Bukefalos arkiv
Bukefalos
Tillbaka till Bukefalos
Diskussion-98 | Underforumet

jävla dressyrdomare!!


Innehåll
jävla dressyrdomare!!, Sweet, 20:50:05, 98-10-17
domare, Lily, 09:13:01, 98-10-18, (#1)
Håller med..., Karro., 12:35:08, 98-10-18, (#2)
hej igen, Sweet, 17:43:08, 98-10-18, (#3)
Dressyrdomare på Klubbtävlinga..., SS, 10:08:53, 98-10-20, (#7)
olika typer av hästar.., Velvet, 19:16:17, 98-10-18, (#4)
hrm.., evis, 21:09:20, 98-10-19, (#6)
nrk!!!!, C_K_CK, 21:40:04, 98-11-10, (#18)
Ingen hemlighet.., Manko, 14:58:21, 98-10-19, (#5)
Dressyr är orättvist......, Horselover!, 18:28:55, 98-10-20, (#8)
Ang Lussans vinst i Globen..., Pricko, 09:40:53, 98-12-06, (#23)
uppdömd, Malin2, 12:14:17, 98-10-21, (#9)
Hästsport..., Esset, 21:31:25, 98-10-21, (#10)
Dressyr, bellini, 20:04:22, 98-10-30, (#11)
hej, Sweet, 19:42:01, 98-11-06, (#12)
Dressyrpoäng, Eta, 09:34:35, 98-11-07, (#13)
Ang, domare, Bon-Bon, 13:06:56, 98-11-08, (#14)
vad menar du Bon-Bon??, Sweet, 18:44:15, 98-11-08, (#15)
varmblod+dressyr=sant, ako, 13:15:15, 98-11-24, (#22)
Kasta inte sten i glashus, Gunnar, 22:54:56, 98-11-08, (#16)
Travare och halvblod, ic, 14:17:41, 98-11-10, (#17)
Hm..., RA, 12:19:59, 98-11-11, (#19)
Vad bedömer dom egentligen?, nickan, 14:21:11, 98-11-12, (#20)
Svar!, Mille, 13:50:30, 98-11-22, (#21)
....funderar på den sak, Calvaro, 18:23:59, 98-12-06, (#24)


jävla dressyrdomare!!
det var ju lite att ta i men jag undrar faktiskt en sak...kan vissa domare gå efter vad dem tycker är bra...gillar dem inte en person så nedsätter dem dem med mindre betyg fast man kanske red bättre en tjejen med den dyyyra fina halvblods hästen?? Eller om dem helt enkelt inte tycker att dem är bra! ett EX. jag har tävlat LB flertal gånger. Både med min travare och min ponny. Jag nämner inga namn men dem flest domarna har sagt eller skrivit i programmen att jag rider mkt.bra och min travare går i fin form och balans men att jag kunde nå en svårare "topp"om jag skaffade mig en annan häst, så då skaffade jag ponnyn, det stämde...bättre poäng från dem domarna! Men så är det en domare som verka hata mig! Jag får alltid sämre betyg än när jag tävlade för nån annan, fast jag tyckt att det gått bättre! Med mina nya har jag tilloch med fått sämre betyg än min travare...kan nån förklara???
Av Sweet
Kl. 20:50:05, 98-10-17

Upp

1. domare
Vissa domare verkar gilla en del bättre eller sämre. Det är en domare som aldrig har tyckt om min häst. En jämförelse, på en tävling, var när en häst fick 167p av den ena domaren. Jag fick 162p. Den andra domaren gav den första 170p, och mig 125p! En sån stor skillnad ska det inte vara! Den domaren som gav mig 125p har alltid dömt mig och den hästen till låga poäng, även om dom inte var så låga varje gång. Jag har inte ridit för den domaren med nån annan häst.
Av Lily
Kl. 09:13:01, 98-10-18

Upp

2. Håller med...
om att vissa dressyrdomare favoriserar vissa ryttare.När vi har KM på våran ridskola är det en ridlärare där som är domare. Dom eleverna som rider lektioner för henne får ALLTID högre poäng än dom som inte rider för henne. Taskit tycker jag!
Hoppas det är bättre på andra ridskolor.
Av Karro.
Kl. 12:35:08, 98-10-18

Upp

3. hej igen
tävlade dressyr idag för den domaren som inte gillar mig! PÅ läktaren sa folk..."hon kommer att vinna!!" men jag fick bara 128 poäng!!! och kom 3:a,, pratade med en annan ridlärare..hon tyckte att jag red så himla bra...men hur kan då jag få så dåliga poäng!
Dessutom så har det aldrig gått så här bra som det gjorde idag. Funderar ärligt på att sluta tävla så länge hon dömer...det känns ju lönlöst att träna när hon alltid skri´ver samma fel och poäng...det kan ju bara inte stämma!
Av Sweet
Kl. 17:43:08, 98-10-18

Upp

7. Dressyrdomare på Klubbtävlingar
Vi hade samma problem med dressyrdomarna på vår klubb. Den ridlärare som dömde, dömde sina elever bättre. Därför har vi nu riktiga dressyrdomare istället och det fungerar mycket bättre. Det kostar visserligen mer men det blir inte en massa tjafs om orättvis bedömning. Domarna tycker oftast att det är kul att få döma i de lägre klasserna och tar hänsyn till att det är lektionshästar de dömmer.
Av SS
Kl. 10:08:53, 98-10-20

Upp

4. olika typer av hästar..
Hejsan!
Det brukar vara så att dressyr domare brukar gilla en speciell typ av häst..
Min lillasyster hade förut en b-ponny som hon kunde få vädigt olika poäng på. Hästen hade en tendens att gå lite bakom lodplanet, och det drog vissa dressyr domare ned mycket på medan andra sa att det inte gjorde något eftersom "Lillan" som hon kallades ändå hade stöd i tygeln och trampade under sig ordentligt..
Det är väl bara så att alla har inte samma uppfattning..
mvh.. //Elin
Av Velvet
Kl. 19:16:17, 98-10-18

Upp

6. hrm..
pratar du om min lilla stumpa nu va, utan att fråga mej om lov först.. Att du tar dej den friheten (att du vågar).. :o) //Velvets lillasyrra evelina
Av evis
Kl. 21:09:20, 98-10-19

Upp

18. nrk!!!!
heja nrk!!!!
Av C_K_CK
Kl. 21:40:04, 98-11-10

Upp

5. Ingen hemlighet..
...att dressyren är en bedömningssport. Och tyvärr är det så att vissa domare har favoriter, det är inte så mycket att göra åt den saken. Det finns vissa tävlingar jag inte anmäler till, därför att jag vet att domaren inte tycker om min häst. Tråkigt, men välkänt faktum att detta förekommer. Jag föreslår att du sparar dina pengar när "din" domare dömmer, och anmäler vid andra tillfällen i stället. Lycka till!
Av Manko
Kl. 14:58:21, 98-10-19

Upp

8. Dressyr är orättvist......
Själv har jag aldrig varit med om att något sådant hänt mig men jag förstår er som det har hänt, det måste va hemskt!!!!!Men jag hatar de ryttare som rider på sina namn, t.ex. Louise Narthorst (?) jag menar för när hon vann i Skandinavium så gjorde hon 2 mega dunder missar och ändå så gick hon och vann......... Det kallar jag att man rider på sitt namn, OK jag va glad över att hon vann och så men det va fel ändå...Många dressyr domare går väldigt mycket på ryttarens namn, gör Isabell Whert (?) så kvittar det hon får bra poäng och går vidare. Sådant e inte sjust!!!!Hälsningar Anna!
Av Horselover!
Kl. 18:28:55, 98-10-20

Upp

23. Ang Lussans vinst i Globen...
Inte så konstigt att Lussan vann i Globen tycker jag, eftersom Sverige ställde upp med sina topphästar och övriga länder "bara" startade sina "yngre/lite sämre" hästar för rutin-tränings skull?! Övriga länder har ju fler hästar och spar de bästa till finalen, så inte tror jag Lussan vann "på sitt namn" i Globen - snarare så att man skulle blivit mkt förvånad om hon inte gjort det eftersom hon startade med sin bästa häst?!
Rider man rätt och visar upp det så lönar det sig vad man än heter - eller hur?
Bedömningssport? Javisst! Men en mycket trevlig sådan som kräver väldigt mycket sunt förnuft, tålamod, ödmjukhet och hårt arbete!
Missunna inte andra deras framgångar.....
Det får bara dig att låta trist och elak....
Av Pricko
Kl. 09:40:53, 98-12-06

Upp

9. uppdömd
Jag vill bara skriva att det faktiskt kan vara tvärtom också! Jag brukar vanligtvis få ganska dåliga poäng pga av att hästen jag rider "saknar" utstrålning och steg (men han går mycket stadigt och lydigt på tygeln) men av ett par domare får jag mer poäng än jag tycker att vi presterat för.

En förklaring skulle kunna vara att domaren faller för mjuk ridning (det kan inte vara utstrålningen i alla fall).

En gång var jag otroligt missnöjd men så kom jag 2:a (vilket i och för sig var roligt) men det kändes konstigt och fel. Men trots allt är det ju bärre att bli "uppdömd" än neddömd!

Av Malin2
Kl. 12:14:17, 98-10-21

Upp

10. Hästsport...
Tyvärr så har jag bara ett svar på din fråga... Det är bara så enkelt att HÄSTSPORT, i det här fallet dressyr, är en bedömningssport. Tycker inte domaren om hästen/ryttaren eller rent av hela ekipaget så blir poängen lägre... Förbannat orättvist i de flesta fallen men jag tror,eller är ganska säker på att det verkligen är så!!! Själv tävlar jag inte dressyr från hästryggen, men jag har gjort och kommer att göra fler försök från kuskbocken... Jag duger inte till att sitta på ryggen och "skumpa" med en massa publik, MEN JAG VILL BARA SÄGA TILL ER SOM KAN OCH VILL TÄVLA DRESSYR, fy Fabian vad duktiga ni är- jag beundrar er !
Av Esset
Kl. 21:31:25, 98-10-21

Upp

11. Dressyr
Hej! Håller med om att en del dommare inte borde få dömma. Har suttit med på bl.a SM som "skrivare" och fick höra kommentarer från dommaren jag skrev åt som te.x : "Jösses vilken stor tjej på en sån liten häst" och även om de red nästan perfekt så rasade poängen. Har skrivit på fler tävlingar åt olika dommare och nästan häpnat emellanåt åt deras idiotiska kommentarer, ännu ett exempel: en dommare viskade till mej när ett ekipage kom in och red upp på medellinjen "gud vilken söt häst". Ekipaget var bland de sämre på den tävlingen enligt mej (LB 1) men blev ändå placerade som 2:a. Så det finns mer eller mindre seriösa dommare tyvärr!
Av bellini
Kl. 20:04:22, 98-10-30

Upp

12. hej
jag ska tävla om en vecka...får se vad som står då på "betyget"....
Av Sweet
Kl. 19:42:01, 98-11-06

Upp

13. Dressyrpoäng
Visst kan det skilja på olika domare poängmässigt på olika tävlingar. Det som är intressant är ju hur de andra har blivit bedömda gentemot tidigare tävlingar också. De gånger som jag har haft lägre poäng så har det varit lika för alla andra också (mot vad de har haft tidigare) och då är det ju OK. En del domare är tuffare än andra, de "vågar" använda skala bättre vad det gäller bedömningspoäng och därför kan det vara ganska ojämnt ibland.Det viktigaste för mej när jag tävlar att jag tycker att hästen känns bra/bättre sen sist man tävlade. Sen hur den ritten har bedömts är inte lika viktigt för mej.
Av Eta
Kl. 09:34:35, 98-11-07

Upp

14. Ang, domare
hej!
Jag tycker det är helt knäppt, jag skrev en gång en sak om tarvare, att man blir alltid behandlat som en trasa när man kommer med en taravre, och hon som svarade tyckte att tarvare var duktiga, men halvblod kunde man nå högre med! Vadå högre med? Alla hästar är facktist olika, det finns travare som blir jätteduktiga!!!

Jag tycker att du ska säga dina svordommar om en domare för dig själv! Annars ligger du risit till, det kan nämligen bli böter, och/eller Avstängd!

Fortsätt protestera om att travare blir "bort glomda"!!!!

MVH Sara!

Av Bon-Bon
Kl. 13:06:56, 98-11-08

Upp

15. vad menar du Bon-Bon??
menar att dem kan stänga av mig för detta?? ingen vet väl vem jag är? Detta är ju sant...så mitt ide´...varför kan dem inte stänga av domaren i stället?? finns fler som inte tycker att denna domare dömer rätt och riktigt!
och du...jag har faktiskt en travare jag tävlar dressyr med och har fått höra en hel del om att detta med travare och HBL...
Av Sweet
Kl. 18:44:15, 98-11-08

Upp

22. varmblod+dressyr=sant
Jag har både ett varmblod och ett halvblod....mitt varmblod älskar att gå dressyr. Vi har tävlat upp till L.B2 men hon har kapasitet för mer. Men jag gick över till halvblod för att det är så svårt att hitta någon tränare som vill engagera sig och att jag hade blivit för stor till henne.
Jag saknar att tävla henne vilket jag inte längre gör p g a att hon är dräktig men så när fölet blivit äldre ska jag rida det i dressyr också och jag hoppas att domare och ridlärare har ändrat sin syn på varmblod då.....men vissa är ju enormt trågsynta så man vet ju aldrig!!
Av ako
Kl. 13:15:15, 98-11-24

Upp

16. Kasta inte sten i glashus
Bara en liten synpunkt angående att svära och inte svära i inlägg, oftast går budskapet fram bättre om man låter bli. Tänk på det Bon-Bon. Såg ett inlägg under tävling där du tyckte att vi skulle vara "VÄLDIGT" glada.
Av Gunnar
Kl. 22:54:56, 98-11-08

Upp

17. Travare och halvblod
Man kan väl säga att det är vanligare att halvblod når upp till de högre dressyrklasserna än att travare gör det (jag har inte sett så många travare över LA/MSVB), men jag har å andra sidan heller inte sett så många halvblod på travbanan.

I de lägre klasserna finns det däremot ganska många fina travare. Fast kanske ändå lite fler halvblod....

Av ic
Kl. 14:17:41, 98-11-10

Upp

19. Hm...
Om alla är så himla missnöjda med dressyrdomarna, varför fortsätter ni att tävla i dressyr då?
Av RA
Kl. 12:19:59, 98-11-11

Upp

20. Vad bedömer dom egentligen?
Det värsta som kan hända (nästan) är när de skriver tex. söt häst, charmig ponny.
Det är väl inte det de ska bedöma!!!
Jag tycker att man borde gå igenom alla domare och se hur de dömer för nu kan man ju bara veta vad man ska tänka på om man ridit för den domaren förut.
Tex. jag brukar rida ökad trav i lätta klasser där det ska vara mellantrav för gör jag inte det skriver de "kan mera". Men om jag ökar ordentligt kan jag lika gärna få en 5:a "OBS! mellantrav"
Jag blir galen! Synd att man är fast i sporten!
Av nickan
Kl. 14:21:11, 98-11-12

Upp

21. Svar!
Hej!
Visst är det ganska orättvist ibland.
Tex idag har jag tävlat dressyr med min C ponny. Han är ingen dressyr stjärna för i vanliga fall tävlar vi i hoppning. I LC fick jag 129 p och domaren hade väl dömt rätt bra. Min häst har tex problem med att stå still och bli lätt spänd. Sen kom en annan tjej in på sin D ponny som är ett litet halvblod. Hon fick 133 p trots att hon red fel väg 3 gånger, hästen hoppade rakt upp i luften i båda galoppfattningarna m.m och ändå fick hon bättre poäng. Jag fick låga poäng även i LB trots att han var mer avslappnad då.
Av Mille
Kl. 13:50:30, 98-11-22

Upp

24. ....funderar på den sak
Har dressyr dommare någon form av dommar konferens? För att disskutera hur man ska dömma??
De dommare i sverige som dömmer Border Collies som vallar nöt/får sammlas varje år för att prata om hur de ska dömma.
Alla får då bla dömma när ett antal hundar vallar och sedan talar de om vad de hade på varje moment....om någon har satt ett mycket lägre/högre betyg än de andra så får de motivera varför.
Detta ger dem en chans att bli "samspelta" så att alla dömmer ungefär likadant.

Om detta inte redan finns innom hästvärlden så kanske det borde införas....eller vad tycker ni?

Av Calvaro
Kl. 18:23:59, 98-12-06

Upp
Copyright © Shero, Gunnar Eriksson.