Cortez+arab



Cortez+arab, Mimmi, 22:05:06, 98-05-02
trevlig häst, Mia & Scorpan, 23:24:45, 98-06-29
:::Mimmi!:::, CiA, 21:48:15, 98-06-28
Hej CiA!, Mimmi, 22:09:29, 98-06-29
*CiA!!*, Mimmi, 11:44:48, 98-07-11
Mimmi!, CiA, 08:38:31, 98-07-12
cortez+ Arab, Jag 1, 21:13:40, 98-05-22
Till Jag 1, Mimmi, 16:47:21, 98-05-23
Eller så..., Lus, 10:02:31, 98-05-25
Eller..., katta, 21:52:17, 98-05-26
Uppädling av halvblodet, Magdalena, 20:03:21, 98-05-13
Cortez ?, Ellinor, 14:41:55, 98-05-07
Cortez+arab, Mimmi, 20:36:27, 98-05-07
jag tror inte att det passar....., Ellinor, 12:32:39, 98-05-08
Cortez exteriör, Elizabeth E, 22:04:35, 98-05-08
Cortez, CiA, 23:06:06, 98-05-07
Till Ellinor!, Mimmi, 14:43:16, 98-05-08
Till Ellinor igen..., Mimmi, 14:48:02, 98-05-08
avla, Havanna, 10:30:28, 98-05-11
Tunga halvblod, Elizabeth E, 07:52:45, 98-05-12
Arab+Cortez, Lus, 09:54:25, 98-05-12
Arab/fullblod som förädlare, Tezzan, 20:58:02, 98-07-16
Arab i halvblodsavel, Kristin, 14:59:18, 98-05-30
Tack Kristin!!, Mimmi, 16:53:21, 98-05-30
Mimmi!, CiA, 21:08:45, 98-05-30
Urbino, CiA, 19:50:24, 98-05-12
Arab+Halvblod?, Lotta B, 11:32:42, 98-05-12
Rohdiamant, Lus, 14:41:48, 98-05-12
Arab?, Lus, 14:33:45, 98-05-12
Edinburgh, Katarina, 09:55:55, 98-05-18
Araber, Lotta B, 15:08:37, 98-05-12
Min arab + Cortez, Mimmi, 15:40:01, 98-05-12
Felskrivet, Mimmi, 16:00:06, 98-05-12
Oj!, CiA, 19:55:36, 98-05-12
Till CiA!, Mimmi, 22:34:35, 98-05-12
Chapman 757, CiA, 08:58:54, 98-05-13
Chapman avkommor, Tezzan, 01:44:17, 98-07-17
Chapman, Mimmi, 16:33:28, 98-05-13
Mimmi!, CiA, 07:37:45, 98-05-18
CiA!, Mimmi, 22:11:30, 98-05-21
arab-halvblod, Havanna, 12:08:04, 98-05-13
mkh, mi@, 18:09:17, 98-05-30
Hej Mi@!, Mimmi, 20:51:30, 98-05-30
Tjenis Mimmi!!, mi@, 16:57:41, 98-05-31
Hej Mi@!, Mimmi, 16:03:19, 98-06-01
>>Mimmi, mi@, 15:41:44, 98-06-03
Förstår..., Lus, 10:32:38, 98-06-04
Jag gick..., Lus, 16:31:53, 98-06-08
Varför så negativ, Lus?, Mimmi, 15:07:37, 98-06-06
Cortez+arab
Jag skulle vilja veta om det är någon, som har, eller känner till, någon häst som är en avkomma mellan Cortez och arabsto?
Beskriv gärna hur den ser ut(ev. hur mamman ser ut om ni vet...), hur hög, och temperament!
MVH
Mimmi

av: Mimmi   kl. 22:05:06, 98-05-02
trevlig häst
Jag tycker att kombinationen Cortez-arab låter trevligt speciellt om man vill ha en lite lättare häst med halvblodstyp... Hoppas hästen din är dräktig och lycka till med fölet !!
av: Mia & Scorpan   e-post: scorpan_1@hotmail.com   kl. 23:24:45, 98-06-29
:::Mimmi!:::
Har du betäckt med Cortez ännu?
*nyfiken*

~Cecilia
av: CiA   e-post: kjell.ericsson@utbildning.halmstad.se   kl. 21:48:15, 98-06-28

Hej CiA!
Hon är hos Cortez nu! Dom ska ultraljuda den 6:e, (tycker jag ioch för sig verkar tidigt, det kan inte vara mer än typ 14 dygn,) men vi får väl se...
Jag var i alla fall inte ensam om iden, med Cortez på arab, det var tre araber där före oss!
Jag återkommer med mer info vartefter!!
Hälsningar,
Mimmi

av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 22:09:29, 98-06-29
*CiA!!*
Än är hon inte dräktig, vi provar väl ett tag till...
Om du vill kan du titta på hennes "barnbarn", numera ettåringen, efter Strong Statement, på www.chris.theanimalfarm.com/
Ha det bra!!

av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 11:44:48, 98-07-11
Mimmi!
Vad fin hon var, Zamantha! :-)

Synd att ni inte fått ditt sto dräkigt än. Förra året strulade sig allt med ett av våra ston... Första gången hon skulle insemineras (med Krius xx 906, Cortez' stallbroder) så skulle spermatanken komma med flyg från Stockholm till Halmstad. Var det tänkt... Men Krius Junior(s) fick för sig att kliva av i Jönköping för en lite sightseeing istället... Klockan tolv på natten anledde tanken med taxi till vår gård till en sömndrucken veterinär och en inte alltför intresserad Galina. Hon blev inte dräktig och inte nästa gång heller... Vi for fram och tillbaka jag vet inte hur många gånger på ultraljud etc etc, men dräktig blev hon aldrig... **Jag hoppas du har bättre tur med ditt sto!** I år lyckades vi på första försöket (med samma hingst).
av: CiA   e-post: kjell.ericsson@utbildning.halmstad.se   kl. 08:38:31, 98-07-12

cortez+ Arab
MIMMI
Du säger att du vill ha klokheten och lättheten från din arab och bla steget från cortez Har du tänkt att det kan bli tvärt om.
För det blir alldrig som man har tänkt sig.
Ex. En snygg brud dum brud säger till en ful snart kille.
- Tänk om vi skulle få barn i hop då skulle de både vara snygga och smarta.
Då svarade killen.
-Har du tänkt att det kan bli tvärt om?

av: Jag 1   e-post: l.m.g@mailcity.com   kl. 21:13:40, 98-05-22
Till Jag 1
Det enda jag vill inte ska nedärvas från mitt sto, är isåfall storleken(1.48). Det har jag väl störst chans att kompensera med en stor hingst, som ger stora avkommor.
Och det enda jag inte vill ha från Cortez, är väl en avkomma lika stor som han....Han är 1.72, vilket är för stort för mig.
För övrigt är väl all avel lite av ett lotteri... Det är väl bara att hoppas på det bästa!

av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 16:47:21, 98-05-23
Eller så...
...kan man köpa en häst med de egenskaper man söker så slipper man chansa!
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 10:02:31, 98-05-25
Eller...
Eller så kanske vi vill ha ett föl efter just vårt sto. Vågar man aldrig försöka kan man ju heller aldrig vinna brukar man ju säga...
av: katta   e-post: zenziaz@hotmail.com   kl. 21:52:17, 98-05-26
Uppädling av halvblodet
Enligt ledande avelsexperter så är idealet att ha fullblodet i tredje led, och då räknas alla fullblod, även det arabiska. Nån gång måste det ju komma dit och det måste då finnas hästar med xx, x och ox i första och andra led för att det ska hamna i tredje led, eller hur. Det finns flera rena fullblodsaraber som är stambokförda bland halvbloden och var det så att det inte var en bra korsning skulle den ju inte godkännas. Sen om BLUP för höjd, + eller - är från indexhöjden (som jag tyvärr inte vet), och inte om hingsten ger större eller mindre än sig själv. Själv har jag en 1 veckas föl e. xx u.russ/ox/x och han är jättefin!
av: Magdalena   e-post: madick@hotmail.com   kl. 20:03:21, 98-05-13
Cortez ?
Varför vill du använda Cortez till en arab? Vad är det för typ av häst du vill ha fram( gångarts häst eller hopphäst eller bara en vanlig allround häst )?
Jag har inte inte sett nån korsning arab/ Cortez men dock ett väldigt vackert föl e: Bellini ( Ganesco- Sweet Mahruh xx) med arab mamma.

av: Ellinor   kl. 14:41:55, 98-05-07
Cortez+arab
Jag vill få en häst som är ca 1.60-65 hög, behålla arabens lätthet och klokhet, men förhoppningsvis få bättre steg än om jag använder en fullblodshingst. Vi har ett föl (åring, förresten...) efter mitt stos dotter, och en fullblodshingst. Jättefin häst det också!
Cortez har så bra index på gång, och höjd, som är minst lika viktigt för mig, eftersom mitt sto är rel. litet.
Alltså: jag vill ha en allroundhäst med bra steg, lagom höjd och lite mer massa, än ett fullblod. Jag tror att Cortez passar utmärkt.

av: Mimmi   kl. 20:36:27, 98-05-07
jag tror inte att det passar...
Jag kan förstå ditt tankesätt men det funkar oftast inte så här i verkligheten. Om du använder en stor tyngre hingst ( som Cortez faktiskt är ) till ett litet ädelt arabsto blir det troligast lite av varje i den hästen. Alltså litet huvud stor kropp tunna ben osv. och inte resultatet-ett mellanting med både stoets och hingstens fördelar är ganska otroligt om du får fram.
Man brukar säga att stoet och hingsten måste vara lite lika så att avkomman "hänger ihop" utan för den sakens skull avla på nackdelar.
Mitt råd till dig är att köpa ett halvblod eller annan häst som redan är "färdigavlad".

av: Ellinor   kl. 12:32:39, 98-05-08
Cortez exteriör
Elinor har du någonsin läst Cortez utlåtande vid hans godkännande? Han är inte alls någon tung hingst, utan stor men elegant. Låt inte lura dig av den hingstnacke han har som faktiskt inte är ovanlig ens hos karftigare ston av holsteinerras.Sen förstår jag inte vad som skulle vara fel att använda en kraftig hingst på ett ädelt sto. Tvärtom förekommer ju hela tiden, gammaldags tyngrehalvblodsston och tex fullblodshingst är ett känt recept för en lättare avkomma. Vi har själva ett högelegant hingstföl e Cortez undan ett lite grövre Maraton-sto.
av: Elizabeth E   kl. 22:04:35, 98-05-08
Cortez
Jag tror också att Cortez skulle passa ett arabsto alldeles utmärkt!! Fast min favorithingst är förstås Chapman, också bra i storlek och massa och med en härlig utstrålning och gång. Lycka till!
av: CiA   kl. 23:06:06, 98-05-07
Till Ellinor!
Jag vill inte ha ett rent halvblod, jag vill ha en lättare häst. Arabblod har ju andvänts i alla tider för att lätta upp raser, så det är ju inget nytt jag hittar på...
Till CiA: TACK!!

av: Mimmi   kl. 14:43:16, 98-05-08
Till Ellinor igen...
Vad menar du förresten med "färdigavlad"?Avel är väl något som ständigt pågår. Blir det någonsin "färdigt"?
av: Mimmi   kl. 14:48:02, 98-05-08
avla
Tänkte bara säga att halvblod inte alls behöver vara tunga. Jag har ett sto som mest ser ut som ett fullblod, men med större gång och något mera massa. Och hon är 100 % halvblod. Den häst du vill ha finns alltså förmodligen redan bland de rena halvbloden.

För övrigt säger jag som jag brukar: Om du är nöjd och glad även om ditt föl blir "misslyckat" (t.ex. ger små ston ofta små avkommor även om pappan är hög) och du behåller fölet oavsett, så avla på. Cortez låter väl i så fall bra. Det kan ju bli bra - avel är alltid lite av ett lotteri. Det finns "säkrare" sätt att avla än det du tänkt göra, men lycka till hur du än bestämmer dig för att göra.

Vad det gäller inkorsning av fullblod i t.ex. halvbloden så har det ju reglerats enormt (de senaste seklet i alla fall) och man har noggrant valt ut vissa hingstar som fått ett visst antal, utvalda, ston. Med sådan avel blir rasen på sikt generellt lättare, men det säger egentligen ingenting om hur individerna i först ledet blir. Så tyvärr går det inte riktigt att jämföra med att du korsar ditt arabsto (är hon premierad?) med en halvblodshingst.


av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 10:30:28, 98-05-11

Tunga halvblod
Havanna, jag sa inte att alla halvblod är tunga utan att de gammaldags är det. Sen måste ni ha missat att det finns ganska många arabhingstar i halvblodsaveln. Och arabston. Föra tt fåen avkomma med gröna papper råder jag arabstoägaren att ta kontakt med ASVH(asvh@swipnet.se) för att rega sitt sto där, så torde det hela vara löst och legitimt. Dessutom skulle jag nog hellere föda upp ett föl själv än att köpa ett "färdigt". Eftersom stoet lämnar minst 60% av sina egenskaper i arv måste det ju vara bättre att känna till dessa från början än att ge sig in på nåt okänt. Cortez är ju dessutom en förärvare av stora mått, sannolikheten för ett bra föl är stor. Dessutom håller jag med om att man aldrig blir "färdig" i aveln, den förbättras ju ständigt!
av: Elizabeth E   e-post: elizabeth.ernflykt@mbox200.swipnet.se   kl. 07:52:45, 98-05-12
Arab+Cortez
Håller fullständigt med Havanna! Tjejen vill ha en häst med GÅNG och betäcker med Cortez, redan där är det fel. Han har lämnat hästar med ordinära gångarter, med några undantag. Ett litet sto kommer troligen att ge en liten avkomma. Att stoet skulle ge nedärva 60% av sina egenskaper till fölet tror jag inte en sekund på. Ska man avla överhuvudtaget så tycker jag personligen att man ska göra det på ston med egna meriter. Läser ganska mycket stamtavlor och det har nog aldrig inträffat att jag stött på arabblod i halvblodsaveln, vilket århundrade pratar vi om? Det är alltid säkrare (och billigare!) att köpa en häst med de egenskaper man söker.
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 09:54:25, 98-05-12
Arab/fullblod som förädlare
Konstigt att du som läser så mycket stamtavlor missat det....Araber användes flitigt ett tag p.g.a våra "burkiga" halvblod
Flyinge korsade in fullblod ett tag under 70-80 tal(Detta berättade Flyinge stostalls chef)Om arabstoet är registrerat så får man gröna papper så hästen räknas INTE som korsning.Jag har själv ett halvblod e.Excall
ue.Cedar ox som tävlat LA dressyr.

av: Tezzan   e-post:    kl. 20:58:02, 98-07-16
Arab i halvblodsavel
Det finns arabhingstar som är godkända för halvblodsavel, så arab är tillåtet avelsmatrial för halvblod i alla fall. Om någon vill ha ett exempel på någon så skriv det här. Jag orkar inte gå ner och hämta min pärm nu...

Alla verkar tycka att det är OK med arabblod långt bak i halvblodens stamtavlor, men hur ska det kunna bli det om ingen betäcker halvblod med araber?

mimmi: Använd Cortez! Det är bara att hoppas på det bästa, man kan aldrig veta hur resultatet blir...
Lycka till!!!

av: Kristin   e-post: anstrand@uppsala.mail.telia.com   kl. 14:59:18, 98-05-30

Tack Kristin!!
Eftersom jag vill ha en fölunge/unghäst, är alltså alternativet att försöka köpa en, som jag TROR ska bli lätt i typen som stor. Jag har ju lika lite garantier då... Jag tycker det ska bli intressant att se vad man kan få fram mellan arab/halvblod. Visst, det kan bli en katastrof, men jag tror ialla fall att det kan bli riktigt bra. Mitt sto har lämnat så bra föl förut (araber). Jag får väl hoppas att det blir ett sto , så jag kan fortsätta aveln, till slut kanske jag kommer till tredje led, så alla blir nöjda!
Eftersom detta ämne har orsakat sådan hiskelig debatt (jag tycker i alla fall att jag har lika många med mig, som emot mig...), så får jag väl lägga in en bild på hästen på nätet, så småningom. Då kan vi ju fortsätta debatten, om det BLEV lyckat, eller inte!!!
Är det någon som kommer ihåg frågan som jag ställde i första inlägget?

av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 16:53:21, 98-05-30
Mimmi!
Det skulle vara jättespännande att höra vad det blev, så du får allt lova att höra av dig! :-) Vi har också "problem" med ett för litet sto: Galina efter Chagall, hon är 155 cm hög och av det lite tyngre slaget, men med en supergång. Så det har blivit högställda fullblodshingstar för vår del :-)
Lycka till med ditt sto (vad är det hon heter?), det är kanske dags att betäcka snart?

av: CiA   e-post: kjell.ericsson@utbildning.halmstad.se   kl. 21:08:45, 98-05-30
Urbino
Urbino har väl en arab i fjärde led?! Min mosters sto efter Urbino ser man rätt tydligt på att hon har arab i släkten, ett mycket vackert sto dessutom (även om jag kanske inte är en stor arabfantast), 9 på typen.
av: CiA   e-post: kjell.ericsson@utbildning.halmstad.se   kl. 19:50:24, 98-05-12
Arab+Halvblod?
Jag sitter och tittar i Flyinge katalogen från 1997 där finns det en del hingstar med arab inslag:Beachboy(angloarab),Swift(angloarab)Rohdiamant(arab) förövrigt har väl araben i "alla tider" användts som förädlare i olika hästraser, så det kan nog bli en bra häst.
av: Lotta B   e-post:    kl. 11:32:42, 98-05-12
Rohdiamant
I min Flyingekatalog är det bara anglo i Rohdiamant och inte ren arab. Hittade för övrigt inte en enda ox i hela katalogen bara anglo.... Kanske nå´n kan precisera när ni säger att araben använts i alla tider!? Nuförtiden kan jag inte se ett enda tecken på att det skulle vara så.
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 14:41:48, 98-05-12
Arab?
Det är just det jag är lite frågande till, att man använder ngelska fullblod är ju vanligt men arabe. I vilket led hittade du det på Flyinges hingstar? Av någon anledning så har Flyinge inga egna araber till avel, men däremot engelska fullblod...
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 14:33:45, 98-05-12
Edinburgh
Kyras hingst Edinburgh har t ex arab i sin stam. I övrigt finns det många arabhingstar godkända för halvblodsavel, Elcatero tror jag är den senast godkända, tidigare finns/fanns bl a Samurai, Red Baron, Bajano, Eldorado m fl. Att det inte finns någon arabhingst stationerad på Flyinge är ju synd, men det beror knappast på att de skulle vara olämpliga i halvblodsavel. Lika lite som de två ardennerhingstar som under flera år i början på 90-talet fanns på Flyinge var ämnade till halvblodsavel... Man har också alltid någon varmblodig travhingst till avel där. Halvblod är ju som någon tidigare skrev inte någon enhetlig ras utan har inslag av allt möjligt. Stamboken är ju inte heller sluten utan en avkomma till en okänd häst kan ju bli registreringsberättigad efter ett antal generationer, det vore intressant att höra någon insatt förklara mer i detalj.
av: Katarina   e-post:    kl. 09:55:55, 98-05-18
Araber
Förlåt så jättemycket jag såg fel på Rohdiamant. Men angloaraber är väl en korsning mellan eng/arab fullblod? När jag skrev om araben som "förädlare" menade jag inte just halvblod utan jag skrev olika hästraser tex inom ponny avel.Jag vet att det finns små lätta halvblod som säkert skulle passa lika bra. Men om arabstoet har bra temperament och exteriör kan jag inte förstå varför det skulle vara en så konstig korsning? Förresten är all hästavel lite av ett lotteri ,kan du inte fråga någon hästkunnig i närheten (som har sett stoet) vad dom tror?
av: Lotta B   e-post:    kl. 15:08:37, 98-05-12
Min arab + Cortez
Hon har egna meriter, hon har fått sju föl, varav en ( och en dotterson )är godkänd hingst inom arabaveln. Flera av hennes avkommor tävlar medelsvår dressyr med bra resultat.
De jag har frågat hemma, tycker att det har en bra chans att bli en OK avkomma. Men man kan ju alltid ha otur...
Cortez har 130 i index för gångarter. Det tror jag är det högsta jag har hittat i samband med så högt index på höjd, som han har(6.9).
Är det någon som vet en hingst med högre index på avkommornas höjd? OCH bra index på gång. Jag vill gärna ha tips.

av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 15:40:01, 98-05-12
Felskrivet
Fel av mig. TVÅ av hennes söner är godkända hingstar. Och en dotterson.
av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 16:00:06, 98-05-12
Oj!
Hon låter ju bra!! Har du bara betäckt med arabhingstar hittills?

De Cortezare jag såg på kvalitétsbedömningen i höstas var jättetrevliga och fick ganska höga betyg på gången (alla utom en, som dessutom bara fick 5-5 på hoppningen, men jag tror det berodde på ägaren/ryttaren). Men allvarligt talat: Vad säger du om Chapman? Han är superfin!! Det som eventuellt talar emot honom är lite knepigt humör...
av: CiA   e-post: kjell.ericsson@utbildning.halmstad.se   kl. 19:55:36, 98-05-12

Till CiA!
Ja, hon har bara fått arabavkommor, hittills. Det är en dotter till henne, som har en åring efter Strong Statement xx. Jättefin häst. Den blir stor!
Chapman vet jag inte så mycket om, mer än vad som står i Blup-listan. Den stora frågan från mig blir ju då : vad lämnar han för höjd på avkommorna?? (0.0 i Blup-listan) Jag vill ju ha en som ligger ett par poäng på plus iallafall, eftersom mitt sto är litet. Humöret är det nog ingen fara med, mitt sto är lugn som en filbunke. Har du mer information om Chapman? Var står han, tex.?
Cortez har jag varit och hälsat på, honom fastnade jag verkligen för, men det är kul att få veta mer om andra hingstar.

av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 22:34:35, 98-05-12
Chapman 757
Chapman ägs av Elise Fredriksson, Starby Dressyrstall, Ängelholm. (Tel 0431-29009, 070-7282143, säkrast på morgonen). Han är efter Chagall-Dorn-Kalmuck och tävlas i svår dressyr av Per Johansson. Kommer inte ihåg hur hög han är, men jag har för mig att han är 1,70. Att han fått mankhöjdsindex på 0,0 beror kanske att många har använt honom på små ston?
Han är elegant och pampig med världens utstrålning och rör sig super :-) Jag har ridit ganska många avkommor (och de har alla varit över 1,65) efter honom hos min tränare och de är jättetrevliga! Tuffa och lättlärda. En del tycker Chapman-avkommorna är är lite väl tuffa, och det ligger kanske något i det? Min moster betäckte sitt Urbino-sto med honom 1990 vilket resulterade i ett mycket fint stoföl, Celeste. Tyvärr fick hon avlivas på grund av osteochondros.

Foton på honom hittar du här: (uppställd) http://www.geocities.com/PicketFence/3616/chapman757.gif och här: (i piaff) http://www.decus.se/~swana/stalgifs/chapman757.gif

av: CiA   e-post: kjell.ericsson@utbildning.halmstad.se   kl. 08:58:54, 98-05-13
Chapman avkommor
Min förra instruktör har en 3åring efter Chapman med KANON gång men tyvärr lite väl tuff...
av: Tezzan   e-post:    kl. 01:44:17, 98-07-17
Chapman
Hej CiA!
Jag tittade på Chapman på Flyinges hemsida. Han är jättefin, men för min del kanske lite för liten (1.66). Tack iallafall för tipset, det kanske blir aktuellt någon annan gång! Om jag inte får min dräktig i år, köper jag nog mig en fölunge...

av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 16:33:28, 98-05-13
Mimmi!
Hur liten är hon egentligen, ditt sto?! Och har du betäckt ännu?
av: CiA   e-post: kjell.ericsson@utbildning.halmstad.se   kl. 07:37:45, 98-05-18
CiA!
Hej!
Hon är 1.48-1.49. Nej, vi betäcker väl på nästa brunst, tror jag.

av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 22:11:30, 98-05-21
arab-halvblod
Bara en lite kommentar till om detta med arab+halvblod. Ja, Urbino har arab långt bak och det slår ofta igenom, med tyvärr inte riktigt rätt exteriör för ett halvblod. De angloaraber som använts är så vitt jag vet mest angloaraber, dvs. angloarab i flera led. Arab är INTE ett vanligt inslag i halvblodsavel nu för tiden. Exteriör och gång är inte sådant att man vill ha in det i halvblodet. Inte för att araben är någon dålig häst, men den är ganska annorlunda jämfört med halvblod och har andra kvaliteter.


av: Havanna   e-post: havanna68@hotmail.com   kl. 12:08:04, 98-05-13

mkh

Har oxå pysslat lite med avel visserligen på rena travare,men vet då oxå hur fel det kan bli med höjden på de.
Har bara haft ett sto och hon har fått väldigt varierande höjd på sina avkommor.
De 2 första fölen har haft en mkh på 165cm och 174cm!!
Medans den 3:e blev en ponny på 147!
Den siste är nu ca 154 och blir inte större han är ju 6 i år så..
Stoet hade själv en mkh på 164 och den första hingsten var 164cm.
hingst nummer 2 var runt 161 cm,nr 3 156 cm
Och den siste var 168 cm,valde på storlek för att om fölet ej blev en bra travare kunna ha honom som ridis istället,men så blev icke fallet,154 cm är för litet för mig..:-(
Visserligen har han numera oxå börjat gå på travet och han fungerar bra där.. :-)

av: mi@   e-post: tittis@rocketmail.com   kl. 18:09:17, 98-05-30
Hej Mi@!
Vad heter dina travare? Jag jobbar på Sundbyholm.
av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 20:51:30, 98-05-30
Tjenis Mimmi!!
gammel stoet hette Annalo f:-75 avl.-94 då hade hon gått o skrotat i ett par år eftersom hon var halt.Men hjärta att ta bort henne hade jag inte förrän hon var synligt halt vid bara hagbus.Han som hade henne innan mig stod kvar som ägare på henne fram till att den siste "blev till".Då jag oxå ville vara uppfödare på papperet.
Föl nr. 1 var Anlo Wheel f:-82 e:Spike Wheel.(tjuvbetäckning med den egna hingsten som Sune hade då)avl.-93 efter en olycka hos hingsthållaren,detta var en utav anledningarna att jag oxå gav upp,helt plötsligt var mitt stomaterial bort,och 2 dgr innan var hon konstaterad dräktig,skulle få hem henne på lördagen och detta hände en torsdag..*ledsen*
Föl nr.2 var Nancy Wejover f:-85 e:Noble Wejover,oxå hon avl.-90,hon var både otroligt stor och fruktansvärt elak!!Hur hon blev sån kan jag inte svara på men att hantera henne var = fara för livet,och när tränaren sa att det inte ens gick att sko henne för att hon skulle bara "ge igen" när hon sen fick tillfälle då insåg Sune att han aldrig skulle kunna hantera henne och att sälja henne var då otänkbart med tanke på nästa ägares liv.
Hon har ett par rejäla olyckor på sitt samvete en som slutade med 3 veckors intensivvård och sen såna med "smärre" blessyrer med nån enstaka övernattning på sjkh.
Föl nr 3. Miss Tangens f:-86 e:Tangens,sålde jag till en kompis -94,rids och tränas Western på,hon fick i fjol ett sött litet stoföl,som förmodligen ej blir så stor heller men tjejen som har henne är underbar med sina hästar,träffar de då och då,man måste ju se till "sitt" barnbarn..*ler*
Föl nr 4.Run For Money f:-92 e:Nevele Thunder ,hade jag själv kvar till -94 då det blev några skräckfärder med rockarden som gjorde att jag ej vågade 100% köra honom,trots att jag kört in honom helt själv och han var mer eller mindre körd i 1 år så blev det så,så han fick åka till en amatör för träning,blev mycket jobb med honom då han var så otroligt rädd för traktorer(bonden som vi hyrde in oss hos körde som en galning o tog aldrig hänsyn) och folk i skogen som joggade eller åkte skidor.Kom ej ut på banan förrän i slutet av -97 och har sen dess gått 8 lopp med raden 3-1-1 och en 5:e placering..*glad*

Oj vad mycket det blev nu...Hoppas du orkar läsa allt..
Ha det bäst!!

av: mi@   e-post: tittis@rocketmail.com   kl. 16:57:41, 98-05-31

Hej Mi@!
Jodå, jag orkade!! Om hästar kan man väl alltid läsa... Run For Money verkar ju kunna bli bra. Har inte den startat på Eskilstuna någon gång? Jag tycker att jag känner igen namnet. Kul namn, lite i stil med Moni Maker!
Om jag fattade rätt, har du ingen travare kvar själv nu? Jag tränar en travare sedan november, som heter Elan Brick. Han kvalade för ca 2 veckor sedan(8 mån. regeln). Jag har ridit mycket "dressyr" med honom, så han travar faktiskt renare nu. Kul!
Angående avel, visst vet jag att det inte alltid blir som man har tänkt sig, men jag lär väl ha större chans att få upp höjden på avkomman om jag använder en stor hingst, som ger stora avkommor.... Eller hur? Cortez är ju 1.72, och högt index på mätta avkommor. Vi får väl se vad det blir.
Jag försökte se din häst på nätet, men det gick inte. Ska prova igen!
Vi hörs!!!

av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 16:03:19, 98-06-01
>>Mimmi

Jo'rå,visst har han startat på E-tuna,det är väl där och Örebro som han har vart mest..

Och ang.höjden på avkomman så är det som du säger,att chansen att avkomman blir större är ju högre om siffror visar det,men så kan man ha "oturen" oxå...Håller tummarna,och tycker annars att du har valt en bra hingst..
av: mi@   e-post: tittis@rocketmail.com   kl. 15:41:44, 98-06-03

Förstår...
..inte att jag envisas med att gå in på den här diskussionen, borde lärt mig att det är ett privat samtal.....
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 10:32:38, 98-06-04
Jag gick...
...inte hit för att ha några åsikter utan för att läsa andras men allt jag fick se var ett privat samtal mellan Mimmi & Mia, inte så intressant.
av: Lus   e-post: flaxina@hotmail.com   kl. 16:31:53, 98-06-08
Varför så negativ, Lus?
På dåligt humör?? Du är väl lika välkommen som någon annan med dina åsikter.
av: Mimmi   e-post: Lavrell@ebox.tninet.se   kl. 15:07:37, 98-06-06