst att både pyssla o rida med honom då han aldrig(kan nästan säga så) skulle hitta på nått dumt.På tävlingsplatsen,ja,han står och sover OCH kan stå lös både med och utan grimma träns och han står still. Jag kan bara inte se det superpositiva i en hans betende då jag själv kan tycka att det känns som om det är en lobotomerad häst man har omkring sig,kanske för att man i mångt o mycket har hanterat hästar(utan problem) som har mera ideer för sig och som är "ärtigare" i sina reaktioner.Vad vet jag..Hur som helst så i det stora hela så trivs jag suveränt med hästen... Och till saken med att "ställa" sig högst i rang,jag varken orkar eller hinner ställa mig att fostra övriga 26 hästar i stallet,utan det får faktiskt hästägaren själv stå för,till viss del "ryar" man till,men bara så att man har saker o ting under kontroll,och hos oss har vi 2 stycken som jag definitivt inte skulle vilja ha gåendes bakom ryggen,dels en ouppfostrad och kaxig 6-åring,dels vår gamla 25-åriga hingst..
av: mi@
e-post:tittis@rocketmail.comkl.
13:32:40, 98-06-02
Lobotomi, [av grekiska lobos och tome> snitt], en numera övergiven kirurgisk metod mot ångest och svåra smärttillstånd, varvid nervbanorna till och från pannloberna skars av. Många patienter blev apatiska och känslomässigt avtrubbade. Vid leutomi var ingreppet inte lika stort.
Bakom ryggen? Hästen skall gå med sin nos ej längre fram än ledarens axel eller bakom. Ryggen sitter längre åt vänster jämfört med axeln på en människa om man räknar med att hästen leds till höger om.
Med detta inlägg anser jag vidare diskusion och argumentation om varför hästen inte ska gå framför ledaren överflödig. Vidare frågor hänvisas till texten ovan. Jag argumenterar inte om huruvida jorden är rund heller.